C
Du ska ha makadam 8-16 (skulle iallafall jag rekommendera).
 
cheetah1 skrev:
Du ska ha makadam 8-16 (skulle iallafall jag rekommendera).
Fungerar inte grus lika bra? Är bara ett rum på 11 m2
 
C
Alltså, makadam är grus som är gjort genom att man har krossat berg, medan singel är naturgrus. Makadan är (ska vara) billigare, dessutom "sitter det ihop" bättre.

Sen är det inte alla som håller med om dom defenitionerna, men så har iallafall jag fått lära mig.
 
Passa på och byt ut radiatorrören om du nu ska gjuta. Gjut inte in de där gammelrören.
 
Jan-Å, du var inte bra för frun! Hon läste o vill nu ha golvvärme(kanske även jag om ni har bra argument) så jag startar en till tråd på Värme allmänt så då får jag kanske hjälp där med det.
 
ptlf skrev:
Jan-Å, du var inte bra för frun! Hon läste o vill nu ha golvvärme(kanske även jag om ni har bra argument) så jag startar en till tråd på Värme allmänt så då får jag kanske hjälp där med det.
Ursäkta! :blushing::D
 
Hur går det med projektet? Jag gör nästan samma sak, alltså ska gjuta i en timmerstomme, för ett blivande badrum på runt 8-9kvm.
läst lite på EPSCement hemsida, tänkte lägga en plastfilm i botten mot marken (när den är någotsånär utjämnad) behöver inte vara åldersbeständig enligt deras hemsida, tänkte ha sån byggplast som skyddar mot damm å skit bara.. billigt å bra(?)
sedan lägga lite EPS-skivor/bitar som utfyllnad, innan jag gjuter. ska tydligen gå bra om man gjuter minst 50mm EPSCement på det. Sen ska el-golvvärmekabel limmas på och sedan flytspackla en 20-30mm blir det nog iaf. skulle vara kul att se hur detta går :)
 
Ska jag vara ärlig så har jag varit lat, det har inte hänt särskilt mycket genom att det blev jul o diverse annat, men jag har funderat mycket på hur jag ska göra;) men inte helt hundra än. Men nu ska jag sätta igång igen så då kan jag rapportera, men finns det någon som gjort nåt liknande skulle det vara intressant se bilder hur gör t ex mot väggarna. Knepigt bygga form som man kan ta bort sen för när jag gjuter borde jag väl ha något att dra på för att få det jämnt, ja ja får väl klura ut nåt
 
Hej igen, håller på att lägga isolering nu och undrar hur man gör mot kanterna som är allt annat än raka! Ska man ta fogskum eller kan man ta lecakulor o hälla mellan skivorna o stensockeln/syllstocken? Ska sen ha cement o lägga slang för framtida golvvärme så jag tar gärna emot tips på hur man gör för att få plant när man inte har en form som man gjuter i utan ända mot väggen. Har inte hunnit lista ut det än...:S
 
  • golv 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Söker du på källarprojekt här på sidan så hittar du flera trådar med samma utmaningar mot ojämna syllar/kanter. I samma läget själv skulle jag gått på med en såg, cellplast och sågat ut lämpliga bitar och tryckt ner.

Angående din nästa fråga så tror jag du måste fundera ut på om du vill ha en gjuten kaka som är relativt friliggande eller om du vill gjuta fast denna mot väggar och kanter. I de fallen du väljer att ha den relativt friliggande så finns det isolering modell liggunderlag att köpa som lägger över kanter och upp längs väggen. Denna kan du sedan kratsa ur vid kanten och fylla igen med någon elastisk fog. Isoleringen blir då din gjutform och se till att ingen betong läcker ut. Lasterna från gjutningen kommer dock föras over till väggen så gjuter du tjockt så se till att kraften kan tas emot. Teoretiskt kan din kaka då vara fri från väggar och sjunka motsvarande isoleringens tjocklek men hur det är praktiskt vet jag inte. Bestämmer du dig för att gjuta fast kakan i väggar och kanter så är det bara att täta alla håligheter (ev även borra ut för armering i väggarna) och gjuta på ända in mot väggarna som blir din gjutform.

// Mats
 
Redigerat:
Har du någon länk till en sådan isolering som går vika, annars tänke jag sätta 30mm cellplast mot stock/syll o sen typ takpapp o vika och gjuta mot det, men finns det annat som är bättre o enklare så tar man ju det:)
 
Har tänkt låna laser för att få en rak linje runt väggarna som gjutningen ska gå upp till men nu undrar jag hur man gör, alla lasrar (heter det så) verkar stå på stativ men jag hade tänkt få en linje ca. 10cm över cellplast skivan. Hur får jag till det? :blushing:
 
Tar loss den från stativet, sitter oftast med snabblås.
 
Tack, var det så enkelt, trodde man var tvungen ha stativ för att ha lasern lodrätt för att få vågrätt men det kanske blir automatiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.