Hej!
Försöker hitta ett skonsamt sätt att ta ner gipsskivorna i vårt undertak (sovrummet). Under finns pärlspont i bra skick.
Hur hittar jag skruvarna under spackelfläckarna lättast?
- Vill inte köpa skitdyr elektromojäng.
- Vill inte använda våld och riskera fula hål i pärlsponten.
- Vi använder rummet så dammfritt är plus...

Ytskiktet har varit en 2-skikts strukturtapet (av tidigare ägare), så det är även svårt att få knacka loss spacklet.

Alla konstruktiva tips utan att behöva öppna plånboken välkomna.
 
Även om du hittar skruvarna kommer spåren vara fulla med spackel. Det blir nog till att täcka över möblerna och riva försiktigt med kofoten. Hur gör man sedan med skruvarna? Kanske skruva ur dem med hjälp av tång, eller försiktigt ta bort dem med vinkelslipen.
Sådär konstruktivt, men billigt......
 
Klart det går att skruva ur skruvarna fast de är överspacklade. Jag har tagit ner flera gipsskivor oförstörda. Det tar bara en hel del tid.

Du kan börja med att leta efter skruvarna genom att gå med en kylskåpsmagnet över ytan. Där det finns en skruv fastnar magneten. Rita en markering runt magneten och leta vidare till alla skruvar är markerade.

Använd en rakbladskniv och skär bort ytskiktet vid varje markering. Peta bort spackel och rensa skruvhuvdet med en vanlig kniv. Skruva ur skruven.

Nackdelen med denna procedur i tak är att det antagligen är så många skruvar.
 
Tack för input! Ska testa ditt förslag först it-snubben. Annars blir det till att dammsuga...
 
Det gick perfekt med magnet.
Tog en magnetpenna (att t ex ta upp skruvar i motorrum med) med samma storlek som skruvhuvudet, där den fastnade körde jag in morakniven och hittade skruven direkt. Gick hyfsat fort när man fått in tekniken.
Enda som störde var nacken som fick ta en del stryk.
 
Kul att höra att det fungerade så bra. Se till att få lite massage för nacken bara :)

Ser pärlsponten så bra ut som du hade förväntat dig?
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Det där med magnet å sen skrapa ut spacklet ut skruvhuvudet ska jag testa. Måste ta ner en gipsskiva på en vägg som bara är spacklad i skarvarna och över skruvarna för att dra el för en strömbrytare på andra sidan väggen som är färdig med tapet redan.

Hur gör man lättast för att få isär skarven som är klistrad med sån glasfiberremsa å spacklad två gånger?
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Den kommer ge sig av gipsskivans tyngd. Inga problem, annars hjälp till med mattkniv.
 
Jag gick över mina väggar och tak med en liten biltema magnet och satte ett kryss där jag hittade skruvarna sen körde jag på direkt med skruvdragaren där jag markerat, behövde inte hålla på och skrapa loss spackel först. Visst missar man skallen ibland men 4 ggr av 5 går det vägen direkt.
 
Men, hur i hela friden såg pärlsponten ut där under? Torde väl vara ett hundratal skruvhål i den eller?
 
Du får gärna berätta om hur du gick vidare med renovering av pärlspontstaket.

Vi har också ett pärlspontstak som ska tas fram. Men det är inte gipsat över utan pappspänt, och senare har man limmat nån slags moderna plattor på.

Taket är målat med limfärg som sägs vara lätt att tvätta ner, men oroar mig för hur det ska funka att måla sedan.
 
Halva pärlspontstaket var i bra skick, andra halvan sämre efter undermålig ventilation under gipsskiva och plasttapet. Så kan det vara. Är sponten limfärgad eller pappspänningen?
Limfärg är jättelätt att tvätta ner och ersätta med t ex äkta linoljefärg (typ Ottossons). Annars har limfärg sitt eget värde och är både varm i tonen och enkel att underhålla.
 
Det är pärlsponten som är limfärgsmålad.

Har hört att det är svår att måla med limfärg fö en ovan, att det lätt blir synliga "skarvar" när det torkar osv. Den verkar inte heller gå att köpa färdigblandad.

Matt linoljefärg har jag fått som förslag annars. Men jag fattar inte riktigt varför man ska använda linoljefärg om den ändå ska vara matt? Är det inte lika bra att använda äggoljetempera då?
 
Äggoljetempera har väldigt lång torktid men har fördelen att den ger en väldigt hård avtorkbar yta, därför används den med fördel på t ex köksluckor, trappräcken etc som utsätts för slitage, dessutom så är den inte speciellt matt, mer äggskalsskimrande.

Jag skulle nog ändå gå på vanlig linoljefärg, det är häftigt med ett skimrande tak - inte alls som högglans-akryl dock måste jag säga.
Ska försöka lägga upp en bild på taket vi tog fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.