GK100: varför skulle det inte vara så bra med ett gång pausrelä? köra i 2 min och pausa i 1 min tex, klarar en cirkulationspump inte så många start och stopp?
 
Mohha skrev:
GK100: varför skulle det inte vara så bra med ett gång pausrelä? köra i 2 min och pausa i 1 min tex, klarar en cirkulationspump inte så många start och stopp?
Jag tänkte mest på att det inte borde vara ett bra sätt att åstadkomma det du vill dvs lägre returtemp. Har du dessutom någon form av shuntregulator kommer den att svänga närmast öppet/stängt och det gynnar inte heller ditt syfte. Även pumpens lagringar borde som du nämner slitas mer men det är nog av mindre betydelse.
Prova istället med din "dimmer" och i andra hand stryp på avstängningsventilen efter pumpen. Har du inte möjlighet att strypa vid de "sämsta" radiatorerna istället eller ställa ner kapaciteten på pumpen?
 
Jo det är klart att man skulle kunna strypa radiatorerna men det är ju inte lika roligt som att krångla lite ;)... och pumpen körs redan på lägsta farten... :(
 
rog_ohl skrev:
Jag ser inga direkt problem med att reglera en "vanlig oreglerad standardpump" med en "dimmer", det funka fint på fläktmotorer och andra 220v-elmotorer som i övrigt inte är elektroniskt reglerade annat än då med en motorkonding och ev flerläges-strömställare

/R
Beror det inte på vad det är för motor? De flesta elmaskiner man har i hemmet är väl i princip likströmsmotorer. Dessa fungerar utmärkt att reglera med dimmer, och så gör man också i exempelvis borrmaskiner.

När du skriver motorkonensator så antar jag att det är en asynkronmotor. Dessa är väl inte lika lätta att reglera på det sättet? Gamla tyristorstyrningar brukade kräva någon slags återkoppling av varvtalet. Dessutom blir motorn mycket varmare när man reglerar ner med dimmer i stället för att köra på "rätt" varvtal. Jag säger inte att det inte fungerar, men om det är en asynkronmotor kan det bli svårt att reglera med någon precision och eventuellt kan det bli värmeproblem.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.