Nu har jag lagt Byggmax' parkett i köket och det var ett j-vla bankande -- men det funkade om man tog till tillräckligt mycket svordomar. Snyggt blev det i alla fall till slut. I hallen körde jag en parkett från Bauhaus som tyvärr har utgått och den var mycket enklare att lägga.

Jag gissar att laminatet och parketten är helt olika att lägga.
 
JLAINE skrev:
Då är vi oense, jag har lagt deras laminat och det klickar ihop utan behov av "glidmedel".
Det är stor skillnad på parkett och laminat!
 
A
Vi har ett golv från Byggmax i sovrummet. Det ser ut som oljade furuplank (finns inte kvar i sortimentet) Lätt att lägga in, lätt städat å snyggt, sen kommer man ju inte ifrån att det är laminat och vi har riktiga trägolv i resten av huset så känlsan blir ju aldrig samma, men det ser bra lika ut faktiskt.
 
Någon skillnad på läggning av laminat eller parkett är det inte. Båda har samma klickfunktion.
 
Har björkparkett nere sedan 5 år och lägger precis deras lönn på övervåningen. Funkar hur bra som helst. Tycker kvalitén är bättre än vad det kostar. Av de 60 m2 nu tror jag hittat två bitar med blåmögel under och en som var skadad.

Var noga med småbitar/skador som lossnar i hörn/spont när man knackar. Dessa kan lägga sig och det blir en höjdskillnad.

Känns som man kan kasta ut hela golvet om ngr år om man är less och byta till ngt roligare :D.
 
JLAINE skrev:
Någon skillnad på läggning av laminat eller parkett är det inte. Båda har samma klickfunktion.
Nog upplever jag det som lättare att lägga laminat, mer typ vika in och kanske en liten smäll med hammarn.
Parketten krävde rejäla slag med handslägga.
 
Har just lagt Barlinek golv från Byggmax, ekparkett select mattlackat 299 kr m2 . Det är nog det snyggaste golv jag sett och golvläggaren som lade golvet tyckte det var både lättlagt och höll bra kvalitet. Hoppas jag kan säga detsamma om sisådär 3-5 år men det verkar lovande.
 
Jo förresten...jobbar en del i Polen och kollade upp Byggmax polska Barlinekgolv. Det golv vi köpte för 299 kr m2 kostade motsvarande 330 kr m2 om man köper det på byggmarknad i Polen !
 
T
Annars kan nog Byggmax pressa ner priserna rätt så bra då dom köper in STORA partier!
 
Kollade på Byggmax idag, deras billigare golv är "Life" som är BArlineks enklaste billiga serie, ex blanklackad 4-stav. De dyrare serierna hos Byggmax är "Classic" och den dyraste på byggmax är "Exclusive", det är plankparketten.
 
Har lagt 400m2 av byggmax parkett både ask och ek under de senaste åren, tycker att den är helt ok
 
Jag har haft mycket problem med barlineck från byggmax.
Oljad ask 3-stav
Var dålig passform och det blev många som jag fickreturnera för diverse skador och att kanterna var dåligt gjorda.
En del lameler har släppt.
Jag har kanske lagt en för stor yta 12x6m för i lilla rummet har det inte släppt.
Det är mina dåliga erfarenheter.
Kommer inte att köpa igen..

Häls Niclas
 
Var och handlade byggmax 10mm ask parkett idag av det utgående sortimentet där märket är copenhagen det kommer att ersättas av barlinek? 10mm ask som tydligen är kortare än den utgående serien som är 2,2m om ja inte minns fel.

Enligt en tjomme på byggmax så passar den nya serien med den som är på väg ut ur sortimentet bara det att skarvarna förstås blir tätare, stämmer det måntro verkar ju vara olika märken?

Någon som lagt in det 10mm ask golvet(copenhagen) om så fallet, hur var det att lägga in?
 
Får lov att hålla med om att det verkar vara lite svårlagt, just att man måste vinkla hela raden just för att få in kortändarna som nästan verkar hopplöst att slå in när man lagt klart en rad trots givetvis kilar på andra änden, en sak vet jag iaf hörselskydd är bra att ha på sig.

Försöker ju knacka in kortsidorna så mycket det går när jag har hela raden vinklad men är ju lite knixigt just för att långsidorna är olika mycket i noten vilket gör att det inte blir vinkelrätt just vid ändskarven.

Någon som känner igen dilemmat eller är det jag som gör galet?

Ska man byta ut vanliga hammarn mot andra doningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.