... planering jag gjort för vatten, avlopp och värme i källaren och upp till boytan (pilar snett uppåt)?!  :p   :cool: Placeringar, dimensioner etc emottages med tacksamhet!!

Vid dörren till höger i bilden är utslagsvask placerad, likaså framför pannan. Det sitnämnda vet jag inte riktigt hur jag ska få till då jag planerar en pelletspanna och matarskruven kommer gå framför den väggen... I "frysrummet" ser ni då vatten och avlopp till wc i våningen ovanför. Hoppas bilderna därutöver är mer eller mindre självförklarande.


vattenavlopp.jpg


Är lite osäker hur jag ska bestycka källaren med element, dvs de är streckade och utrustade med "??"...

varmevent.jpg
 
Efter en snabb titt ser jag att du har 50 ledningar till golvbrunnar, TS etc. Dra alltid 75 ledningar.
Annars var det svårt att få en överblick över din installation, kan du inte lägga ut bilderna på en hemsida så man slipper och scrolla upp och ner och sidlededs.
mvh rogge
 
Fasting65 skrev:
Släkt med saida så gissar jag att man finnner bilderna här:
[länk]
och här:
[länk]
Inte undra på att du är forumgud ;D Och jag brukar också leka Saida på samma sätt som du :-[
 
Fast det borde väl inte behöva till en gud för att få forumets gränsnitt att hantera bilder lite bättre... ;)

Golvbrunnar är det ju egentligen bara två stycken, en i pannrumet och en i tvättstugan och dit kör jag 75. Den som är ritade vid utslagsvasken vid källardörren är ju mer tänkt som ett avlopp för vasken men som är "öppen" så att man kan raka ner vatten om man skvätter utanför, tvättar golvet etc etc.... Man va fan, 75 ska ju inte vara så svårt att få dit där också :cool:

Men duschen ska väl inte behöva vara mer än 50?!
 
swehjo skrev:
Men duschen ska väl inte behöva vara mer än 50?!
Det bör klara sig, såvida du inte senare får för dig att sätta in ett badkar. Då behöver du 75 mm. ;)
 
Radiator i pannrummet, men inte i rummet brevid... är inte det lite konstigt?

Dessutom känns radiatorn under handfatet brevid duschen lite malplacerad. Likaså radiatorn ovan wc-stolen.

Jag skulle nog köra med något smalare radiator mellan dörrarna till pannrummet och "rummet brevid". Tänk på att radiatorkopplet tar ca 10 cm - om du inte har mitt-under-monterat koppel som någon radiatortillverkare kör med.


 
Tackar för inputen!

Jo, de två radiatorerna i tvätt/bad kan ju diskuteras framför allt då jag kom på att jag planerat golvvärme under dusch/wc delen... Kanske räcker för det utrymmet?!

Radiatorn i pannrummet var en pannleverantörs förslag. Tveksam själv till nyttan.

I hobbyrummet till vänster vete fåglarna hur det ska få plats, men rör bör jag nog dra fram.

Ok, vad mer ;-) ?
 
Det verkar bara vara en utkastare. Vi har planerat för fyra....en på varje sida om huset. Lyxigt, men smidigt.
 
Nä, där går gränsen, blir tre kranar för mkt som kan läcka, frysa & gå sönder förutom extrakostnaden f 3 uppsättningar slang, slangvindor, munstycken o kromade kopplingar... För inte ska du väl snik-flytta-runt samma sIangvinda ;-)
 
Tja, inte behöver man ha slang kopplad vid alla fyra utkastare - samtidigt, men två, eller tre slangar kommer vi nog ha. Två slangar har nog de flesta villaägare, så merkostnaden består i att köpa EN till slang, förutom utkastaren.

 
Se om någon orkar med nästa bibba av mååånga frågor  :-X

I nya pannrumet håller jag nu på med att spåna kring rördragningen, radiatorrör likväl som tappvattenrör och det var inte helt enkelt. Det blev mycket rör att tänka på, bl a de nedan:

Bakgrund
Värmen i badrummet blir nu golvvärme (om jag får till med tillräckligt med Isodrän under). En Push 12 sätts på platsen markerad "A" i skissen nedan med rör snett nedåt, in till golvvärmens pePEX Q&E 20*2,0 som najas fast ovanpå armeringsnätet.


Frågor
Ovanpå badrummet ligger sovrummet och dess radiatorrör kommer ned utmed väggen på platsen markerad "3" i skissen. För att inte störa fönster, dörröppningar och övriga installationer börjar jag luta åt att dra rören i källargolvet med evalPEX-systemet. Jag har då två alternativ för genomförningen av radiatorrören in till tvätt-/badrum:
- Plats "1", går in i tvätt-/badrummet i golvhöjd
- Plats "2", går in i tvätt-/badrummet i takhöjd och sedan vertikala kopparrör ned till golv (i ett schakt för framtida rördragning till övervåningen).

* Hur ska radiatorrören dras i förhållande till golvvärmerör och armering?
* Skulle ni köra "rena" evalPEX Q&E, RIR eller RIR Plus? Gör isoleringen stor skillnad på dessa avstånd?
* Vad för kopplingar behövs för att få till snygga kopplingar vid golven vid övergångarna mellan koppar och evalPEX (vid "1"/"2" och "3")?
* Behövs specialverktyg? Såsom hemmapulare hoppas jag inte.... ;-)
* Med tanke på att radiatorrören går från källartak, ned i golv och sedan upp till övervåning, vad är sannolikheten att jag får blockerande luftfickor?! Hur undviker jag det och bör jag t ex sätta luftningsnipplar?
* Vilket av ingångalternativen "1"/"2" skulle ni rekommendera?

fasting70_wirsbo_060705.jpg
 
Hej! Ett tips.. Använd dig bara av avloppsdimensionerna 75 och 110. Det blir mindre delar att hålla reda på. + att 50 mm-rör är inte tillåtna vid ingjutning


 
Det är lugnt, verkligheten följer dina rekommendationer och inte den ursprungliga ritningen! :)
 
Inte någon som har några ord att säga om mina frågor från 4 juli :'( :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.