Ja det skulle vara intressant och höra hur det går..
Jag håller nämligen själv på med att försöka få i hop nått..

värmeväxlare:
http://www.heatex.com/

Filter:

filtervakt:
papst P233A-4-PAC

Tryckgivare för mätning av diferenstryck
papst DPT1000-R4

Fläktar ??
Papst D3G146AH5001

Eftervärmare??

Förvärmare ??

Varvtalsreglering:


Sen så måste man ha en låda..
går naturligtvis att bygga i plywood men är nog smartare med en i plåt..

Om det finns nån som har intresse så kanske vi kan gå ihop och köpa delar för att få ner priset..
 
F
Har precis installerat mitt dyra "köpe FTX" i huset men tänker bygga två enkla FTXer. En för att ventilera källarförrådet och en för garaget. Alternativet är självdrag så tanken är enklast möjliga. Lådor av överbliven formplyfa och filter från Soliduct.com (nån som vet om det finns billigare filterhållare nån annan stans???). Behöver man verkligen nåt avancerat frånluftsfilter på sådana utrymmen, känns som att det räcker med nåt enkelt som tar skiten så att inte växlare blir full av skit? Motströmsväxlare och några EC-fläktar har jag förhoppningsvis på nära håll. Enkel styrning, manuell spänningsstyrning av fläktarna och en strömbrytare hade jag tänkt mig.

Nåt jag missat?
 
Avfrostning?
 
F
Mich skrev:
Avfrostning?
Kan ju vara lämpligt. Det är isbildning i tilluftsdelen på hexen som är problemet eller? Hur göra? Tryckmätare på tilluftssidan som sänker eller stänger av tilluften vid tryckökning? Alternativt en utetempgivare som stänger av aggregatet vid minusgrader?
 
Temovex sålde för några år sedan motströms växlarpaket och där man använde kanalfläktar o lösa filterkassetter. Antingen satte man en termostat på tilluften som stannade fläkten vid 13 grader (om tilluften inte orkade bli varmare var det nåt fel, isbildning på frånluftssidan i växlaren) Det gick även att sätta givaren på avluften ställd på 3 grader( blev det kallare stängde det av tilluftsfläkten tills frånluften tinat isen) Bägge sätten verkar ha fungerat. Med en hemmagjord vvx blir det säkert andra temperaturer som gäller men principen....
 
Hur går det med era byggen, govänner?
 
Svårt att starta avfrostning med tryckvakt över växlaren, den blir i princip helt ihopfryst innan du får tillräcklig tryckökning. Det bästa är nog att starta avfrostningen på utetemp. Bara att prova sig fram, behövs knappast innan det blir riktigt kallt men det beror förstås på vad man gör i rummet
 
F
Allium skrev:
Svårt att starta avfrostning med tryckvakt över växlaren, den blir i princip helt ihopfryst innan du får tillräcklig tryckökning. Det bästa är nog att starta avfrostningen på utetemp. Bara att prova sig fram, behövs knappast innan det blir riktigt kallt men det beror förstås på vad man gör i rummet
Är det inte ett ganska vanligt sätt att reglera avfrostning? Tror att ökat tryck i avluften i kombination med minusgrader ute stryper tilluften i olika steg på min Fresh Renovent. Verkar fungera ganska smärtfritt.
 
Vill nog tro att det vanligaste är på temp bara, i alla fall på större aggregat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.