Hej!
Premiärbadade igårkväll, blev tyvärr besviken. :(

Kallt om fötterna och varmt om huvudet...
Bastun mäter 125 cm i bredd och 180 cm i djup, glasdörr och aggregat på 6 kW.
Dörren sitter i 45° vinkel och har springa undertill på 13 cm. Aggregatet sitter till höger om dörren på ca 50 cm avstånd. Rakt innanför dörren finns lavarna och längst in en frånluftsventil på väggen uppe vid taket, ca 100 cm från dörren.

Ca 30°C vid golvet, 50°C vid första laven, 70°C på översta laven och typ 100°C i höjd med ventilen.

Vad har jag gjort för fel?
Hur hanterar ni eran frånluftsventil vid bad, lite öppen, fullt öppen osv.

Jag vet att frånluftsventilen borde sitta under översta laven men det blev estetiskt konstigt, men skulle det rätta till problemet tror ni?
Har jag för stort flöde av tilluft?
Ja, vad är fel?

Mvh
/Christian
 
  • IMG_5026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5032a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det inte lite väl stor glipa under dörren?
Jag har nog bara tänkt mig 3-5 cm inte 13.
 
Har funderat i samma banor, men i instruktionen för montering av dörren står det att det ska vara mellan 100 och 200 mm springa...

Sänker jag dörren 10 cm blir karmhöjden 190 men handtaget hamnar då på 95 cm höjd, det känns lite lågt!

/C
 
men om du skulle hat ett rör som tilluft under aggregatet hade du väll nöjt dig med ett 100milimeters!? nu har du motsvarande 10.
 
Kan du justera frånluftventilen?

Skulle vara intressant att se om det blev någon skilnad på lite öppen och fullt öppen.

Kyl ölen och prova ikväll igen. :)

Satte själv in en dörr från harvia och reagerade på det lustiga avståndet i beskrivningen.
Så¨jag satte 45mm glipa, men jag ska ha vedeldat.
 
Redigerat:
Hej, och tack för svar såhärlångt!
Jag har provat med öppen och stängd frånluft och med stängd blev det lite varmare om benen men jag upplevde att aggregatet fick jobba betydligt hårdare för att hålla temperaturen i bastun uppe.
Nu har jag satt in en till frånluftsventil, under översta laven, och tänker prova ikväll med den öppen och den vid taket stängd.

Återkommer med resultat!

Mvh
/C
 
Du har samma resultat med din ventilation som när jag har bara övre ventilen öppen a la Tylöstyle. Stänger jag den och istället öppnar ventilen som sitter under översta laven har jag avsevärt högre temperatur ända ned till fötterna. Sannolikt kommer du att märka lika stor skillnad som jag, även om det inte är många på detta forum som verkar tro att skillnaden är rejält stor. Personligen upplever jag stor skillnad i min egen bastu och likaså gör övriga familjemedlemmar och vänner.

Mvh Rob
 
Jag träffade en säljare från Exacta för några år sedan som missionerade land och rike runt med budskapet att frånluftsventilen i bastun ska sitta riktigt lågt. Han ville ha den nästan nere vid golvet. Kanske låg nått i det?
 
Hej!

Det blev bättre värmefördelning i bastun med bara den lågt placerade ventilen öppen, kändes betydligt bättre än premiärbadet.
La också märke till att temperaturen lågt ner i bastun blev högre när jag la en handduk vid dörren så att luftspringan blev ca 5 cm.

Överallt där jag läser om glasdörrar står det dock att det ska vara mellan 100 och 200 mm springa, någon som vet varför?

Vår dörr är från Harvia, tänker se om dom kan hjälpa mig...

Hur hanterar ni era ventiler, jag har tallriksventil och den stod öppen ca 1 cm under hela badet, lagom, lite, mycket?

Mvh
/C
 
Gurravasa skrev:
Jag träffade en säljare från Exacta för några år sedan som missionerade land och rike runt med budskapet att frånluftsventilen i bastun ska sitta riktigt lågt. Han ville ha den nästan nere vid golvet. Kanske låg nått i det?
men vad ger det att bara ventilera luften nere vid golvet?
Själva grejen med ventilation är ju att man ska få in frisk syrerik luft att andas. Inte att det ska dra behagligt nere vid fötterna. Då kan man ju även skippa ventilationen helt så ska ni nog se att det även blir jämnare värme också.
Nä, lagom mycket in och ut nerifrån och upp, känner man att det drar för mycket så får man strypa till och/eller frånluft.
 
Detta men frånluft lågt stämmer dock om man har mekanisk tilluft över aggregatet.
Men det pratar vi ju inte om här.
 
puu skrev:
men vad ger det att bara ventilera luften nere vid golvet?
Själva grejen med ventilation är ju att man ska få in frisk syrerik luft att andas. Inte att det ska dra behagligt nere vid fötterna. Då kan man ju även skippa ventilationen helt så ska ni nog se att det även blir jämnare värme också.
Nä, lagom mycket in och ut nerifrån och upp, känner man att det drar för mycket så får man strypa till och/eller frånluft.
Det var nått med att luften pressades ner iaf... men vill man ha frisk syrerik luft så skulle jag skippa det där med bastande helt...

Edit: Minns inte om mekanisk tilluft var involverat i diskussionen...
 
Med ventil nedåt golvet till (egentligen allt under översta kanten på aggregatet) kräver mekanisk ventilation = självdrag är uteslutet och utsugsfläkt är ett krav.
För mig går det fett bort då jag vill ha tystnad i bastun.

DrKassler: Kul att det blev klart bättre. Stäng ventilen i taket helt och hållet när du badar och reglera enbart med ventilen i höjd med övre laven. När du bastat klart och bara vill ventilera ut kvarvarande fukt och värme så öppna även ventilen i taket.

//Rob
 
DrKassler skrev:
Har funderat i samma banor, men i instruktionen för montering av dörren står det att det ska vara mellan 100 och 200 mm springa...

Sänker jag dörren 10 cm blir karmhöjden 190 men handtaget hamnar då på 95 cm höjd, det känns lite lågt!

/C
Verkar konstigt att karmen inte ska monteras på golvet? All tyngd kommer ju då att hänga i karmskruvarna. Dessutom ser det ut som om "flaggan är på halv stång" och det blir ett onaturligt utrymme kvar mellan fodrena.
 
peter.holm skrev:
Verkar konstigt att karmen inte ska monteras på golvet? All tyngd kommer ju då att hänga i karmskruvarna. Dessutom ser det ut som om "flaggan är på halv stång" och det blir ett onaturligt utrymme kvar mellan fodrena.
Instämmer.
Jag ställde mina karmar på dubbelvikt 3mm gummimatta och har även oljat ändträt på karen samt silikonat runtom för att få det snyggt. Med den lösningen så har jag dörren ca 3 cm ovan golvet och det funkar kanon.

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.