Om man slår upp ett hus så att det är färdigt utvändigt och är tätt med det yttre lagret isolering och fuktspärr samt platta och att värmen funkar.
Med andra ord så är det det sista lagret med isolering och invändiga väggar, golv, kök mmsom är kvar att göra. Ni fattar nog hur jag tänker.
Hur mycket utgör det invändiga materialet procentuellt sätt av byggkostnaden. UNGEFÄR Mellan tumme och pekfinger
Lite luddig fråga men tiden räcker inte riktigt till. :p
 
Vi har snart fått på råsponten och sedan monteras utegipsen.
Vår utgiftsfördelning så här långt, i % av beräknad totalkostnad (beror ju naturligtvis på vilken standard du väljer på "inredningen");
Tomt + anslutningsavgifter: 12,5 %
Schakt, stenkista, dränering, avlopp, vatten m.m.; 4,8 %
Bygglov, nybyggn.karta, lagfart, bygganm., utstakn.; 1,1 %
Grund + golvvärme; 9,9 %
Stomme, takstolar, råspont, takpapp, utegips + arbete; 7,6 %
Fönster + ytterdörrar; 5,5 %
 
Med andra ord så kommer ert invändiga hamna på 71% om man tar bort tomt och ansl. avgifter
 
Nja, tar man bort det så måste du ju även ta bort det på totalkostnaden. Har inte siffrorna framför mig, men ca: 12,5 % till får du ju dra bort av 71....
 
Så sant så sant
 
Huset är på 236 m2 och har en lite speciell konstruktionmed mycket fönster.
Har fätt ett pris på 750 tkr och det är stommen + yttre issolering fuktspärr och yttre gipset samt taket till pappen, ej plåten. Och det priset är färdigt på plats inklusive arb.
Tomten är mer eller mindre platt med ren sand ner till 150 cm
 
Attraktiva hus i Karlstad har gett oss det priset men det kan bero på att transporten blir minimal eftersom huset ska byggas ca 2 mil från fabrik.
 
Priset är nog inte så bra eftersom fönster inte är med i priset. Va nog lite otydlig... :p
 
Vi ska göra allt efter stommen själva och kommer att inhandla mycket i polen.
Men min fråga är procentuellt vad det invändiga har hamnat på utan arbetskostnader för er som har byggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.