Jag har precis upptäckt sävsjö Trähus och tycker husen ser väldigt tilltalande ut! Någon som vet något om denna hustillverkare?
 
Trevliga försäljare på Täby och Södertäljekontoren. KVM kostnad mellan 12-14000 UNGEFÄR!!Vi fick en pärm full med skisser att hitta något vi fann tilltalade i. Fanns massor!! De sa att man fick rita själva och att de sen kunde "rita om" så det funkade - vet inte mer om det för vi valde bort dem till slut ändå.
 
Jag måste säga att råspont i i innerväggarna känns lite overkill. Visst det blir lite stadigare men det finns en hel del saker som iallafall jag hellre skulle satsa pengarna på. :)
 
råspont känns helt rätt, det är lite dyrare men kvalitetskänslan är värd lite. Jag vet att man inte ser råsponten bakom gipset men bygger man själv vill man veta vad som finns bakom. Råsponten kommer tillsammans med isoleringen att ljuddämpa mer än en del hustillverkares gitarrlådor i gips ;D
 
Dubbla gipsskivor ljudisolerar faktiskt mer än råspont + gips och klarar högre laster.

Men självklart har råsponten fördelen av att det blir lätt att spika upp saker på väggarna.
 
Jag håller med Yo, helt och hållet.

Innan någon bestämmer sig för att avstå ifrån råspont, så gör studiebesök i hus byggda med resp. utan råspont.

Nodtera skillnaden i ljuddämpning och ekobildning i huset.

Det är där man märker kvalitetsskillnader. Tänk på att du ska leva och bo i huset många år. Det kommer vara svårt och dyrt att sätta in råspont i efterhand, när du vill förbättra. Så jag avstår hellre ifrån vissa andra tillval, sådana jag kan komplettera med senare utan stora ombyggnader som resultat.
 
Det måste inte vara råspont bakom gipset, funkar bra med någon form av skiva också, t.ex spån, OSB eller plywood.
Dessa material är väl lite dyrare än råspont men går mycket snabbare att montera vilket oftast resulterar i en något lägre kostnad totalt än råspont.
 
Eftersom jag byggt själv hade jag fördelen av att kunna välja.
Och jag valde OSB board istf råspont. Dels är det mer rationellt att hantera, dels är det lika bra att fästa tavlor m.m i.
Kör man råspont är det ett j*vla spikande. Dessutom tror jag att väggen faktiskt blir stadigare med en skruvad OSB.
Nackdelen är väl att det är dyrare än råsponten, men eftersom kvadratmetrarna går mycket fortare att få upp så tar det ut sig, speciellt om man har hantverkare som sätter upp den.

 
Det viktigaste är nog att man själv är nöjd med materialvalet, OSB eller spont kanske inte spelar så stor roll

Rent spontant  ;D känns det mer "naturligt" med 100% trä istället för diverse limmade produkter.

Jag tror att det viktigaste är att inte glömma bort isoleringen i väggarna, inte för värmen utan för ljudet.
 
Har Sävsjö några siffror på ljudreduktionen hos deras konstruktion?
För att dämpa ett vanligt samtal krävs en ljudreduktion på 35-40dB.
Vid 35 dB ljudisolering krävs extra tätning av fogmassa eller polyeterduk i en konstruktion med 70 mm reglar med 70 mm mineralull isolering mellan reglar och 12.5 mm gips på varje sida.

För 40 dB ljudisolering krävs dessutom utöver ovanstående att man använder dubbla gipsskivor och stålprofiler istället för träreglar.

Kan vara intressant att jmf Sävsjös konstruktion med pristillägget av att lägga till polyeterduk + mineralull till någon av konkurrenternas innerväggar.
Dessa har sannolikt har standard utförande 12.5mm gips +70 mm reglar+12.5 mm gips.
Det bör gå att få som tillval om man inte har att göra med en helt "omöjlig" hustillverkare. Allt detta förutsatt att man är intresserad av en viss ljudreduktion.

Jag tycker inte man ska låta råspont i innerväggar fälla avgörandet när man väljer hustillverkare. Sen så kan ju sävsjö kanske ha andra fördelar, men just råsponten anser iallafall jag inte vara något avgörande skäl. :)
 
Paroc anger ljudklassen 40 dB för en innervägg med enkel 13 mm gipsskiva på varje sida om en 95 mm träregel och isolering. 48 dB för en 120-vägg med dubbla 13 mm:s gipsskivor och isolering.

En annan sak: hur mycker rör sig en stor skiva OSB med varierande fuktighet?
 
Glömde tillägga att jag fått mina siffror från Gyproc. :)

Paroc anger ljudklassen 40 dB för en innervägg med enkel 13 mm gipsskiva på varje sida om en 95 mm träregel och isolering
Icke bärande innerväggar i vanliga småhus brukar väl oftast bestå av 70 mm reglar med en total tjocklek av 95 mm inkl gips på båda sidor. 95 reglar används oftast mera till bärande innerväggar.

 
Visst är det så! Jag ville bara fylla ut dina siffror lite. (Fast vi har 120 mm i bärande vägg men det är nog pga tyngden från mansardtaket.)

För att återgå till ursprungsfrågan: Vi diskuterade med Sävsjös agent i Södertälje (Rocon) men det stupade på att vi ville ha totalentreprenad. Han lovade visserligen ett kontrakt men när det var dags för påskrift kom han ändå viftande med två kontrakt. Dessutom skulle vi inte få någon offert på entreprenaden förrän vi skrivit på kontraktet...

Men om man litar på siffrorna i "säljarens uppskattningar" (vilket man inte ska) så låg de bra till prismässigt. Men råspont och gips i väggar kan nog alla andra firmor erbjuda mot prisstillägg, förutom Sävsjö gör Kärnhus och Vimmerbyhus reklam för det. Som jag ser det har inte Sävsjö mer att erbjuda än andra små storblockstillverkare. I och med att de (antagligen) bara ställer upp på delad entreprenad så är det viktigare att leta upp en bra entreprenör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.