kungkokos skrev:
Se till att skaffa bra KA och extra beskitningsman, om ni redan har kontrakterat Älvsbyhus egna. Driv sedan frågan redan nu att få in ett tilläg i kontraktet där Älvsbyhus förbinder sig att åtgärda alla anmärkningar från KA, besiktare och anmärkningar på besktningsprotokollet. Sen skall de skriva in att de vid en eventuell tvist förbinder sig att följa ARN's beslut.

Tilläggsavtalet är garanterat väldigt svårt att driva igenom, men värt ett försök!
Kolla upp det här....

http://www.besiktningsman.se/TjansterPrivat_FullKontroll.php

kostar garanterat en del men när det gäller Älvsbyhus så kanske det kan vara värt pengarna.
 
Är det fler av småhusbyggföretagen som ex. Smv, LB-hus etc som är svartlistade?? Eller är Älvsbyhus utmärkande.. känns så med tanke på dess ledning!?!
 
Jag antar att många fler idag kan enas om (efter gårdagens Kalla Fakta) att svaret på trådrubriken "Vågar man bygga med älvsbyhus? " är NEJ NEJ NEJ!

Bolag som kontinuerligt ignorerar ARN's beslut på detta sätt borde inte få fortsätta sin verksamhet.
 
skywolf_06 skrev:
Hej Till Alla Älvsbyhus ägare och alla andra

Jag har skrivit på en entrepenad kontrak med Älvsbyhus för 2mån sedan. Det sorgliga är att jag har inte förrän idag läst eller hört något negativt om dem. Vår hussäljare är så trevlig så hjälpsam vi är så nöjda med honom men... Idag ..så blev vi omtumlade av telefoner från bekanta som vet om vårt "husköp"i Älvsbyhus. (tittat på Kalla Fakta)
Vi blev medlem precis för en stund sen här i forumet och läst alla inlägg nästan om Älvsbbyhus och jag är rädd. Vad ska man ta sig till? Att gå ut kostar skjortan ... att fortsätta kan kosta oss mera senare... Vilken problem man har gett sig in på.. Om vi går ut vågar man ha tomten kvar för ett nytt "husköp" hos någon annan?
Med Vänliga Hälsningar
skywolf
Jag skulle köpa den största presseningen som finns och ha den i beredskap att täcka hela huset med vid behov. Det gäller i och för sig alla typer av prefab. Men som någon nämnt tidigare är det väl kutym att takdagar jobbar man tills det är färdigt, eller?
 
Jag är riktigt chockad efter gårdagens program. Den som köper ett Älvsbyhus avsäger sig ju i princip alla rättigheter som konsument. Det är bara att hålla tummarna för att inget går fel i bygget. Nej, jag tycker att Konsumentverket borde se om man inte kan ge Älvsbyhus näringsförbud tills de börjar följa lagen igen. Att skydda husbyggen för väder, låta konsumenten utse kvalitetsansvarig och besiktningsman själv och att åtgärda fel som ARN har beslutat om är ju minimum vad man kan kräva. Det kan gå fel i alla husbyggen hur duktig man än är, men när något går fel skiljs agnarna från vetet.
 
... på att media, myndigheter m.fl. tar Uppdrag Granskning på allvar och GÖR något!
 
Kundkraft är något som nämnts tidigare och det betyder att kunder
reagerar med plånboken när det gäller oseriösa leverantörer.

Om ingen köper ... spelar det ingen roll hur stor och överlägsen man
än är.

Kan det vara något?
 
F
Marlene Eskilsson skrev:
Jag är riktigt chockad efter gårdagens program. Den som köper ett Älvsbyhus avsäger sig ju i princip alla rättigheter som konsument. Det är bara att hålla tummarna för att inget går fel i bygget. Nej, jag tycker att Konsumentverket borde se om man inte kan ge Älvsbyhus näringsförbud tills de börjar följa lagen igen. Att skydda husbyggen för väder, låta konsumenten utse kvalitetsansvarig och besiktningsman själv och att åtgärda fel som ARN har beslutat om är ju minimum vad man kan kräva. Det kan gå fel i alla husbyggen hur duktig man än är, men när något går fel skiljs agnarna från vetet.

Problemet är att dom antagligen följer lagen, ARN är bara en rekommendation. Dom utnyttjar sin storlek och det faktum att dom har tiden på sin sida och tvingar fram en process och det är naturligtvis bra för Älvsbyhus. Ganska få som orken att dra det till rätten. Dom direkt mätbara kostnaderna vid en rättslig process är relativt låga även om Älvsbyhus förlorar.

En hel hög med ett 50-100 tal husköpare som stämmer dom som en grupp skulle vara bra TV....
 
HAR själv byggt ä-byhus å inga större problem.
Det där med pressening, behövs inte, det kommer med en svart rulle plast som blir 10meter bred och 25 meter om hela vecklas ut..
TÄNK bara på att vara på husmonteringen själva å om d börjar regna....kräv att de lägger ner arb å täcka allt..
En normalt funtad snickare gör självklart detta...men om det är idioter som reser huset så e d bra med kameran i högsta hugg...då ordnar det säkert sig...
MENMENMENMENMENMEN.. även om ni gått på niten med deras besiktningsman så anlita ändå en egen..jag kan lova att han hittar 20ggr mer än den andra...
 
Kan nog bli problem ändå med tanke på att du redan godkänt att dom tar dit sin bes man
 
fsn skrev:
Problemet är att dom antagligen följer lagen, ARN är bara en rekommendation. Dom utnyttjar sin storlek och det faktum att dom har tiden på sin sida och tvingar fram en process och det är naturligtvis bra för Älvsbyhus. Ganska få som orken att dra det till rätten. Dom direkt mätbara kostnaderna vid en rättslig process är relativt låga även om Älvsbyhus förlorar.

En hel hög med ett 50-100 tal husköpare som stämmer dom som en grupp skulle vara bra TV....
Tvivlar starkt på att det går att uppbringa 50- 100 husköpare som har fel som ej är åtgärdade i storleksordning så att det räcker till en rättslig process.

Älvsbyhus har agerat fel, men husen har generellt inte brister i den omfattning som vissa verkar fått för sig!

/ Magnus
 
Redigerat:
Snailman
vad jag förstått det som, kan man alltid göra en överbesiktning (om en besiktning redan skett, och man misstror denna)
 
Ok det låter ju som en räddning för dom som redan sitter på ett kontrakt och är ju givetvis nervösa nu
 
Älvsbyhus godkände inte grannens överbesiktning...
 
Det var det jag var rädd för och man har ju redan godkänt deras besiktningsman när man skrev på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.