Den som vill spendera 10.000tals kr på att plocka ut 1-2% mer får väl göra det om de vill. Men ställer du en radiatortermostat att släppa ut tex 70C till acktank, så gör den det, oberoende av temp (70C+) & flöde i solkretsen.

Sitta och räkna på det hela är endast intressant om du köper nya prylar, för en sprillans ny PVVX är hyggligt dyr (Sfinx tex tar 400kr/kg för 2kg pvvx sin som är lämplig till solpanaler). Därför vill man räkna på det så man kan köpa minsta möjliga som räcker. Det kan man skita fullständigt i när man handlar på skroten för 10kr/kg.
 
Redigerat:
Visst kan jag hålla med om att man inte behöver jaga allra sista procenten i en anläggning, dock så anser jag att man inte ska vara dumsnål på bland annat:

- Tanken
- Värmeväxlarna
- Isoleringen
- Värmebäraren

Dom flesta solfångarna är bra i dagens läge så där kan man spara en del pengar, även styrningen kan man välja en där man inte har funktioner som man inte använder, med mera.

Jag tror på dom som har lärt mig, men det är mitt val.


Mvh
 
Anglia59 skrev:
Visst kan jag hålla med om att man inte behöver jaga allra sista procenten i en anläggning, dock så anser jag att man inte ska vara dumsnål på bland annat:

- Tanken
- Värmeväxlarna
- Isoleringen
- Värmebäraren
Jag håller med, men vad är det som är dumsnålt med att tex köpa en 10x överdimensionerad PVVX på skroten för 25% av priset mot vad en i "rätt" storlek skulle kosta ny? Man både sparar pengar och har stora marginaler för att ansluta fler solpaneler i framtiden om man så skulle önska. Dessutom är det miljövänligt att återanvända gammalt fullt fungerande mot köpa nya saker.

Det samma gäller f.ö. tankar med. Väldigt mycket billigare att köpa en tank på skroten och isolera själv än att köpa en ny, som dessutom då kommer med löjligt dålig isolering (45-90mm, är ju ett skämt när husen idag ska ha 300-500mm fast de har lägre tempdiff till omgivningen).

Vi bör kanske införa begreppet dumslösaktig i kontrast mot dumsnål, eftersom det ofta spenderas mer pengar på sämre lösningar.
 
Redigerat:
Det är inget fel att köpa begagnat men som jag tidigare skrev så ska det vara rätt grejor man köper, tex. köper man en vvx som "klarar 30kW" kan det fortfarande vara fel. Det behövs bara 4st temperaturer för att räkna på detta så det är inte direkt avancerat om man vill kolla om den begagnade vvx man köpt är rätt eller fel. Som jag tidigare skrev så har det att göra med hur mycket temperatur vvx tappar och hur måna W/K som förs över.

Visst kan man ta en överdimensionerad vvx, frågan är dock hur stor effektskillnaden blir? man behöver kansek inte jaga 1-2% men börjar det bli mer borde man kanske fundera till.

Angående tankar så anser jag att man ska ha minst 90mm polyuretanskumsisolering.




Mvh
 
Redigerat:
Anglia59 skrev:
köper man en vvx som "klarar 30kW" kan det fortfarande vara fel.
Fel? Hur menar du då? :)
Man får man ha bra stor solanläggning för att den inte ska hinna med. 30kW klarar ju att växla 10C till 80C med ett flöde på 6L/min.

Angående tankar så anser jag att man ska ha minst 90mm polyuretanskumsisolering.
Där kan man väl börja prata om att vara dumsnål. Själv har jag byggt in en 3m3 tank med 400(-800)mm lösull på sidorna och 600mm ovanpå. 90mm är som sagt ett rent skämt med delta T på sådär 70C. Jämför som sagt modern husisolering där delta T kanske inte ligger på mer än 35C.
 
Kommer inte ihåg exakt vad läraren sa, men tydligen är det vanligt att folk kollar på hur många kW en vvx "är på", det viktiga är fortfarande hur många grader som vvx tappar mellan solkretsen och tanken, bland annat ska man ha ett dTln som är 10K eller mindre. Jag anser att det inte är så stor mening att försöka motbevisa dom som har jobbat med solenergi i över 25år på professionell nivå.

Som jag skrev tidigare MINST 90mm skum, sedan kan man självklart isolera mer runt tanken med bland annat mineralull. Men är det någon mening att kosta på isolering om man ändå fuskar med att få in energin i tanken? ;)


Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.