Har tänkt byta ut kanalen från fläkten till murstocken o undrar vilken dimension man ska ha på spirorören för det är väl det man använder? Nu är det fyrkantiga gamla rör( eternit ? ) i stl.160mm men man kan kanske ha mindre dim. nu eller vad tror ni, längden blir ungefär 6m + avståndet ner från tak till fläkten( jag sätter rören jäms med taket o bygger in, det är det som är 6m.) Tar gärna emot tips var man kan söka/se delar man behöver här på nätet.
 
En googling ger dig många firmor att välja på, för att kolla på rördelar osv kolla tex här. Dimensionen är normalt baserat på flödet i systemet och om du med fläkten i detta fallet menar en köksfläkt så skulle jag rekomendera 125mm eller 160 om du har plats för att inte strypa den allt för mycket. Tänk på att den ska vara möjlig att rensa och brandisolerad.

// Mats
 
Förlorar man i "effekt" om man kör 125mm istället för 160mm? Hur gör man där röret ska in i murstocken, kan man ha fogskum eller måste man mura fast det?
 
Givetvis förlorar du effekt men frågan är hur mycket. Kör du 125mm och har 6 meter skulle jag säga att det fungerar även om du kommer strypa fläkten en aning jämfört om du hade kört 160mm. Tror detta i detta fallet är hanterbart.

Mot skorstenen kör du lämpligt bruk och eftersom du drar in den i en kanal utan rökgaser går det bra utan eldfast bruk. Viktigt dock att det blir tätt. Har du haft en gammal 160x160 kanal borde det vara skapligt enkelt. Tom så att du skulle kunna köra en 125-160mm förstoring vid skorstenen för att behöva mura mindre

// Mats
 
Hur får man bort det gamla eternitröret, sågar eller slår man sönder det? Vill inte att det ska gå sönder så mycket vid muren så då kanske det är lättare få tätt för en "amatörmurare"
 
Man vill inte såga i eterniten pga riskerna med asbetsdamm. Försök att bara bryta bort den med kofot.
 
Ok,någon som vet hur man får tätt det nya röret in i muren,tror det blir svårt få bruk på ovansidan för det är typ kloss mot taket:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.