Jag har precis fått installerat nya radiatorer och vattenburen golvvärme. För att klara flödet i de mer avlägsna slingorna på golvvärmen så monterade vi en cirkulationspump.

En liten enfashistoria som inte gör mycke liv av sig. Men det som slog mig är att den ansluts med en vanlig stickpropp. Jag var tidigare av den uppfattningen att fast installerade komponenter som "ej går att flytta" skall fastanslutas mot nätet.

Någon som vet om det finns regler / standarder kring detta? En cirkulationspump måste väl i alla fall anses som någon form av fast installation?

Alltså inget problem som sådant, utan bara mer en allmän fundering...
 
Levereras pumpen med fabriksmonterad stickpropp skall den stickproppsanslutas, levereras den utan stickpropp skall den vara fast ansluten. Det är tillverkaren som avgör och har ansvaret för och hur deras apparater ska anslutas.
 
elmont skrev:
Levereras pumpen med fabriksmonterad stickpropp skall den stickproppsanslutas, levereras den utan stickpropp skall den vara fast ansluten. Det är tillverkaren som avgör och har ansvaret för och hur deras apparater ska anslutas.
dummaste jag har hört.
fast ansluten eller ej det har inte tillverkaren något att göra med.
stickpropp är bra på det sättet att den dagen den går sönder klarar rörisen själv av att bryta strömmen till den. fast ansluten så får man inte bryta en arbetsbrytare med last, alltså problem för rörisen.

sedan att det skall kopplas genom ett motorskydd mm. är en grej för sig.

det jag vill komma till är stickpropp eller fast ansluten (givetvis genom en brytare), är sak samma.
 
Då tycker jag att du ska slå en signal till elsäkerhetsverket och kontrolera hur det är med anslutningar av apparater.
Det är alltid tillverkaren som har ansvaret för hur deras apparater skall anslutas, och har den ingen stickpropp som är "orginal monterad" skall den vara fast ansluten.
Ps.
Jag har kollat i ett annat ärende.
 
Vad för farligheter kan hända vid stickproppsansluten cirkulationspump ?
 
Det kanske kan bli jordfel.

Prototypen
 
Inget fel i att ansluta mindre cirkulationspumpar med stickpropp till jordat uttag tycker jag
 
Hur du anser att elinstallationer bör uföras är din ensak och du gör ju som du vill hos dig, vad som är mindre bra med alla "egna" lösningar är att dom kan drabba helt oskyldiga.
Samt att det finns dom som (i oförstånd) tycker att dom udda lösningarna verkar bra och tar efter.
Om alla som "vet bättre" skulle få styra så kan jag garantera att antalet elolyckor skulle stiga markant.
Dom föreskrifter vi har i dag har i dag har vi inte för att nån vill "jävlas" med folk, utan dom bygger på många års erfarenheter och forskning och är i första hand till för att skydda både person och egendom.
 
Idag är det mer sunt förnuft som gäller enligt EU-direktiven. Och det är bra tycker jag. Kan du förklara varför man inte kan ansluta sin cirkulationspump med stickpropp ? Hänvisa då också var det står, och varför man inte får det.
 
Tillverkarens ansvarar för att ge monteringanvisning och precis som Elmont säger så har tillverkaren en stickpropp på sin produkt så är den avsedd att använda med stickpropp. Sedan kan ju givetvis tillverkaren säga i sin instruktion att denna kan du klippa bort stickproppen och ansluta fast.

Att du enligt EU-direktiven säger att det är mer sunt förnuft stämmer inte riktigt. Tillverkaren är ansvarig för sina produkter så länge du inte gjort någon åverkan på dessa. Alltså en avklippt stickpropp är åverkan och tillverkarens ansvar gäller inte längre.

Kan tyvärr inte ge dig var de står då jag inte har detta tillgängligt. Men jag har haft disskusion med Elsäkerhetsverket och detta är deras version.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.