Hej Alla!

Har precis satt in nya pvcfönster.
Och i helgen tänkte vi sticka och köpa smyg och lister.
Vi har tittat lite på priser på nätet, men vet inte vad som är rimligt.
Vi är inte helt säkra på heller vad vi kan använda.
Det vi tittat på nu sist är planhyvlad furu, men tycker det verkar ganska dyrt..
Finns det någon här som har ngt annat förslag?
Det billigaste vi kunde hitta på planhyvlat va 19 kr/m på byggmax, vet inte om det är ett rimlig prist..?
 
16 eller 19mm MDF fumkar jättebra! ingen kvstlack, bara till o måla.
Men hur du fäster den i pvc fönster vet jag inte...
 
Hej!

Jag var i samma moment igår och ska börja byta fönster idag. Jag gjorde en skiss på hur MDFen ska kapas i mitt fall och lämnade in hos min bygghandel. De kapade 10 st hela skivor till bitar enligt min skiss. De tog betalt för 45 minuters jobb (hade tagit mig minst tre timmar och resultatet på en vanlig kapsåg blir sämre).

I mitt fall behövde jag x antal bitar på ca 27 cm x 120 / 160 och 180 cm. Närmast jämt delbara mått blev 30 x 120 och 30 x 180. Nu behöver jag bara finsåga det sista på varje smygbit.

Fördelen med MDF är att den inte krymper efter montaget .. trä i all ära men det rör sig alltid lite.

Mvh,

Björn
 
  • smygar.JPG
bjornpersson skrev:
Hej!

Jag var i samma moment igår och ska börja byta fönster idag. Jag gjorde en skiss på hur MDFen ska kapas i mitt fall och lämnade in hos min bygghandel. De kapade 10 st hela skivor till bitar enligt min skiss. De tog betalt för 45 minuters jobb (hade tagit mig minst tre timmar och resultatet på en vanlig kapsåg blir sämre).

I mitt fall behövde jag x antal bitar på ca 27 cm x 120 / 160 och 180 cm. Närmast jämt delbara mått blev 30 x 120 och 30 x 180. Nu behöver jag bara finsåga det sista på varje smygbit.

Fördelen med MDF är att den inte krymper efter montaget .. trä i all ära men det rör sig alltid lite.

Mvh,

Björn
Hej!
Okey, men är inte mdf nästan för tunnt för att sitta där? Och det räker sen med att måla det och det blir snyggt?
Får man fråga vad det kostade att dom gjorde det åt dig?
Hur mycket ca kostar en mdf-skiva?
 
En fråga till, skissen du ritade upp, det är i cm eller? För en mdf är väl 240 cm? eller det finns olika storlekar?
är inte så insatt i detta ;-)
 
Hej!

Nej, MDF 19mm är utmärkt förutsatt att man klossar under lite på ytterkanterna och i centum. Bredden på fönstret avgör hur många fästpunkter ni väljer att ha. Vissa kör med tunnare än 19mm också men bra resultat. Jag valde 19mm för att våra fönsterbänkar blir så pass djupa.

Färdigmålade "smygbrädor" är oftast i MDF också ..

Kostnaden vet jag inte. Det stod 0,75 timmar på följesedeln men man kanske kan räkna ca 300-400 för jobbet. MDF 19 mm vet jag inte heller men det borde finnas pris på webben någonstans. Storleken är nog 244cm x 120 cm om man ska vara exakt. Det går ju bprt ca 3mm för varje sågning också.

Att kapa upp hanterbara bitar helt rakt själv med en såg går naturligtvis också bra men det går år mycket tid och så är det svårt att få allt 100% rakt.

Om ni inte har allt för många fönster att "smyga" så kanske färdigmålad MDF är att föredra. Vi målar dock själva.

Lycka till med smygandet!

/Björn
 
Vill man ha riktigt trä istället för mdf som kan bli lite trist yta på och som inte heller tål vatten från blomkrukor etc etc är limträ eller hyllplan ett alternativ.
På ex byggmax blir det billigare att köpa hyllplan än planhyvlat virke per m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.