Jobbar just nu med att isolera min kallvind. Har inte kommit till att isolera snedtaket ännu, så det är fortfarande råspont och takfönster.
Det brukar bli imma på utsidan av takfönster. Tycker att det borde komma på insidan eftersom vi har vid arbetstillfället öppet i trappan ned...
Eller kanske inte så konstigt ändå, men nån får gärna förklara...
 
Imma på utsidan blir det under en period när det är kallare på vinden än utanför, dvs vid omslag från kallt till varmt väder. Varmare uteluft kondenserar (når sin daggpunkt) på den lite kallare fönsterytan.

Tittar du på fönstret under en period där det blir kallare och kallare ser du knappast imma på utsidan.
 
Det är inte tvärtom då? ;)
Med tanke på att jag har öppet nedför trappan och jobbar på vinden så borde väl kallvinden bli varmare och den kalla uteluften kondensera på utsidan av fönstret (då det är isolerglas?). Det bör väl inte bli kallare i vinden med tanke på jag jobbar och svettas som en apa och varmluft från huset stiger upp?
 
John J. Du hade bara 15% i takbjälkarna? Det är väl ett ganska bra värde denna tid på året? Luftfuktigheten flukturerar ju snabbt men fukt i virket har väl väldigt trögt att ändra sig? Jag har historiskt haft röta vilket borde innebära att det var minst 20-22% fukt i takbjälkarna.(tidigare ägare och trolieg för känge sedan) Nu är jag nojig så fort det överstiger 15%.
 
gadu^ skrev:
Det är inte tvärtom då? ;)
Med tanke på att jag har öppet nedför trappan och jobbar på vinden så borde väl kallvinden bli varmare och den kalla uteluften kondensera på utsidan av fönstret (då det är isolerglas?). Det bör väl inte bli kallare i vinden med tanke på jag jobbar och svettas som en apa och varmluft från huset stiger upp?
Kondensering sker bara mot kallare ytor. Dvs, luften ute kondenserar inte på fönstret för att det är varmare innanför fönstret (och att då fönstret rimligtvis är varmare).

Har takfönstret någon ventilationsslits där din varma vindsluft smiter ut? Då är det rimligt att den luften kondenserar på fönstrets utsida.
 
MathiasS skrev:
Kondensering sker bara mot kallare ytor. Dvs, luften ute kondenserar inte på fönstret för att det är varmare innanför fönstret (och att då fönstret rimligtvis är varmare).

Har takfönstret någon ventilationsslits där din varma vindsluft smiter ut? Då är det rimligt att den luften kondenserar på fönstrets utsida.
Aaah... det måste det vara!
 
gadu^ skrev:
Aaah... det måste det vara!
"När man väl har uteslutit det omöjliga,
måste det som återstår vara det riktiga,
hur otroligt det än må låta."
 
C
Är det ett modernt vindsfönster med isolerglas? Dom är otroligt imkänsliga eftersom dom knappt släpper igenom nån värme innifrån. Så fort utetempen och daggtempen närmar sig varandra smäller det till och blir imma på alla fönster på huset.
 
Jag har frost på utsidan på mina 1,1U fönsterdörrar.
Annars med kallvinden så blåser vinden rätt igenom både tegel och spåninnertak men när snön kommer sjunker den relativa fuktigheten drastiskt, förmodligen mert beroende på den minskade ventilationen.
 
För att svara på frågan, min gamla vind, oisolerad ligger fn på ca 71%. Min nya vind, isolerad med 25 cm, ligger på cirka 90, utomhus ligger på >95%.

Behöber jag tillägga att jag har påväxt på "nya" vinde men inte på den gamla.
 
Jag ligger runt 80% och +10 grader på vinden just nu. Ej isolerat förutom 10-15 cm spån. Ventilering på gavlar.
 
apotekarnes
Consensus skrev:
Det är inte alls viktigt att det är mycket ventilation. En kallvind kan mögla mer vid ökad ventilation. Läs på.
Consensus: Jag tror jag har läst hundratals informativa inlägg av dig om vindar och fukt, vilket verkar behövas idag när den stora "lösningen" på takkonstruktioner stavas v-e-n-t-i-l-a-t-i-o-n och i-s-o-l-e-r-i-n-g. Jag tror att det är dags för en nationell kallvindskampanj i sverige.

Sloganförslag:
Lagomt ventilerad + lagom varm = bara lagomt möglig.

Vad tycks?
 
Eller:

Reglerad ventilation = Inget mögel.
 
eller:

Rädd för ventilation? Flytta till lägenhet.
 
J
storkarp skrev:
John J. Du hade bara 15% i takbjälkarna? Det är väl ett ganska bra värde denna tid på året? Luftfuktigheten flukturerar ju snabbt men fukt i virket har väl väldigt trögt att ändra sig? Jag har historiskt haft röta vilket borde innebära att det var minst 20-22% fukt i takbjälkarna.(tidigare ägare och trolieg för känge sedan) Nu är jag nojig så fort det överstiger 15%.
Har i alla fall fungerat för oss ännu så länge och i år verkar det ju som himlen håller på att komma ner i regnform.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.