Har idag mycket höga gasräkningar.

Juni, Juli och augusti ca 400:- per månad, (endast varmvatten)
Men när pannan sätter igång element och värmegolv så tickar det på rejält.
December, Januari och Februari ca 3800:- per månad.

Tänkte kanske uttnyttja gasen endast till tappvarmvatten pga effektiviten och kombinera detta med någon form av värmepump.
Kommer då ha en gasräkning på ca 400:- per månad.
Värmepumpen kommer då värma endast element och värmegolv.

Är detta en klok idé?
 
Redigerat:
Varför inte låta värmepumpen göra varmvatten med om du ändå ska installera en?
 
För att jag har hört att den inte klarar av att tillgodose ett stort behov. tex jacuzzi, många duschar osv.
 
Ja du får ju bättre COP om du slipper värma tappvatten med en värmepump.

Men vad betalar du per kWh för gasen? "400 i månaden" är ju inget tafast att ge råd på vad gäller VV via gas eller VP eftersom vi inte har en susning om VV förbrukningen.
 
Jag en 200 liters vv beredare som pumpen värmer utan problem, det räcker gott till bubbelkoppen, i värsta fall så går värmepatronen in. Nu vet jag inte vad gas kostar men det känns dyrt och det lär inte bli billigare eller. Det bästa råd jag kan ge är att ta in några offerter från vp-installatörer. Då räknar de på vilken kostnad du kommer att få med olika alternativ. Då kan du enkelt se vad som lönar sig.
 
H
Använder själv gas till vårt hus. Ligger på en förbrukning av 24 000kWh/år för en kostnad av c:a 18000:- Då är vårt hus på 142 kvm samt en källare på 110 som även den värms upp. Att installera något annan värmekälla går inte ihop så länge pannan fungerar. Gas ÄR inte dyrt jämfört med t.ex. el eller olja så är det billigt. Om jag använt en bergvärme eller luft/vatten så hade jag hamnat på c:a 10000:-/år samt att jag måste betala 100 - 160K kroner i installation. Nä, GAS är bra.
 
En luft/vatten-VP går att köpa för 15000kr... enkelt att koppla in när du redan har vattenburet.
 
H
15k har jag inte sett men 21k har Jula pumpar för. Sedan tillkommer installation, ack.tank mm. Springer snabbt iväg. Vill man sedan ha en pump som ger minst 52 grader på varmvattnet så funker inte de billiga pumparna.
 
hokanp skrev:
15k har jag inte sett
Sfinx.se

Sedan tillkommer installation, ack.tank mm.
Acktank kan man få på skroten eller blocket för 500kr. Lägg på extra isolering för 500kr till så är det bättre än en ny tank.

Och jo, ok lite rördragning lär det ju bli. Men det kostar vanligen inte så mycket. Så ska vi säga 4000kr för installation? (sfinxpumpen kräver inte vakumsugning mm)
Vill man sedan ha en pump som ger minst 52 grader på varmvattnet så funker inte de billiga pumparna.
Och? Man kan ju toppvärma varmvattnet med gas från 35->55 vintertid. Fortfarande bara halva kostnaden än 10->55 med gas.
 
hokanp skrev:
Att installera något annan värmekälla går inte ihop så länge pannan fungerar. Gas ÄR inte dyrt jämfört med t.ex. el eller olja så är det billigt. Om jag använt en bergvärme eller luft/vatten så hade jag hamnat på c:a 10000:-/år samt att jag måste betala 100 - 160K kroner i installation. Nä, GAS är bra.
håller med :). En gaspanna är okomplicerad och har få rörliga delar som kan gå sönder jämfört med en pump och det är ju positivt också, tycker jag. En luft/vatten pump har svårt att klara sej i låga utetemperaturer då man behöver värmen som mest och elräkningen ökar i stället :(.
Dålig idee om gaspannan har hög verkningsgrad och inte lagt av. Spendera några kronor på service så den presterar bäst den kan och vänta tills du MÅSTE byta den.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.