Sökt och läst mycket i forumet, men hittar inte riktigt svar på det jag söker.

Fakta:
Håller på att inreda vinden just nu och tänkte passa på att installera spottar i hallen precis nedanför.
Golvet på vinden har 145 reglar och taket i hallen är furupanel som är spikat på reglarna. Furupanelen är 11mm(?) tjock.
Det är 6st 20W spottar från Massive som jag tänkte installera och köpt Markslöjds pottor som är 19cm breda och 14cm djupa. På furupanelen skall vi montera ett vitt innertak som häftas fast direkt på panelen (dvs inga reglar). Innertaket är ca 7mm tjockt (finns på Hornbach) och tål att sätta spottar i dem.

Men, behöver jag göra ett 19cm stort hål i furupanelen och sen efter att monterat innertaket hålsåga 60mm för spotten?
Spottarna är F-märkta, men inte F-märket med tak över. Detta fattar jag som att den får monteras i brännbart material men inte övertäckas med isolering. Behöver jag då såga upp för hela pottan?
Med tanke på F-märket, hur är det med en potta med isolering runt sig och sen ett 22mm spångolv över pottan?

Hur fäster man markslöjds pottor förresten? Limmar?

Tacksam för all hjälp...
 
Redigerat:
ingen? :(
 
F med tak ska du ha för att få sätta en potta över.

Ska du bara ha 20W spottar så finns de sådana man sätter i en apparatdosa. Tex hide-a-lite 1208. Passar nog ypperligt här.
 
Så med andra ord så kan jag inte använda dessa i taket?
 
Om panelen plus undertaket blir tjockare tillsammans än max inbyggnadstjocklek för spot:arna så måste du såga upp undertaket i storlek med minsta mått till brännbart föremål i sidled. Svår mening... :)

Jag gjorde följande på vår övervåning med isolerat vinbjälklag ovan:

Tejpade upp fyrkanter i undertaket där lådorna skulle sitta, borrade ett litet hål i varje för att kunna sticka in tigersågsbladet och sågade sedan upp hålen. Regnade lite isolering så det var skönt med skyddsglasögon. Monterade pottorna underifrån med skruv. Drog fram flexirör och kabel till varje som rullades ihop inne i lådorna. Satte upp paneltaket, tog upp hål i taket med hålsåg mitt i varje pottas position under taket. (Mät två gånger, borra en :D)


Edit: F-märkta utan tak får du inte innesluta mer åt något håll än vad som är minimum avstånd, i manualen till dina spottar.

OBS! Vid minsta osäkerhet välj alltid potta, det är lite meckigare och några kronor dyrare, men å andra sidan kan du sova gott och slippa oroa dig.

//Mattias
 
Redigerat:
Tack Mattias,
I manualen står det 80mm om vardera sida av spotten skall vara fritt. Är då pottan 190mm så bör jag alltså såga upp ett motsvarande hål för pottan.
 
Redigerat:
hmm... såg detta nu.. trodde jag såg att det var från mitten... suck...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.