Hej!

Vi ska tilläggsisolera huset på insidan och ska då dra om vår el så den hamnar inne i väggen. Kom sen att tänka på att det kanske finns rör för vår vattenburna värme som man också kan dra i väggen. Jag har sett sånna där dubbla i plast, vet inte vad dom heter, får man använda det?

Om man får på vilken höjd från golvet ska man dra dom. Fick berättat för mig att el ska dras 30 cm ovan golv. (Stämmer det?) Så hur ska elementrören gå i förhållande till elen?
 
  • Gilla
Puttrix_73
  • Laddar…
Värmerör får du såvitt jag vet dra lite hur du vill, det är en begränsad vattenmängd under lågt tryck,
RIR är inte alls nödvändigt, även om det kan underlätta ett byte av slang,
Vad höjden från golv beträffar, så är det väl lämpligt att dra dem på den höjd som radiatoranslutningarna förväntas hamna,
Vad man jag undrar lite om, är eventuell värme åt kråkorna om det dras i yttervägg...
 
Är det inte bättre med rör-i-rör iallafall? Det är ju inte värme i ledningarna hela tiden. Kan det inte bli kondens i väggen då?

Apropå elda åt kråkorna så kan jag nog stå ut med det om jag slipper ha hela väggarna fulla med rör som det är nu..
 
Kondens blir det ju inte förrän ledningarna är kallare än väggen,
RIR skadar väl inte, men jag ser inte att det behövs, det är ju inte RIR i alla golvgenomföringar t.ex.
Uponor har även ett system där man drar rören i golvsocklarna, men det verkar onödigt krångligt..
 
Men det borde väl kunna bli kallare i rören än i väggen? Som sommartid när man inte eldar alls och vattnet från brunnen är typ 10 grader..
 
Jag trodde du menade radiatorledningarna, och det är ju väldigt ofta samma vatten som cirkulerar,
Vattnet från brunnen brukar man ju ha till tappvatten ..
Någonstans är det en tankevurpa :)
 
Hehe..
 
Men då menar du alltså att vi skulle kunna dra kopparledningar i väggen? Eller det kanske är billigare och bättre med slang?
 
Jag hade valt pex, Jag vill påstå att det är billigare och bättre, enklare att dra, samt att skulle den frysa vid elavbrott eller dylikt, så gör det inget.. den tål det..
Men vänta ett tag så säger snart någon att man ska ha järnrör till elementen.. :)
 
Tackar och bockar för hjälpen så länge!
 
C
Man ska ha galvrör till elementen. ;)

Nej, men skämt åsido, RiR är ju smidigt om man skulle lyckas dra en skruv i slangen, om man nu har lagt slang, och är det kallvatten i röret så slipper man ju kondensisolera..
 
Ska du regla på en befintlig vägg med rören infällda måste du regla med minst 70-reglar. Annars får du fräsa ur spår i den gamla väggen för rören. Detta gäller om ska använda RIR...
 
Knaparn skrev:
Men det borde väl kunna bli kallare i rören än i väggen? Som sommartid när man inte eldar alls och vattnet från brunnen är typ 10 grader..
Fast inte cirkluerar väl vattnet sommartid igenom värmesystemet, det står ju still ;)

stiges skrev:
Ska du regla på en befintlig vägg med rören infällda måste du regla med minst 70-reglar. Annars får du fräsa ur spår i den gamla väggen för rören. Detta gäller om ska använda RIR...
Tänkte bara kommentera att med pex slang så funkar 45reglar, i hörnen använder man bara böjgrejer som underlättar. Däremot känns det kanske sådär eftersom vattnet bara ligger från 2-3cm in i väggen beroende på hur mycket ytskikt du har.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.