Nu ska ju den wc/dusch som finns på nedre plan i ett nybyggt hus vara anpassat så att en rullstol kan gå in. Detta för att kommunen inte ska behöva stä för ombyggnadskostnad om man blir i behov av rullstol.

Vårt problem nu är att KA och byggnadsnämnden inte ser något problem med den ritning som vi har ritat för vårt wc, men husföretaget vill att vi ska skriva på ett papper där vi åtar oss alla kostnade om plan lösningen inte skulle bli godkänd. Är det någon som känner till vem som godkänner detta. År det GARBO-besiktningsmannen eller byggnadsnämnden. Vi vill ju inte råka ut för kostnader för ombyggnad, men tycker samtidigt att vårt förslag till planlösning är mer handikappvänlig än byggföretagets förslag (det blir mer utrymme till att köra in en rullstol.
 
Ser inte byggnadsnämnden något på byggritningarna så är det bare att bygga. Kommunen lär ju inte dyka upp under eller efter bygget.
 
Så man fattar alltså beslut på själva byggsamrådet då eller? Vi har redan fått bygglov.
 
Knepigt! Mitt badrum vid hallen fick ritas om jag vet inte hur många gånger ... man var petig till tusen vid byggsamrådet.
 
Av någon outgrundlig anledning VERKAR det vara vid byggsamrådet som "beslutet" tas om handikappanpassningen. Iaf var det så för mig i Södertälje kommun.

Jag personligen undrade då vad bygglovet fyller för syfte, skulle ju inte behövas skickas med någon planlösningritning.
 
Men ni tror inte att man kan få backning senare då, efter att byggsamrådet har godkänt lösningen? Vi har i alla fall förstått att bygglovet inte är ett godkännande.
 
Om någon vill veta för framtiden, så verkar det vara så att Garbo kan vägra att godkänna. Så vi får böja oss och jobba på en ny planlösning.
 
Garbo är det eran egen besiktningsman eller?

Har kommunen inte på något sätt frågat mer om detta, så skulle jag ha byggt som jag vill. Kommunen kommer inte att besikta och du behöver nog inte ens enligt lag släppa in dom efter bygget.
 
Garbo-mannen är utsedd av byggföretaget, men det blir ju inte förrän när bygget är klart som de kommer in. Senaste nytt är att KA säger att det är han som bestämmer och han ser inga problem. Nästa steg är att utreda vem det verkligen är som bestämmer, vi vill ju inte behöva bygga om, om det visar sig att planlösningen inte är enligt reglerna. Det kan bli riktigt dyrt. Att skriva på ett friskrivande från LB-hus känns inte heller bra. Vi har byggsamråd på onsdag och då borde allt reda ut sig, hoppas vi.
http://salstatosee.blogspot.com/2009/11/wcdusch-en-svang-till.html
 
Nu ska ju den wc/dusch som finns på nedre plan i ett nybyggt hus vara anpassat så att en rullstol kan gå in. Detta för att kommunen inte ska behöva stä för ombyggnadskostnad om man blir i behov av rullstol.
Finns det verkligen en lag på det? Eller är det inte så att kommunen brukar vilja ha det så för att de skall slippa stå för kostnaderna själva senare, men att det skulle vara en lag på att man måste handikapsanpassa sin toalett/badrum har jag inte hört, bara att många kommuner är kinkiga på den biten.
 
Man ska följa boverketsregler och där är det väl åtminste lagstiftat skulle jag gissa.
 
Gladh skrev:
Finns det verkligen en lag på det? Eller är det inte så att kommunen brukar vilja ha det så för att de skall slippa stå för kostnaderna själva senare, men att det skulle vara en lag på att man måste handikapsanpassa sin toalett/badrum har jag inte hört, bara att många kommuner är kinkiga på den biten.

Lagen är sedan 2005, så det är relativt nytt. Senaste nytt är att byggnadsinspektören tycker att vi kan flytta 10 cm, men att det inte ska behövas mer. Vi får se om det räcker med det. Byggstartmöte på måndag.
 
Det är kommunen som godkänner om badrummet är ok eller inte ur handikappsynpunkt. Som lagstiftningen är skriven nu ska detta diskuteras vid byggsamrådet. I bygglovsskedet ska endast den juridiska och estetiska biten diskuteras (knäppt men sant). Nu pågår stora förändringar inom plan- och bygglagen så då kommer troligtvis detta problem att försvinna.
 
jimata skrev:
Det är kommunen som godkänner om badrummet är ok eller inte ur handikappsynpunkt. Som lagstiftningen är skriven nu ska detta diskuteras vid byggsamrådet. I bygglovsskedet ska endast den juridiska och estetiska biten diskuteras (knäppt men sant). Nu pågår stora förändringar inom plan- och bygglagen så då kommer troligtvis detta problem att försvinna.
Har man en bra bygglovshandläggare så kan han ju ändå informellt berätta vad resultatet kommer att bli när man sedan handikappgodkänner bygget vid byggsamrådet. Vår bygglovshandläggare sa att vi inte skulle få godkänt på en nivåskillnad när det gick till byggsamråd (även om vi kunde få bygglov som det såg ut), så då kunde vi åtgärda detta redan under bygglovsprocessen.
 
Det är tamef** inte klokt vad man lyckats byråkratisera och krångla till allting...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.