E
Hej,

Bygger ett 1 1/2 plans hus med en större leverantör och huset ska vara "nyckelfärdigt". Vill helst inte peka ut företaget i nuläget.

Efter en regnperiod konstaterade jag att den oljehärdade boarden som läggs innan tegelpannorna såg fuktig ut då tydliga fuktfläckar syntes. (teglet var inte på, detta syntes i dagsljus). Entrepenören hade inte skyddat bygget och tyvärr har jag heller inte haft någon klausul om detta. I samband med takläggningen uppstod också en annan vattenskada och isolering och div. golvmaterial har byts ut och torkar ställts dit. Detta kommer dock Anticimex att kontrollera. Detta föranleder två frågor.

1. Vad tål egentligen boarden? finns det mögelrisk?

2. Hur bör jag hantera detta gentemot entrepenören när det kommer till ansvarstagande? Vad kan man kräva och hur reglerar man detta? Kan jag köpa in mig i Anticimex undersökning av huset utan att det påverkar något i förhållandet till entrepenören? Borde jag göra en egen oberoende fuktundersökning?

Vad jag förstått av en stunds läsning gäller inte byggförsäkringen (Gar-Bo) denna typ av fel om de uppstått innan besiktningen eller kan anses ha varit uppenbara. Det är ju svårt att veta med mögel när själva skadan egentligen uppstod men jag tar helst inte risken att försäkringsbolaget hänvisar till att skadan upptäcktes innan besiktningen. Än så länge är jag nöjd med responsen från entreprenören men jag vill minimera mina risker.

Tack på förhand, Trevligt forum!

- Erik


(lagomt till kalla fakta...)
 
Just boarden tål lite vatten, det är det den är till för att ta hand om någon lite skvätt som ev blåser in under pannorna och ta hand om nån skur som kommer innan taket kommer på.
Jag skulle vara mer orolig för den "andra" skadan, att det är tillräckligt mycket utbytt och tillräckligt torrt innan man bygger vidare.
 
Hoppas du menade betongpannor..
Under tegelpannor bör råspont och papp finnas, då d släpper igenom mycket mer vatten än betongpannor...
Om isoleringen är blöt och sitter i ytterväggen och plastas igen så är det inte bra, men om du har torpargrund å isoleringen skulle vara lite fuktig så e d inte hela världen, d torkar. mögel trivs vid fukt, tillfällig fukt kan inte husa mögel...
 
E
Det är givetvis betongpannor, fel av mig.

Vad det gäller grunden så är det ju den modernare varianten av torpargrund med undertryck. Den ska ju var tät mot utsidan och luften ska komma från huset och sedan blåsas ut via aktiv ventilation.
 
Låter som samma problem jag hade på min smålandsvilla när jag byggde.
 
E
Intressant, hur gick det för dig, och hur betedde sig smålandsvillan? vem slutbesiktade huset åt dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.