Hej!
Jag behöver limma en trasig nylonbussning.
Går det med vanligt sketet Karlssons Klister?
Eller måste jag ha nåt special special?
 
Nylon är svårlimmat. Jag hade testat att rengöra, tex med t-spirt eller aceton (ej lacknafta) och sen lagt någon lämplig primer (en kunnig loctite-återförsäljare kan nog hjälpa dig med val här) och sen loctite super plastix, som ska kunna limma nylon.
 
Nylon, (PolyEtenplast) är en fet plast och svårt att få vidhäftning på.

1. Rugga ytan med ett 80-100 sandpapper.
2. Torka rent med aceton
3. Använd lämplig förbehandling (primer) t.ex Loctite 770
4. Använd lämpligt lim, t.ex Loctite 420 eller 424.
 
Nylon är som sagt ingen höjdare att limma, vad är det till? Skulle satsa på att svarva en ny. Nylon är rikigt mysigt att svarva i!
 
Nylon är inte en polyeten! Det är inte ens en polyolefin, utan en polyamid. Nylon är inte en fet plast. Den är faktiskt hygroskopisk. Så hygroskopisk att man i regel har speciella torkaggregat på de maskiner som används för att bearbeta plasten. Det speciella med polyamider är att det finns s.k. vätebindingar mellan molekylerna, vilket gör materialet mycket starkt. Lim är sällan ett bra sätt att laga saker. Det finns tvärbindande polyuretanbaserade smältlimmer (jag gjorde mitt examensarbete på sådana) som borde kunna bita rätt bra på nylon. Jag föreslår att du svarvar en ny.
 
Medan ni satt vid datorn och skrev ner bra tips löste jag problemet med en försänkt genomgående skruv med tillhörande mutter :)
Ändå! Tack för tipsen!
Nästa gång bussningen går åt h-e hoppas jag att jag äger en svarv.
 
Kloroform fungerar perfekt på alla feta plaster utan massa slipande och extraarbete

27:- 50ml på apoteket

/Cerwin
 
mattias har helt rätt nylon är en polyamid. måste varit trött igår.

limtipset är dock rätt.

kloroform låter intressant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.