stedevil skrev:
:confused:
Varför inte i lera? Både billigt och överlägset dina alternativ vad gäller värmemagasinerande fömåga.



Annars är värmeväxlare klart bättre än slingor efterom den matar solpanelerna med kallare vatten + ger bättre skiktning i tanken.
Nu var det här inte min tråd. Men jag kan kort berätta att vattenmantlad kamin isolerar men med brandsäker isolering för att värmen inte ska spridas för mycket till rummet utan till vattnet. Och vi vill hellre ha jämn värme i hela husets golv än runt spisen i rummet, därför ingen lera:)
Nu har vi solslinga men värmeväxlare hade ju kanske varit intressant om jag hade haft koll på vad det var när vi köpte vår tank, det hade jag inte. Vi håller på och bygger hela huset (samtidigt;-) så vi har inte kunnat fördjupa oss för mycket i varje enskilt ämne. Kanske ett bra tips till trådskaparen dock.

Nu tänkte jag lämna en länk till där jag hittat massor med olika sorters värmekällor bara för Leahtova att lusläsa:) http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/kategori.php?kid=9
 
Redigerat:
:wow:

Tack för alla tips som trillat in medans jag jobbat! Jag ska lusläsa länken, för det här är verkligen inte lätt. Vad är en värmeväxlare? Jag funderar ju också på ackumulatortank förberedd med "solslinga" så att jag när ekonomin tillåter kan köpa mig solpaneler att använda sommartid.

Någon frågade om hur mycket huset använder i kWh, men det är det ingen som vet eftersom jag är den första som bor här sedan 50-talet. Förra månaden (okt) gick det 800 kWh, och vad jag minns var det en kall månad för att vara Skåne.

Jag har ju min braskamin i köket just nu, och jag tycker inte att aska och ved är ett så stor problem, för mig hör det liksom till ett kök eftersom jag är uppvuxen med en kökspanna och vedeldning. Jag har altandörren i köket så det är bara att gå ut med tofflorna och hämta veden eller tömma askan när det är dax. Fick ett tel nr till en vedleverantör på vår gata, så nu är det bara att ringa.
 
leahtova skrev:
Vad är en värmeväxlare?
Tex en sådan här

http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=plattvvx

Billigare än solslinga i tank och ger bättre skiktning i tanken.
Installeras utanför tanken så du behöver inte köpa den nu utan kan vänta tills du faktiskt skaffar solpaneler.
 
En bra lösning för placering av vedpanna i gamla hus, speciellt kulturhus, är att sätta den i ett uthus på tomten och gräva ned en isolerad varmvattenledning till bostadshuset. Den metoden används på två bostadshus familjen äger och det planeras samma på ytterligare ett hus som ska renoveras.

Man kan också bygga ett nytt uthus också. Det ska var ett brandskyddsavstånd till uthuset som får en snabbmonterad modern rörskorsten. I uthuset placeras vedpanna, ackumulatortankar och vedförråd. Bygger man nytt kan man kombinera det med garage också.

Ovala extra stora oisolerade ackumulator-tankar på 2 kubik styck är ett tips. De tillverkas av ett svenskt företag. Finessen med att de är ovala är att de går att få igenom en vanlig dörröppning och ändå är mycket stora. Tankarna byggs in i gipsskivor och utrymmet fylls med lös frigolit eller torr kutterspån som båda måste packas för att det inte ska blåsa igenom varmluft. I ett uthus har man utrymme för extra mycket ackumulatorvatten. Hela 4 kubik har jag på ett av husen på cirka 150 kvadrat. Då behöver man inte elda på flera dagar om huset är välisolerat. Solo Innova Perifal med sugande fläkt är min favoritpanna. Den har isolerade extraluckor för att inte värma upp uthuset i onödan.
 
Redigerat:
keja01 skrev:
En bra lösning för placering av vedpanna i gamla hus, speciellt kulturhus, är att sätta den i ett uthus på tomten och gräva ned en isolerad varmvattenledning till bostadshuset.
Dock får man betydligt större totala systemförluster på detta sätt. All värme i skorstenen går till kråkorna (inne i huset återvinns en del av värmen + att skorstenen och i viss mån husets ventilation hålls i bättre trim). All värme som läcker, både från tankar och panna, blir också 100% förluster i ett annars ouppvärmt uthus. Samma med kulvrtförluster.

Så tankar och panna i ett nybyggt uthus ser jag bara som en nödåtgärd när inget annat val finns. Heller då en tillbyggnad till nuvarande hus.

Tankarna byggs in i gipsskivor och utrymmet fylls med lös frigolit eller torr kutterspån
Jag föreslår cellulosa lösull (tidningspapper) tex warmcell. Både miljövänligare och bättre isolervärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.