Hej.

Vi bygger till huset och ska i den tillbyggda delen ha bland annat ett badrum på ca 16 kvadrat. Då vi har vattenburen värme från pellets och solpaneler installerat så får det ju bli ett vattenburet system som ska dit. Huset är lösvirkesbyggt på en murad källargrund med träbjälklag. Vi ska ha klinkergolv i badrummet.
Nu till frågan. Vilket system ska vi välja, spårade spånskivor, värmeplåtar mellan golvreglar eller vad finns det för fler alternativ?
Ge mig rejäla fakta, för och mot.

Tack så länge. :)
 
Tycker nog att gjuta in golvvärmeslangarna i flytspacklet verkar vara det bästa, du får in värmen direkt i "kakan".
Konstruktion Spånskiva - Armeringsnät - Flytspackel - Klinkers.

Spårade spånskivor är nog ingen bra idé till badrum då de inte är tillräckligt stabila som underlag så konstruktionen skulle bli följande. Spårad spånskiva - Spånskiva - Flytspackel -Klinkers, dvs borde golvvärmen bli trögare, likaså att den borde bli trögare med Värmeplåt - Spånskiva - Flytspackel - Klinkers.
 
I vanliga fall är plåtar mindre värmetrögt än massiv ingjutning i betong. Men i ett badrum så är iofs inte ett värmetrögt golv ett problem (man vill alltid ha lite varmt) och man behöver ändå åtminstone flytspackla för klinkersen. Så i badrum hade jag gjutit (och på köpet sluppit saker som kan ruttna om det blir blött).
 
Redigerat:
så här gjorde jag i mitt badrum.
Kapade spånskivor så dom passade mellan golvreglarna, fäste ett läkt 22mm nedanför toppen på regeln som skivan kan vila på, ökade avståndet närmare golvbrunnen (för att få fall redan från början), hyvlade av det som stack upp av reglarna.
På med armerings nät, golvvärmeslang sedan 30mm flytspackel.

Fördelen med detta kanske lite omständiga tillvägagångsätt är att man slipper höjd skillnad mellan badrumsgolvet och golvet utanför. (beror iofs vilken golvkonstr som du har utanför)
(se bifogad skiss)
 
Redigerat:
Tack för era svar.

Är det någon som har någon åsikt om nhalldin´s variant är ett bra förslag?
Själv tycker jag det verkar bra i den aspekten att det inte bygger så mycket.
Med mitt relativt stora avstånd mellan golvbrunn och dörr så är det ju önskvärt.

/Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.