hej

det är så att jag har tänkt att börja ett projekt fram till sommaren. projektet är att bygga en husbåt. jag har precis börjat, håller på att ladda ner solidworks där jag tänkte att jag ska rita båten. är det det optimala programmet för husbygge eller finns det något bättre?

så nu har jag gjort en liten skiss på papper hur båten ska se ut (laddar upp den sen)
jag har tänkt att använda 10 st 200liter tunnor så att 4 st formar högra sidan och 4 på vänstra sen 1 i fören och en där back så att det blir stabilt. båten har jag tänkt att den ska bli 8x3,5m och vill få den att se ut väldigt modernt =D. men jag undrar hur mycket klarar en 200liters tunna fylld med luft?

sen ner jag har satt ihop tunnorna så vet jag inte vad ska ska använda till att sammanfoga till en platta , kan man använda lätt betong eller något annat ?? vill inte använda trä får det är inte så tåligt q(;^;)p

och om du har några synpunkter så skriv gärna ?:)
 
C
200 liter vatten väger 200 kilo, så 200 kilo minus fatets vikt. sen vill man kanske inte att dom ska sjunka ner mer än till hälften, så 100 kilo minus fatets vikt då...
 
så jag behöver hålla mig under 2ton för att den inte sak sjunka ??

det låter inte så mycket :surprised: kan man fylla med rent syre eller väte (något billigt) för att den ska kunna hålla upp mer ?
 
C
Helt rätt, och nej, det lär inte fungera, väte är iofs lättare än syre, men vikten på vätskan behållaren tränger undan som utgör flytkraften och att fylla med väte kommer möjligtvis kunna ge nåt kilo mer per fat. Dessutom ska du få vätet att vara kvar i fatet.

Hade jag varit du (nu vet jag iofs inte vad du har för ekonomi..) så hade jag köpt ett mindre gammalt fartyg och inrett till bostad. Men förbered dig på att alltid lukta diesel och smörjolja sen. :p
 
Ska du bygga ett hus på 8 * 3.5 meter måste du ha ett bättre underlag. Tex en flytbrygga av betong eller en gammal pråm som du kan renovera upp och bygga huset på.
 
hehe tror jag har hittat lösningen på mitt problem =D

Flytsystemet

Flytsystemet består av en galvad stålkonstruktion
som bottenplatta som flyter på pontoner av PVC
fyllda med frigolit. Pontonernas är 4 meter långa
med en diameter på 1,1 m och totalt 16 st, vilket
ger en total flytkraft på ca 63 ton.
Flytkropparna är bandade med rostfria svep mot
den galvade stålkonstruktionen.
värkar vara riktigt lovande =D
 
J
husbåt skrev:
hittade det här också
[länk]

verkar vara riktigt bra men jag undrar vilken sorts motor jag behöver för att kunna flytta på 25 ton + huset ?
Det beror helt på hur fort du vill att de skall gå och flytta den samt konstruktionen på pråmen och vilken typ av sjö den skall användas i men 30-50 Hk får du minst ha. Gärna 2 motorer om det skall gå att styra den.
 
C
Frigolit är iofs ett ypperligt flytmaterial, eftersom det inte suger åt sig vatten.

Två volvo B18 kan du nog hitta på random skrot, och att färskvattenkonvertera dom brukar kunna ordnas rätt lätt.
 
Har du vägarna förbi Slagsta marina, bakom Netonnet, där man kör ner till Ekeröfärjan, så ska du kila in och kolla in ett husbåtsbygge av rang,
Den ser ut som en gigantisk vit skogaholmslimpa, eller som ett flygplan, 8x20 meter
stålpontoner, påbyggnad i björkplyfa och epoxy, ett riktigt evighetsprojekt.
Jag brukar svänga förbi vartannat år och beundra beslutsamheten hos denne levnadskonstnär..
 
så vad tror ni det kommer kosta ??
jag tänker så här
grunden kommer nog kosta 30-60k (alltså pontonerna och en stålram)
sen kommer frigolit plattorna och betong ca 100k
sedan några billiga 2 25hk motorer
sen all glas osv. och el, vatten 100k
=300k låter det rimligt ?? utan inredning som soffa osv. utan bara köket och badrummet ska vara färdiga och resten av rummen ska jag köpa till när pengarna börjar rinna in =D
 
Mäster skrev:
Den ser ut som en gigantisk vit skogaholmslimpa, eller som ett flygplan, 8x20 meter
stålpontoner, påbyggnad i björkplyfa och epoxy, ett riktigt evighetsprojekt.
Har du eller någon annan, en bild på projektet?
 
Jag hade någon bild i gamla telefonen.. men den är väck.
Den är ingen skönhet, han har sullat lite med färgen runt fönstren, som jag tror kommer från en buss eller ett flygplan, och är väldigt annorlunda i design,
Men den ger på något vis ett rätt välbyggt intryck ändå..
I aktern hade han sist jag såg den, flyttat in väggen, så att det blev en liten "uteplats" med tak över.
Jag tror han tänkt sig en lastbils/bussdiesel i vardera ponton,
 
husbåt skrev:
så vad tror ni det kommer kosta ??
jag tänker så här
grunden kommer nog kosta 30-60k (alltså pontonerna och en stålram)
sen kommer frigolit plattorna och betong ca 100k
sedan några billiga 2 25hk motorer
sen all glas osv. och el, vatten 100k
=300k låter det rimligt ?? utan inredning som soffa osv. utan bara köket och badrummet ska vara färdiga och resten av rummen ska jag köpa till när pengarna börjar rinna in =D
Det låter som en enorm glädjekalkyl... Jag skulle gissa att om du är extremt sparsam kanske du kan bygga för det dubbla, men det tredubbla är nog troligare. Det måste finnas en anledning till att inte alla bor i husbåtar, om det hade kostat så lite som 300' att bygga en bebolig båt hade nog våra hamnar varit smockfulla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.