Jag kör bergvärme i huset och har en Nibe Fighter 1230-10. På övervåningen har vi golvvärme i träbjälklag och på bottenvåningen injuten golvvärme.

Eftersom golvvärmen i träbjälklaget på övervåningen i teorin ska behöva en högre framledningstemperatur, så sitter bottenvåningens värmeslinga bakom en shunt (ESV20) som kan strypa värmetillförseln till bottenvåningen. Det går alltså att ha lägre temperatur på bottenvåningens flöde, men inte tvärt om.

Nu visar det sig dock att övervåningen inte alls behöver någon högre framledningstemperatur, kanske för att det kommer värme från bottenvåningen samtidigt som taket är väldigt välisolerat, kanske för att flera datorer står igång dygnet runt där, eller av någon annan anledning.

Problemet är dock att shunten ändå är rätt förtjust i att strypa värmeflödet på bottenvåningen.

Därför vill jag inte att shunten ska begränsa flödet till bottenvåningen alls utan alltid stå i max-öppet läge. Hur kan jag tvinga fram det?
 
Precis när jag skrivit detta kom jag på att testa att sätta värmekurvan på bottenvåningens slinga till max (kurva 9, förskjutning +10). På den slinga som används för att styra kompressorn har jag kurva 5 och -2.

Då borde den väl alltid försöka skicka så mycket värme som bara är möjligt genom shunten, och mycket riktigt öppnades då shunten fullt. Men är det rätt sätt?
 
Nja, det gick inget vidare. När det blev samma temperatur i båda systemen började den stänga shunten, sedan när värmeproduktionen gick igång så började den långsamt öppna igen, men allt för långsamt.

Jag testade nu att stänga av shuntgruppen när den stod i maxöppet läge, får se om det funkar.
 
Borde gå att skruva bort shuntmotorn eller koppla loss kabeln när den står öppen.

Protte
 
Tack prototypen, men det var faktiskt ännu lättare, visade det sig.

Det gick att ställa om shunten till manuell inställning och sedan bara öppna den fultl för flödet från pumpen.

Mina försök att åstadkomma detsamma via elektroniken känns rätt korkade nu iefterhand ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.