somelvis skrev:
Varför skulle hon varit mer skattskyldig i Sverige om också familjen funnits här ?
Räcker det inte med att hon är skriven hos och bor hos familjen Bildt på Östermalm ?
Jag är inte så detaljerat insatt i skattelagstiftning, du får gärna upplysa mig på den punkten.
.
Att vara skriven eller inte är inte kärnfrågan.. Men skattemasen jagar efter din knytning till Sverige. Har du fastighet och familj i Sverige så jagar dom dig som tusan även om du bor o betalar skatt på andra sidan jorden.
Personligen så har jag svårt att se hur Bildt ska kunna komma undan att bli skattskyldig i Sverige i detta fallet dock. Kan fortfarande röra sig om ett dubbelbeskattningsförhållande där enkelt sagt den Italienska skatten är avdragsgill i Sverige, ligger då den Italienska skattesatsen högre än den Svenska så blir det nada till svenska skattmasen.

Har själv om senaste 15-20 åren haft fighter med skattmasen om liknande frågor... (och so far alltid fått rätt...)
 
Varför blir så många upprörda över att balter, polacker mfl endast tjänar 50 kr/timme medan nästan alla masskonsumerar varor som produceras av personer med under 5 kr/timme. Är det enbart för att det råkar vara inom Sveriges gränser?

De flesta verkar tycka att just den egna lönen är normen och att den är något för låg. Alla tycker att någon annan tjänar mer/för mycket. Politiker, tjänstemän och VD-ar brukar anklagas för att tjäna för mycket medan hantverkare inte få vad de förtjänar. Mycket konstigt sätt att se på verkligheten. De flesta politilker tjänar nästan ingenting (några tusen/år) de flesta tjänstemän tjänar mindre än en hantverkare och en VD tjänar i genomsnitt ungefär som en svensk hantverkare. Naturligtvis finns det enstaka extremlöner men det blir konstigt att jämföra med dessa.
 
somelvis skrev:
Och de gillar fortfarande "fickpengar" istället för lön som är mer marknadsmässig ?

.
Att hon skulle kunna glädja sin familj hemma i Ukraina genom att skicka hem motsvarande 2-3 månadslöner varje månad.
Svar JA hon gillar nog detta läge

Vi kanske har olika definition av fickpengar, min bygger på att det är dom pengar du har kvar sedan allt du behöver för överlevnad är betalt. Att ha även i Sverige 8k i månaden som ensamstående att köpa kläder och roa sig för är bra.
 
storkarp skrev:
Varför blir så många upprörda över att balter, polacker mfl endast tjänar 50 kr/timme medan nästan alla masskonsumerar varor som produceras av personer med under 5 kr/timme. Är det enbart för att det råkar vara inom Sveriges gränser?
Läser man denna tråd så bygger det nog i brist på perspektiv och att man sitter fast i Expressen o Aftonbladets skandalvärldar och bygger sina värderingar utifrån lösnummerförsäljningsargument :)
 
Tja, man kanske ska hyra hit en kines som gör mitt jobb istället för mig svart för 10kr/tim så kan jag ligga på sofflocket och kvittera ut 25000 i månaden.
Lite upplärningstid bara så ska han nog fixa 90 % av mina arbetsuppgifter.
 
somelvis skrev:
Tja, man kanske ska hyra hit en kines som gör mitt jobb istället för mig svart för 10kr/tim så kan jag ligga på sofflocket och kvittera ut 25000 i månaden.
Lite upplärningstid bara så ska han nog fixa 90 % av mina arbetsuppgifter.
Svart arbetskraft är väl inte OK, tycker iaf inte jag, men om du vill hålla på med sådana ekobrott så är det upp till dig.

Jag antar att begrepper Svart arbetskrft betyder att vare sig anställd eller arbetsgivare betalar skatter...
 
Okey, detta är en aning OT, men ändå:

Vi är i Sverige vana vid att göra kopplingen att "arbete medför välstånd". Den som blir av med sitt arbete riskerar sitt välstånd. Däremot är vi inte vana vid sådana arbeten som inte alls "medför välstånd". När någon tar två jobb brukar motivet vara ett eller annat sparmål; något utöver att klara livhanken. Att konfronteras med urgröpta människor med TRE jobb men inget sparmål blir det alltså något nytt och okänt för den typiske svensken. Något chockerande.

I många länder där sådant är vanligare har hård politisk kamp för människovärde lett fram till "minimilöner". Det är helt enkelt förbjudet och åtalbart att betala anställda löner under viss miniminivå. I Sverige finns (märkvärdigt nog) inga sådana minimilöner. Den som sätter sig in i varför det förhåller sig på det viset kommer också att förstå mycket mer av vårt land.
 
Nimajneb skrev:
Läser man denna tråd så bygger det nog i brist på perspektiv och att man sitter fast i Expressen o Aftonbladets skandalvärldar och bygger sina värderingar utifrån lösnummerförsäljningsargument :)
Skulle vilja säga tvärt om, är det så här det går till i dag i Sverige så är det ju bara tragiskt. Att betala efter hur mycket man tjänar i andra länder och utnyttja människor från fattiga(re) länder. resonemang som " ja men i deras länder är det här jättebra betalt" talar bara om en människosyn som inte tror på allas lika värde. Girigt och vidrigt är det i mina ögon.

F.ö köper jag inte AB och liknande blaskor överhuvudtaget, MEN jag vet att människor underbetalas och utnyttjas Pga varifrån dom kommer och deras sämre livssituation.
 
billy_baver skrev:
I många länder där sådant är vanligare har hård politisk kamp för människovärde lett fram till "minimilöner". Det är helt enkelt förbjudet och åtalbart att betala anställda löner under viss miniminivå. I Sverige finns (märkvärdigt nog) inga sådana minimilöner. Den som sätter sig in i varför det förhåller sig på det viset kommer också att förstå mycket mer av vårt land.
Intressant perspektiv, men är det inte så att Sverige har valt att låta arbetsmarknaden styra lönesättning istället för staten.
Detta gäller då även minimilönen, om detta är bra eller dåligt skulle vara kul att få höra argument runt....men kanske i en annan tråd.....:p
 
Nimajneb skrev:
, min bygger på att det är dom pengar du har kvar sedan allt du behöver för överlevnad är betalt. Att ha även i Sverige 8k i månaden som ensamstående att köpa kläder och roa sig för är bra.
Bra, då är vi där igen.

Ska bli kul att få höra om när du får ett jobb som betalar dig 8000 i månaden efter att inkvartering och tre mål mat är betalda. för det är vad även DU behöver för överlevnad. kul att du tycker den nivån är bra, jag tycker det INTE
 
Nimajneb skrev:
Intressant perspektiv, men är det inte så att Sverige har valt att låta arbetsmarknaden styra lönesättning istället för staten.
Det gör dom i andra stater oxå, detta är ett verktyg för att motverka lönedumpning och skapa rimliga konkurrensförutsättningar.
Personligen är jag för minimilöner. (vilket vi i praktiken i stort sett har oxå)
 
Nimajneb skrev:
Svart arbetskraft är väl inte OK, tycker iaf inte jag, men om du vill hålla på med sådana ekobrott så är det upp till dig.

Jag antar att begrepper Svart arbetskrft betyder att vare sig anställd eller arbetsgivare betalar skatter...
Ska inte göra det svart inser jag nu.
Betalar givetvis arbetsgivaravgift och skatt mm. Det blir då 15 kr/timme.
Är det mer ok att utnyttja människor för 15 kr/tim vitt än att ge dem 20 Kr/tim svart ?
Ligger den moraliska aspekten i skattebrottet eller i den låga lönen ?

Inser förresten att en Kines förmodligen är för dyr.
En Hutu flykting från Rwanda borde man kunna få till att passa mina barn och sköta hushållet för bara nån krona om dagen. Vitt förstås, ska ju inte begå nåt skattebrott här. Kost och logi står vi för, det blir ända många gånger mer intjänat för denne än vad de skulle kunna tjäna i flyktinglägren. De kanske rentav kan skicka hem lite pengar och få flyktinglägrets rikaste släkt.

.
 
Redigerat:
pappskallen skrev:
Skulle vilja säga tvärt om, är det så här det går till i dag i Sverige så är det ju bara tragiskt. Att betala efter hur mycket man tjänar i andra länder och utnyttja människor från fattiga(re) länder. resonemang som " ja men i deras länder är det här jättebra betalt" talar bara om en människosyn som inte tror på allas lika värde. Girigt och vidrigt är det i mina ögon.

F.ö köper jag inte AB och liknande blaskor överhuvudtaget, MEN jag vet att människor underbetalas och utnyttjas Pga varifrån dom kommer och deras sämre livssituation.
Hej, kom o bo med oss, all inclusive plus 8000kr i fickpengar..... ruggig människosyn.
 
somelvis skrev:
Ska inte göra det svart inser jag nu.
Betalar givetvis arbetsgivaravgift och skatt mm. Det blir då 15 kr/timme.
Är det mer ok att utnyttja människor för 15 kr/tim vitt än att ge dem 20 Kr/tim svart ?
Ligger den moraliska aspekten i skattebrottet eller i den låga lönen ?

Inser förresten att en Kines förmodligen är för dyr.
En Hutu flykting från Rwanda borde man kunna få till att passa mina barn och sköta hushållet för bara nån krona om dagen. Vitt förstås, ska ju inte begå nåt skattebrott här. Kost och logi står vi för, det blir ända många gånger mer intjänat för denne än vad de skulle kunna tjäna i flyktinglägren. De kanske rentav kan skicka hem lite pengar och få flyktinglägrets rikaste släkt.

.
Förstår inte argumenten, tråden handlar om lönenivåer bla och denna diskussion tycks handla om 8000kr i vita fickpengar är rimligt eller inte. Varför blanda in flyktingläger i Afrika... vad bli nästa jämförelse... kidnappning????
 
Är vi inte meb i EU? Inte konstigt att det kostar att bygga hus i Sverige idag. Finns ingen snickare som förtjänar 450/tim om man skall vara ärlig, så snabbt jobbar inte de jag har kommit i kontakt med, tyvärr! Ska lägga sten runt huset ac 100m2 och har sett skillnaden kontra S/PL. Polackerna paddade dubbelt så lång tid som de svenska. PL gjorde ett mycket bra jobb måste jag säga! Det är så att de berörda garageinfarterna ligger mitt emot varandra och en är slät och fin efter 4 år. Vilken? Just det: Dena PL gjorda! Ta referenser och titta fysiskt på jobb de gjort, även de svenska. Tydligen ska man inte göra detta enligt vissa? Skulle vara intressant att se antal timmar det talas i telefon, gärna stående, då läggs ingen sten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.