Tänkte kolla om någon har erfarenhet från lättbetong från Polen, Estland och Sverige?
Är på g att beställa men har hört att kvaliteten är bättre på aeroc från estland än på ytong från Polen.

Någon som vet?

Någon som har en bra leverantör att tipsa om?

Tack på förhand!
 
Nu blir jag oerhört nyfiken. Exakt vilka argument eller fakta gör gällande att så skulle vara fallet?
 
K-värdet skulle skilja en del vad jag förstått. Men jag skulle gärna få det bekräftat. :-/
Det är ju billigare från Polen men är k-värdet sämre så...

Någon som vet?
 
Fortfarande nyfiken på vem du hört eller fått dessa uppgifter från. Måhända Yxhult som importerar estländsk lättbetong (Aeroc)? Ok, så här ligger det till med k-värden, enligt respektive tillverkare:

Aeroc, densitet 375kg/m3, 37,5cm, U=0,25W/m2K
Ytong, densitet 350kg/m3, 36,5cm, U=0,25W/m2K

Logistkt - Ju läge densitet (mer luftceller) desto högre isoleringsförmåga. De 25kg/m3 kompenseras med 1cm extra godstjocklet.
Ytong har för övrigt 40cm-block med U=0,23. Det tycks inte Aeroc ha, i alla fall inte på deras sajt.
 
isolde skrev:
Nu blir jag oerhört nyfiken. Exakt vilka argument eller fakta gör gällande att så skulle vara fallet?
Argumenten vi har hört är framförallt att toleransen på blocken är sämre på "de utländska": +/- 3 mm i tjocklek istället för +/- 1,5 mm. Vad gäller höjden kan det tydligen också skilja mer på de utländska.

Andra saker som skiljer är tydligen blockens storlek - block som skall hanteras av svenska byggarbetare får tydligen väga max 20 kg medan block tillverkade för andra marknader väger upp till 28 kg.
 
zachris skrev:
Argumenten vi har hört är framförallt att toleransen på blocken är sämre på "de utländska": +/- 3 mm i tjocklek istället för +/- 1,5 mm. Vad gäller höjden kan det tydligen också skilja mer på de utländska..
Låter som om någon försöker sälja in sin egen produkt, samt passar på och skjuter sig själv i foten. Ytong-block har nämligen en tolerans på +/- 1 mm, oavsett tillverkningsland. Budgetvarianter med mindre snäva toleranser finns det också, med det är märken som de allra flesta inte ens hört talas om. Frågan är också vilka block som inte är utländska. Det skulle väl vara H+H Celcon, som är danskägt.

zachris skrev:
Andra saker som skiljer är tydligen blockens storlek - block som skall hanteras av svenska byggarbetare får tydligen väga max 20 kg medan block tillverkade för andra marknader väger upp till 28 kg.
Det känns verkligen betryggande att höra att arbetsmiljölagen är så pass mån om våra byggarbetares ryggar, att man inte låter dem hantera block tyngre än 20kg, medan stackarna i utlandet får slita med 28kg pjäsar.
Då återstår det bara att besvara frågan hur Maxit.se kan marknadsföra sina DSM-block (leca), som väger inte mindre än dryga 28kg, samt produceras och säljs endast i Sverige (såvitt jag känner till).

Som direkt jämförelse har största Ytong-block dimension 60x40x20 [cm], och densitet 350-700kg/m3. Givet att man väljer lägst densitet (bäst isoleringsförmåga), kommer ett sådant block väga 16,8kg (0,6 x 0,4 x 0,2 x 350).
 
K
Man ska använda sig av en liten lyftkran när man använder maxits DSM-block. Läser man arbetsanvisningen på deras hemsida så framgår det ganska tydligt.
 
  • Gilla
PäiviL
  • Laddar…
Jo, men detsamma kan sägas om alla andra block. Kärnan i argumentet som Zachris fått höra var att gränsen för 'hanterbara' block gick vid 20kg.
 
Jag är också intresserad av att bygga ett stenhus. Kan någon upge priserna för betongblock i Sverige och utlandet? De byggfirmor som jag hade kontaktat i Helsingborg bygger med finja-block eller element.
Tacksam
Zoran
 
Ni snackar bara om k-värde, men då glömmer ni en sak och det är vilken hållfasthetsklass det är på blocken osv , precis som det finns olika konstruktionsklasser på virke. Olika hållfasthetsklasser har olika k-värde så det går inte att säga rakt upp och ner att man skall ta de blocken med bäst k-värde. Det finns olika kvallitetsklasser så man måste beräkna när man konstruerar ett hus av lättbetong både bjälklag och väggar. En balk över ett fönster måste ha en viss yta som den är upplagd på för att inte blocken under skall gå sönder osv. I mitt hus fick vi gå upp en klass på ytterväggsblocken för att det skulle garanterat klara lasterna uppifrån. Vilket medför att mina ytterväggar nere har sämre k-värde än de på övervåningen.

Här är ett utdrag från Ytong och Siporex handbok.

Det finns inga enkla svar när det gäller lättbetonghus. Anlita en konstruktör som är van att jobba med dessa materialen för att få ett så bra resultat som möjligt.
 
  • varmekonduktivitet.jpg
Honken_byggare skrev:
Olika hållfasthetsklasser har olika k-värde så det går inte att säga rakt upp och ner att man skall ta de blocken med bäst k-värde. Det finns olika kvallitetsklasser så man måste beräkna när man konstruerar ett hus av lättbetong både bjälklag och väggar.
För att inte göra det krånligare än nödvändigt kan man uttrycka det som att lättbetong i dess "varmaste" densitet (350 kg/m3), dvs den med lägst hållfasthet, duger gott till 1,5-planshus. Bygger man 2-planshus bör man välja 400 kg/m3 i bottenvåningen och 350 kg/m3 i övervåningen.
 
AoA skrev:
Vad tror ni om kvaliten på dessa block om man jämför med Ytong eller Aeroc? [länk] d=22&Itemid=27
Det finns ingen anledning att leta billigare lättbetongblock än Ytong köpt i Polen. Du tjänar kanske 10 000-20 000kr på att köpa budgetblock med taskig passform och dåliga parametrar. Producenten som du länkar till erbjuder block med
- lambda som lägst 0,11 W/mK (ytong 0,095 W/mK)
- "gråa" block = eventuella biprodukter från värmekraftverk kan ha använts

naturlig radioaktivitet för vit lättbetong = f1 = 0,13, f2 = 0,14 Bq/kg
naturlig radioaktivitet för grå lättbetong = f1 = 0,84, f2 = 92 Bq/kg

tillåtna värden:
f1 <= 1,2
f2 <= 240 Bq/kg
 
G
Jag byggde ett stort lättklinkerhus för några år sedan och då satt konstruktören och arkitekten o diskuterade om man skulle köpa stenen i danmark eller i sverige det skillde 5000kr på ett hus som när det var klart kostade mellan 14-16 miljoner snacka om att jag var matt.Det blev från danmark problemet var att stenen kom inte på eu-pall utan kom på en smalare sort så vi fick annvända en tegel kärra och häva upp dom 500kg tunga pallen.Dit jag vill komma är att det måste flyta med leveranser o lossningar annars äter snart vinsten upp sig plus att murarn blir grinig ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.