F
Fick äntligen lagt klinker på garagegolvet nu i helgen, blev riktigt tjusigt. Har på ena långsidan ett skift stående leca. Hade tänkt putsa det men nu blev det klinker över så jag funderar på att klä lecablocken med klinker istället. Behöver jag göra nåt med lecan innan eller är det bara att smacka dit en kladd fix och trycka dit plattorna eller suger leca för mycket?
 
Tror nog att du bör putsa innan du sätter klinker.
Experterna får dock rätta mig om jag är fel ute... och gärna förklara varför man bör göra det.

Jag är själv i färd med att sätta klinker på ett större område på leca (ska ha spolplats) och där tänkte jag putsa, dels för att få ett jämnare underlag, men jag inbillar mig att plattorna sitter bättre på en putsad yta kontra "rå leca".

Mvh
Thomas
 
F
Då tror jag att jag spacklar upp lecan med lite fix dagen innan. Lecan är ju snuskigt jämn så det är nog inga problem. Skulle vara att den suger lite mycket i sådana fall.
 
fsn skrev:
Då tror jag att jag spacklar upp lecan med lite fix dagen innan. Lecan är ju snuskigt jämn så det är nog inga problem. Skulle vara att den suger lite mycket i sådana fall.
Skulle nog vara det som eventuellt blir problemet. Drar lecan ur all fukt ur fixen, torkar den för fort och får ingen eller mycket låg vidhäftningsförmåga. Du kanske behöver förblöta innan.
 
Mitt garage är i leca.

Förra ägaren monterade kakel på en del.
Jag hade problem med att plocka bort det! Men det var inte alls putsat uner! Plattorna satt på typ fix/cement klunkar. Vet inte vad användes till att fixa de mot lecan. Men det satt där i säkert 20-30 år!
 
fsn skrev:
Då tror jag att jag spacklar upp lecan med lite fix dagen innan. Lecan är ju snuskigt jämn så det är nog inga problem. Skulle vara att den suger lite mycket i sådana fall.
Prima innan två-tre gånger så minskar du ursugningen, Vattning kanske också funkar, extra blött fix likaså
Om du spacklar upp fix dagen innan, se då till att lecan inte suger ur det fixet för då försvagas det ju och blir ett dåligt underlag..
 
F
Jag vattnade upp lekan med en kalkborste. Satte sen som vanligt. Verkar sitta bra.
 
fsn skrev:
Jag vattnade upp lekan med en kalkborste. Satte sen som vanligt. Verkar sitta bra.
Har ett lecavarv i botten på mina garageväggar, ska dom klinkras/kaklas så är planen att vattna upp med kalkborste och ev. duschflaska - sen plattsättas - utan förprimning/putsning.
 
Lyfter en riktigt gammal tråd för att höra om klinker sitter kvar? :)

Jag står själv inför att sätta en rad klinker på min Leca-sockel i garaget.

Jag hade en tanke om att blöta lecan med en sprayflaska (modell blomspruta) och köra med ett ganska löst fix. Frågan är om det är tillräckligt?
 
F
A Amrich skrev:
Lyfter en riktigt gammal tråd för att höra om klinker sitter kvar? :)

Jag står själv inför att sätta en rad klinker på min Leca-sockel i garaget.

Jag hade en tanke om att blöta lecan med en sprayflaska (modell blomspruta) och köra med ett ganska löst fix. Frågan är om det är tillräckligt?
Sitter som berget.
 
Tomture61
A Amrich skrev:
Lyfter en riktigt gammal tråd för att höra om klinker sitter kvar? :)

Jag står själv inför att sätta en rad klinker på min Leca-sockel i garaget.

Jag hade en tanke om att blöta lecan med en sprayflaska (modell blomspruta) och köra med ett ganska löst fix. Frågan är om det är tillräckligt?
OBS , tänk på att det ej blir tätt mot tex vatten .
 
F
Tomture61 Tomture61 skrev:
OBS , tänk på att det ej blir tätt mot tex vatten .
Man kan välja att epoxifoga. Det är väl åtminstone vattentrögt så det räcker, det är ju inte en swimmingpool. Det är jobbigt som fan att epoxifoga men det är en helt annan fråga.

Jag epoxifogade golvet i halva garaget, sen gav jag upp Och fogade som vanligt. Garageklinkern på leca-sockeln är helt vanlig fog Och det har aldrig varit nåt problem, har dock aldrig vattnat garaget invändigt. Tvättar bilen gör jag utomhus.
 
Gör det så mycket om det kommer lite vatten förbi klinkret då? Lecan finns ju delvis där för att det ska vara okänsligt för vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.