Står i färd med att byta ut elen i en del av huset, har fått lite hjälp med var uttag och annat skall hamna och det tackar vi för. Inte jag som skall koppla alltså men det är ju bra om jag vet hur jag vill ha det.

Hade tänkt krafsa ut ett spår i mina tretexskivor och sedan sätta över en tunn gipsskiva och så skulle de där plaströren vara dolda. Saker man inte ser är bra saker. Var nere i bygghandeln i ett annat ärende och fick syn på sådana där gröna och gula eldosor och kunde inte låta bli att snurra lite på en sådan och tänka lite. Då slog det mig helt plötsligt - mina ytterväggar vill jag ju ha massa nya uttag i. Eftersom ytterväggarna ser ut såhär inifrån - tretex, ihopvikt tidning, stående plank, svart vindpapp, panel så har jag ju inget utrymme att borra hål i för att fästa en sån däringa grön eldosa??? Den är ju alldels för tjock!

Finns det smalare dosor, något smart sätt att göra på som jag inte förstått eller är det lika bra att jag ställer in mig på utanpåliggande el med en gång? :(
 
Bygg ut väggarna med en 22mm tjock bräda, som du använder till att fästa gipsen på,
Då får du 22 mm luftspalt mellan den gamla väggen och gipset, där du kan dra tomrören/slangen, och dosan kommer precis att få plats,
22mm bräda + 13mm gips= dostjockleken på någon mm när, det kan hända att du får krafsa ur 2 mm bakom dosan..
 
C
Du kan ju passa på att slå på tex liggande 45x45 på innerväggen och tilläggsisolera samtidigt, så har du ett suveränt utrymme att dra rör i.

Men menar du att dom har använt tretex som ytskikt utan att sätta något hårt bakom? Eller missförstår jag dig nu? Eller har du inga reglar i väggarna?
 
cheetah1 har en poäng där, några ditknölade tidningar mellan en brädvägg och lite tretex känns inte så varmt på vintern,
 
Det är inte så varmt på vintern, helt sant. Dock håller jag på och tilläggsisolerar från utsidan med ny panel på. Rummen är inte så stora så att bygga ut 45 + gips går jättebort. Tyvärr.
22-brädan, menar du att jag använder en sådan istället för 45:an? Som en slags regel alltså eller skall jag täcka hela väggen med den? Inte riktigt med som du kanske förstår. :blushing:

Alldeles riktigt att jag inte har några reglar, hela huset är ju en enda stor regel så att säga. Tidningarna värmer nog inte så bra men det är roligt att läsa! Kontaktannonser och färska krigsuppdateringar om sjunkna kryssare.
 
C
Hm, intressant konstruktion. :D Var den vanlig förr?
Om 45 är för grovt kan du ju lägga en 22 eller 28mm regel istället kanske? Eller tar det också för mycket plats? Isåfall blir det nog utanpåliggande installation. Det finns ju dock tillexempel golvlister man kan dra kablarna i, så man slipper ha spikade kablar överallt.
 
Använd dosor för enkel skiva och använd en dosfräs för att försänka dosan i den befintliga väggen, med hjälp av stämjärn och en vass kniv. Det är så man gör om man inte vill regla ut väggarna och ha infällda apparater, Man kan ju även dra rör/slang bakom skivorna och ha utanpåliggande apparater.
 
Cheetah 1 - Tydligen var det det. Varför lägga pengar på någon form av isolering när man kan ha frugan hemma vilt eldandes i spisen hela dagen. :rolleyes:

Elmont - Jo jag förstår det men jag är rädd att min vägg är för tunn för detta. Det blir ju lite dumt om jag borrar mig igenom de väggar som jag inte hunnit tilläggsisolera än, misstänker att de där gröna dosorna inte gillar att det regnar på dem.

Tusan också, jag som gladde mig så åt att slippa se skräpet. :(
Om man nu får lägga utanpåliggande kablar men dölja dem lite smått i listerna - hur gör man när de skall gå upp till ett uttag då? Eller menar ni att själva sladden går i väggen fast uttaget sitter utanpå?
Har drömt om de där svarta uttagen i gammaldags stil, Eljo Renova tror jag de heter och det går väl inte att montera dem med en kabel utanpå?
 
C
Vill du tvunget ha infällda uttag så finns den här varianten till dina socklar med kablar i.
 
En snygg och välgjord kulodragning är bland det snyggaste som finns. Lite latexfog mot kulon och måla över så är det jättefint. Aldrig behöver man oroa sig för att spika eller skruva i en elledning heller.
 
Kulo funkar riktigt bra om det är "riktigt" utfört eller infällda rör och utanpåliggande apparater.
Och är ytterväggarna så tunna att apparatdosorna inte får plats tycker jag att det FÖRSTA man ska göra är att fixa isoleringen om man kan bo i huset
 
Tja, inte riktigt väder för att fortsätta den utvändiga isoleringen av huset nu. Vet inte vad det är för väder där Elmont bor men här har det regnat senaste månaden.
Därför tänkte jag isolera vinden istället och då var planen att få den nya elen dragen innan vinden blir full med tidningspapper.

Men men, jag får ställa in mig på en annan lösning helt enkelt. Får väl försöka hitta någon snygg bild på en utanpåliggande eldragning och printa ut och ställa på sängbordet så känns det kanske bättre när jag vaknar. :rolleyes:
 
cheetah1 skrev:
Vill du tvunget ha infällda uttag så finns den här varianten till dina socklar med kablar i.
Den där lösningen är nog det fulaste som finns. Möjligtvis att det är en aning snyggare än krokig EKRK...

//Patrik
 
Tror mina befintliga eldragningar platsar in på den listan med.
 
har väldigt svårt att tro att inte dina ytterväggar är tjocka nog för att fälla in dosan. Tänk på att du kommer att ha gispskiva, tretex, dina ihopvikta tidningar. Sedan är det nog inte mer än 10 -15 mm av dosan som behöver fällas in i den bärande väggen.

Vi har liknande väggkonstruktion i vårt hus från 30 talet. Här är den bärande ytterväggen gjord av stående spontade 60mm tjocka plankor, dvs. en massiv trävägg som är 60mm tjock.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.