Hej!

Jag ska bygga ett hönshus d^_^b och sätta in fönster och har några glasskivor i lämpligt mått ståendes.
Skulle man kunna silicona ihop tre rutor med ett par mm luftspalter och få ett "3-glasfönster" som fungerar utan kondens mellan rutorna??
 
Det är nog ingen trivial uppgift. Om fogen är tät kommer mängden vatten att vara konstant inne i fönstret. Ju kallare det blir desto högre blir då den relativa luftfuktigheten och vid tillräckligt låg temperatur blir det imma. Om du limmar ihop fönstren när det är flera minusgrader kan det fungera vad beträffar imma. Å andra sidan kanske limmet inte härdar så bra då. Variationer i temperatur och lufttryck kommer att belasta limfogen hårt om det är tätt.

I uppvärmda hus när man har två rutor brukar det fungera bra att ha så tätt som möjligt mellan inre rutan och karmen. Luftspalten mellan glasen bör dock vara något ventilerad utåt. Hur detta fungerar i ett hönshus vet jag inte. Om luftspalten är stor (gärna 1 dm) isolerar det bättre.

Erik
 
Hej.. Jag har då ett tips.. Jobbar på en stor fönsterfabrik. du hade kunnat laga lister av nån solid material. limma ihop allt vâldigt noggrant så allt blir tätt. gärna nån typ av flexibel tätningslim.

Sedan borra hål i varje list.. efterfyll med argon gas.. gasen är relativt vanlig så den finns nog lite här och där. sen får du plugga hålet med gummiplugg

Sedan fyller du på med typ sikaflex runt hela listen så du får en rejält tät skikt så att gasen slipper läcka ut
 
Eller kolla med närmsta glasmästare vad dom ska ha för metallisten + torkmedel (granulat i man häller i listen) + hörn för att bygga egna isolerglas så slipper du göra om det för att det inte blev bra...
 
Redigerat:
jepperdy skrev:
...Jag ska bygga ett hönshus...få ett "3-glasfönster"...
Varför i hela världen vill du ha treglasfönster i hönshuset?
Höns har fjädrar som värmeisolerar ganska bra.
(Det är bara i frysdisken som de är nakna.)
De skall inte gå i 20 graders värme året om.

//KoW
 
Det behöver vara minst cirka 20 mm luft mellan glasen för att få full isolerförmåga, enligt ett diagram på glastillverkaren Pilkingtons sida. 3-glas får då u-värde 1,7 och 2-glas u=2,8. Om du tar med glasskivorna till en lokal glasmästare så kan nog den foga ihop skivorna med distanslist emellan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.