eftersom det är ett Marbodal kök så prata med säljaren och fråga om han/hon tycker det är rimligt tid/ kostnad eller om dom kan rekomendera någon annan . Så gör marbodal i malmö i alla fall .

Sen är där ju en sak att tänka på också , ni ville ha färdigt innan ju . Det börjar bli ont om tid om man ska boka in hantverkare..

Paul kan nog instämma om det. Oftast så är tidsplaneringen fast 3-5 veckor innan köket kommer ialla fall på den firman jag jobbar på
 
Självklart är det så att de börjar bli tufft för folk att få tag i hantverkare innan jul.

Själv är jag uppbokad sedan länge för resten av detta året och det kan ju mycket väl vara så att de också är det och därför lägger ett jättehögt pris...
Får de jobbet tjänar de bra med pengar och då kan det vara värt att jobba lite mer än normalt kanske de tänker, och då vill man ju ha lite extra för att man offrar annat.
 
Redigerat:
Jag har försökt få in fler offerter (från 5 st) redan för tre veckor sedan, men ingen hade tid före jul och ingen var ens intresserad av att lägga ner tid på att skriva en offert före jul.
Fick lite tips av grannen, men nu är det för nära jul.

Hantverkaren menar med två veckor att det tar drygt en vecka 109timmar/2 för nedmontering, grovstädning, bortforsling och monterning, men att det kan tillkomma tid för vvs och elektrikern beroende på när de kan.

Om vi tar ner köket - redan smått påbörjat - och själva forslar bort det lär vi bli 7000 kr rikare, hyra släp kostar väl bara runt 300kr skulle jag tro. Kakling tar vi själva. Det gjorde vi i vår förra villa.

Tack så jättemycket för alla tips och att ni delar med er av era erfarneheter!!! Ni får gärna fortsätta skriva, jag ville bara tacka. :)
 
Redigerat:
Klokt av er! Rätt vad det är har ni monterat köket med! Kör hårt och lycka till, det är himla roligt när man väl kommit igång, speciellt när ni tänker på de pengar ni sparar och får motivation av att hinna till jul!
 
Montera köket lär vi inte hinna. Vi har två barn och har mycket på jobbet nu före jul.
 
Vi har tackat nej till offerten. Vi väntar till januari och tar in fler offerter. Jag är lite upprörd hur man kan debitera för 109 timmar för något som andra här på forumet säger tar 40 timmar. Man undrar ju vad det är för folk han anlitar.
 
pillan71 skrev:
Vi har tackat nej till offerten. Vi väntar till januari och tar in fler offerter. Jag är lite upprörd hur man kan debitera för 109 timmar för något som andra här på forumet säger tar 40 timmar. Man undrar ju vad det är för folk han anlitar.

Så länge det finns människor som inte vet vad det bör ta i tid och det dessutom är svårt att hitta hantverkare som har tid att utföra arbetet när kunden vill ha det utfört så lär det finnas de som chansar som nu dessa gjorde.
Jag är fast övertygad om att de hade fullt upp redan men ville tjäna lite extra ifall de skulle pressa in detta jobbet med innan jul.
Om man har fullt i kalendern redan så finns det många som lämnar ett högt pris istället för att helt och hållet tacka nej till jobbet just av den anledningen att om de får jobbet så kan de tänka sig jobba extra mycket eftersom de i sådant fall tjänar bra på det.
Man kan ju jämföra det med att anställda får övertidsersättning. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
1. Så länge det finns människor som inte vet vad det bör ta i tid och det dessutom är svårt att hitta hantverkare som har tid att utföra arbetet när kunden vill ha det utfört så lär det finnas de som chansar som nu dessa gjorde.
2. Jag är fast övertygad om att de hade fullt upp redan men ville tjäna lite extra ifall de skulle pressa in detta jobbet med innan jul.
3. Om man har fullt i kalendern redan så finns det många som lämnar ett högt pris istället för att helt och hållet tacka nej till jobbet just av den anledningen att om de får jobbet så kan de tänka sig jobba extra mycket eftersom de i sådant fall tjänar bra på det. Man kan ju jämföra det med att anställda får övertidsersättning. ;)
1. Jag tycker det är omoraliskt att låtsas att det tar mer än dubbelt så mycket tid som det faktiskt gör. Jag tror att ärlighet varar längst. Hade de sagt att det tar säg 50 timmar, men att de har mycket att göra och tar extra betalt före jul så hade jag köpt det. Men att låtsas gjorde mig bara förbannad.
2. Jag blev lite misstänksam och började undra om de han tänkte anlita var anställda hos honom, om de var utbildade snickare eller två vanliga killar som ville tjäna extra.
3. Övertidsersättning, kunde jag köpt om de sagt att de var tvugna att jobba på helgen och sena kvällar.
 
Hej

Kan bara meddela att jag har fått ungefär samma pris och tidsåtgång på mitt kök ca 16 m2, men då ingår allt,omdragning av el, VVS, uppsättning av Pärlspont, bygge av en liten vägg istället för täckskiva vid kyl/frys, fläkt montage och en special byggd trumma för att dölja fläktröret, kakling, nya foder runt fönstren, takanslutning och nytt golv samt montering och demontering av kök. priset är 300 kr + moms i timmen och då är det lite kompispris på det. uppskattat pris för detta blir någonstans mellan 50000 och 60000 kr.

Mao ett total renoverat kök och då tycker väl jag att det känns rimligt även om det inte är kanonbilligt på något vis.

Mitt kök är ett Invita Nordic för drygt 100 000 (super snyggt och känns väldigt gediget) och vitvaror för ca 40000 så slutnotan blir väl närmare 200 000 för detta projektet vilket är mycket dyrare än jag budgeterade från början men det är bara att inse att man levde i någon villfarelse om att kök skulle vara billigare

Hoppas det går bra nu med er köksinstallation

Niclas

Niclas
 
Niclas: priset 50 - 60000 är före rotavdraget väl?

Nu är köket levererat. Jag och min man insåg att vi inte riktigt tänkt igenom det hela. Vi visste att lastbilschaffisen inte skulle hjälpa till, men vi tog båda ledigt från jobbet för att kunna lassa in skåpen i huset. Jag är inte så stark så chaffisen fick hjälpa till med högskåpen iallafall, vilket var sjysst. Men sedan kom vi till bänkskivorna! Jag sprang runt för att se om några grannar var hemma, och fick tag på två karlar. Ändå slutade det med att vi nu har bänkskivorna i trädgården och på måndag kommer en flyttfirma och bär in dem åt oss. Vi vill inte riskera att våra grannar eller vänner får ryggskador och flyttfirman har grejjor somm underlättar arbetet plus att de vet hur man ska bära på rätt sätt för kroppen. Men det ver absolut inget som vi hade tänkt på.

Vi hade en annan snickare här i onsdags att de ska lämna en offert. De verkar bra. Ska bli intressant att se vad de erbjuder. Det blir inte förrän i januari, så vi får leva med att det är stökigt i två månader till. Under tiden ska vi lägga golv.
 
T
Kan inte du och din man bära in bänkskivorna själv??
 
pillan71 skrev:
Niclas: priset 50 - 60000 är före rotavdraget väl?

Nu är köket levererat. Jag och min man insåg att vi inte riktigt tänkt igenom det hela. Vi visste att lastbilschaffisen inte skulle hjälpa till, men vi tog båda ledigt från jobbet för att kunna lassa in skåpen i huset. Jag är inte så stark så chaffisen fick hjälpa till med högskåpen iallafall, vilket var sjysst. Men sedan kom vi till bänkskivorna! Jag sprang runt för att se om några grannar var hemma, och fick tag på två karlar. Ändå slutade det med att vi nu har bänkskivorna i trädgården och på måndag kommer en flyttfirma och bär in dem åt oss. Vi vill inte riskera att våra grannar eller vänner får ryggskador och flyttfirman har grejjor somm underlättar arbetet plus att de vet hur man ska bära på rätt sätt för kroppen. Men det ver absolut inget som vi hade tänkt på.

Vi hade en annan snickare här i onsdags att de ska lämna en offert. De verkar bra. Ska bli intressant att se vad de erbjuder. Det blir inte förrän i januari, så vi får leva med att det är stökigt i två månader till. Under tiden ska vi lägga golv.
Är det grantitskivor då ?? :rolleyes:

Oftast är ju massiva eller laminatskivor sällan mer än 3,5m och det är ju inga direkta problem att ensam bära in om inte det är väldigt trångt med passager...
 
Hej,
bänkskivorna är diabas. 3 vuxna karlar (min man, chaffisen och grannen, den andra grannen hann inte hjälpa till) lossade dem från lastbilen, men klarade inte av att bära in dem, så de ligger i trädgården. Skivorna är ca 2,4 m långa styck. Jag har räknat ut att de väger ca 144 kg. (2,40 *0,03 *0,65*3080kg/m3)
 
pillan71 skrev:
Hej,
bänkskivorna är diabas. 3 vuxna karlar (min man, chaffisen och grannen, den andra grannen hann inte hjälpa till) lossade dem från lastbilen, men klarade inte av att bära in dem, så de ligger i trädgården. Skivorna är ca 2,4 m långa styck. Jag har räknat ut att de väger ca 144 kg. (2,40 *0,03 *0,65*3080kg/m3)

Ok, men då är det ju förståeligt... :blushing:

Här nere i södern så arbetar nästan inga köksleverantörer på det viset nämligen.
Leverantörerna av stenskivor åker själv ut och mäter när bänkskåpen är på plats och en vecka senare levererar de skivorna så de kommer in på sina platser.

Ganska riskabelt att tillverka skivorna innan skåpen är på plats...
 
Jag har monterar över 700 kök snart och jag tappar hakan ner jag läser det här. Nu jobbar min familjs företag som konsult åt ett annat och monterar deras kök så det är lite annorlunda och vi har alltid kört på fasta priser.

Oftast byter vi inte golvet och sådant runtomkring men vi får luckorna och fronterna till lådorna till våran verkstad borrar handtag och gångjärn, bygger alla skåp och lådor efter säljarens ritning och monterar det dagen efter och blir klar på kvällen, ibland kanske dagen efter (2 st personer).

Kör man på timtid så kan jag förstå att folk slöar, men vi kommer dit och gör vårat jobb och åker hem när kunden är nöjd.
Köksbolag med egna montörer är nog smartaste man kan göra om man vill komma ifrån alla kostnader.

Kanske är det för att det är så stor efterfrågan på snickare söderöver som dom kan trissa upp priserna så, men jag skulle aldrig ha samvete att ge ett sådan pris.

P.s Här uppe tar kaklaren ca. 400kr/kvdm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.