Vi fick höra att byggfelsförsäkring och färigställandeskydd hos GarBo ingick för vårt husbygge. Nu har det visat sig att det bara gäller för materialsatsen för huset. Så om vi vill ha med entreprenörerna får vi betala det själva. Nu har det blivit problem för husleverantören kräver 10% av entreprenadsumman i bankgaranti av entreprenörerna (!) för att vi ska få lägga till dem i försäkringen. Entreprenörerna är ju inte så glada, de har ju inget avtal med huslev, så man undrar ju hur huslev kan kräva detta av tredje part? Jag pratade med huslev om syftet med detta och det var för att de tog en risk när de tecknade försäkringen. Vaddå för risk undrade jag. Jo, om entreprenören kursar så får huslev gå in och färdigställa. Men det ska väl GarBo göra svarade jag varpå huslev svarade - ja, men GarBo har ju inga entreprenörer...
Vad är det för j-a försäkring?

Från Gar-Bo´s hemsida: Färdigställandeförsäkring: "Försäkringen ger dig möjlighet att få ersättning om du anlitar en ny entreprenör. Försäkringen täcker merkostnaden upp till 10 procent av kontaktsumman. Ersättningen ska användas till att bygga klart huset. Du har ingen självrisk."

Det är alltså dessa 10% som huslev vill ha garanti för. Vi tänkte först att jaha, vi får väl stå för garantin själva då, så inte entreprenören hoppar av, men då har vi ju redan "gett bort" de där 10% som vi kunde få i merkostnad om de kursar...

Man behöver ju inte ha färdigställandeförsäkring enlig lag vad jag förstått utan det är ju byggfel som det är lag på. När jag sa till hus lev att vi bara vill ha byggfelsförsäkring så sa de att det inte gick.

Vad är det vi inte fattar? Eller är det så här jävla korkat?
 
Det låter som att totalentreprenad hade förenklat situationen.
 
A
I mina öron låter det mer som om det är Garbo som kräver bankgaranti för entreprenören.
Det är inte ovanligt att de kräver in en garanti för att lämna Färdigställandeförsäkring.

Jag råder er att inte lämna någon bankgaranti själva. Det är mycket svårt att få tillbaka dessa pengar sedan. Det verkar som om ni känner entreprenören, råd honom till samma sak.
Annars kommer han/ni bli gråhåriga innan Garbo släpper tillbaka dessa pengar.

Huslev kan inte tvinga er att ha en färdigställandeförsäkring om ni inte vill.
Er kommun kan kanske vilja ha det, men hur ni gör i slutändan er ju upp till er.
 
Vill du skriva ut vilken husleverantör ni valt? Färdigställandeskydd på enbart en materialsats låter märkligt.
 
vad gäller försäkringar så är det vanligt att ni får köpa det för enrtepenören då byggsats tillverkarna inte tar ansvar för byggarna.
men vi inom försäkrings braschen säljer dessa under förutsättning byggaren inte har för många lik i garderoben.( som husleverantören åxå gör)
nu kan jag inte säga inom vilket bolag jag säljer såna försäkringar för men det finns några i landet.
men lämpligast är att ni köper den via huslevarntören.
 
Mikael_L
Intressant att Garbo vill försäkra sig för att slippa betala ut från färdigställandeförsäkringen genom att tvinga fram en bankgaranti.
Då föll ju liksom hela poängen med försäkringen...
 
angry skrev:
I mina öron låter det mer som om det är Garbo som kräver bankgaranti för entreprenören.
Det är inte ovanligt att de kräver in en garanti för att lämna Färdigställandeförsäkring.
I Gar-Bo´s villkor står att vi ska hålla inne med 10% av entreprenadsumman tills slutbesiktning, så det är väl en slags garanti för dem antar jag. Man får inte heller betala något i förskott (vilket vi inte tänkt göra heller :p )
 
2:a: villan skrev:
Vill du skriva ut vilken husleverantör ni valt? Färdigställandeskydd på enbart en materialsats låter märkligt.
Götenehus... Materialsats kanske var fel ord, husstomme inkl material kanske förklarar bättre?
Det är ju byggfelsförsäkring också, vilket väl är mer logiskt, även om nu ingen fått ut något på en sådan eller hur det var enl PLUS...
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Intressant att Garbo vill försäkra sig för att slippa betala ut från färdigställandeförsäkringen genom att tvinga fram en bankgaranti.
Då föll ju liksom hela poängen med försäkringen...
Fast det är ju inte Gar-bo som vill ha bankgarantin, utan husleverantören, men då undrar man ju vad Gar-Bo och huslev har för avtal när huslev tar en försäkring för oss hos Gar-bo, men ändå får gå in och bygga klart om våra entreprenörer kursar...
 
Vi fixade hela försäkringen själva, både för materialsats och våra olika entreprenörer. Detta var inga problem hos Bostadsgaranti. Entreprenörerna fick då mot en mindre kostnad själva teckna en försäkring i stället för en bankgaranti.
Hos Garbo kunde vi i stort sätt inte teckna Byggfelsförsäkring med färdigställandeskydd som privatperson, utan skulle då precis som Er, blivit tvungna att ta det genom husleverantören, vilket jag förstår blir mycket svårt vid delad entreprenad.

Slutsats: Ring Bostadsgaranti.

Edit: Jahaja, GARBO ingår i er husleverans, missade visst det. Kan ni inte välja bort det mot prisavdrag?
 
Redigerat:
Vispen74 skrev:
Edit: Jahaja, GARBO ingår i er husleverans, missade visst det. Kan ni inte välja bort det mot prisavdrag?
Det kanske går, tack för tipset, värt att forska vidare på.
 
Hej Vispen74.
Hur gick ni till väga och vilka summor rörde det sig om?
 
Tomba6 skrev:
Hej Vispen74.
Hur gick ni till väga och vilka summor rörde det sig om?
Tjena Tomba!

Såg inte ditt inlägg förens nu, jag har PM:at dig hur som helst!
 
Hej,
Undrar hur det gick.
Tycker att det verkar vara husleverantören som inte
upplyst om vad som ingick när de säger att GarBo ingår.
Det är som jag uppfattat husleverantören som tecknar försäkringen
åt husköparen dvs husleverantören betalar en premie!
Troligen har de lägre premiekostnad om endast materialsatsen
försäkras. Dock svårt att förstå vitsen för kunden (dig) med detta.


Vi hade också en GarBo som ingick från husleverantören.
Dock ingick också den generalentreprenad som vi tecknat för att
bygga.
Vad jag förstår behöver GarBo avtal mellan husköpare och entreprenör
med fastpris eller takpris för att kunna ge försäkringen i husköparensnamn
dvs. vilket försäkringsbeloppet skall vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.