Efter två år i villa har en tekniker idag upptäckt att vårt mekaniska ventialtionssystem är totalt felkopplat. Som det är nu cirkulerar inluften runt efter att ha kylts ner av frisk uteluft som i sin tur skickas ut direkt och inte alls in i huset. Leder naturligtvis till att inluften i rummen är iskall och väldigt syrefattig :( Att systemets utluft inte skickas ut via taket utan bara klämts fast under taket nära aggregatet gör hela saken värre.
Lösning: Byta kopplingar naturligtvis och eventuellt vända aggregatet rätt, står nu bakvänt. Detta får en ventilationskunnig göra samtidigt som korrekt montering av utluft via tak fixas.

Min fråga är:
Kan detta vara ett fel som säljaren av huset ska bekosta? Säljaren och mäklaren sa tydligt att det fanns fungerande ventilation (mekanisk) och vi provkörde ju systemet. DOck kunde vi ju inte ana att det var felkopplat eller hur? Vad tror ni?

/Peter
 
Att man förväxlat in- och utgående anslutningar är fullt möjligt. Det är inte alltid så lätt att se vilken som är vilken. Det är också svårt att upptäcka, ens om man verkligen tittar på aggregatet. Det skulle kanske kunna räknas som dolt fel.
Att uteluften inte ansluten (om jag fattar dig rätt) borde däremot vara enkelt att se. Det borde besiktningsmannen gjort er uppmärksamma på. (Och du har väl varit där och bytt filter nån gång under tiden ni bott i huset?)
Att det sedan är ett dolt fel innebär inte att du bara kan ta dit nån som lagar det och sedan skicka räkningen till säljaren. Du får anmäla felet till säljaren så att han (om vi nu förutsätter att han accepterar det som dolt fel) får chansen att åtgärda det först. Han kanske kan reklamera det till sin installationsfirma.
Sen kan du fundera lite på om det är värt att dra igång en process för detta. Vad kan det kosta att byta plats på två kopplingar? En tusenlapp om vi räknar högt. 500 med ROT-avdraget.
 
Svårt att tänka mig att det går som dolt fel , då du har all möjlighet i världen att kontrollera det.

Däremot kan du ju ringa förra ägaren och kolla vem som installerade ventilationen, och be dom rätta till sakerna som är fel monterade.
 
Håller med Andersmc, kan vara mycket svårt att se att det är felkopplat. Borde väl vara ett dolt fel om något?!?!
 
Allium skrev:
Håller med Andersmc, kan vara mycket svårt att se att det är felkopplat. Borde väl vara ett dolt fel om något?!?!
Svårt att se om man är lekman -svar ja. Svårt att se om man är proffs-svar nej.

Men dolda fel handlar väl inte om köparens kunnighet i teknik.
Isåfall kunde man ju hävda dolt fel på allt man inte begriper något om.

Dolda fel är ju sånt som du inte kan kontrollera, typ tätskikt i badrum osv.
Ett aggregat som är felkopplat luftflödesmässigt är ju bara att öppna inspektionsluckan och titta på rörens dragning så ser du ju om det är rätt kopplat.

Men ställ frågan i juridik forumet, där får du förmodligen bättre svar om det är dolt fel eller inte.
 
Att det är svårt att upptäcka felkoppling håller teknikern med om, han fick fundera länge på detta innan han kom fram till felet. Sådant kan inte krävas av en köpare. Sedan kan man ju naturligtvis besikta ventilationens koppling innan köp. Jag håller på o kollar med besiktningsmannen huruvida detta ingick eller inte...

Det är säljaren själv som monterat ventilationen och han struntade i att koppla utröret genom taket pga lättja. Knappast fackmannamässigt, men han sa att ventilationen fungerade så där håller vi på att kolla om han trots allt är ansvarig att åtgärda det felet.

Återkommer när jag vet mer om utgången. det handlar inte om pengarna i detta fall utan en fråga för framtiden hur mkt man måste kolla och kunna som köpare :)
/Peter
 
"Svårt att se om man är lekman -svar ja. Svårt att se om man är proffs-svar nej."

Det beror jädrigt mycket på hur kanalerna är anslutna, aggregatet placerat, isolering, osv. Efter att ha jobbat med ventilation sedan -86 anser jag mej inte som lekman längre, så det så :cool:
 
Allium skrev:
"Svårt att se om man är lekman -svar ja. Svårt att se om man är proffs-svar nej."

Det beror jädrigt mycket på hur kanalerna är anslutna, aggregatet placerat, isolering, osv. Efter att ha jobbat med ventilation sedan -86 anser jag mej inte som lekman längre, så det så :cool:
Hängde inte riktigt med i ditt resonemang där. men tolkar det som att du inte har några problem att se det heller? :)
 
Tänkte ungefär så här.

Du kommer till ett aggregat i tvättstugan, kanalerna försvinner upp på vinden. OK inte svårt att öppna luckan och se vad som är vad, men sedan skall du upp på vinden och böka runt i lösull och hitta rören. Och ärligt talat, vem f:n kollar att rätt anslutning går till rätt system? Kanske efter mycket felsökning men det skulle ju inte vara det första jag kollade i alla fall.
 
Allium skrev:
Tänkte ungefär så här.

Du kommer till ett aggregat i tvättstugan, kanalerna försvinner upp på vinden. OK inte svårt att öppna luckan och se vad som är vad, men sedan skall du upp på vinden och böka runt i lösull och hitta rören. Och ärligt talat, vem f:n kollar att rätt anslutning går till rätt system? Kanske efter mycket felsökning men det skulle ju inte vara det första jag kollade i alla fall.
Sant!, snöade in mig på att aggregatet var på vinden. Felaktigt antagande av mig. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.