Hej där alla proffs & glada hemma fixare !!!
Vi har i våran stuga just nu gammla så kallade torr element och det känns som att dom är ganska dyra i drift så nu tänkte vi sätta in oljefyllda elelement istället men det finns ju en uppsjö att välja mellan vad gäller pris och utförande/utseende.Finns dom med nån slags veckad plåt på baksidan !! har det nån betydelse?? Nån som vet vad det är för skillnad på dessa ???:confused:

Tack på förhand !!!
 
Den veckade plåten kallas konvektionsplåt och är avsedd att öka luftens cirkulation i rummet och sprida värmen bättre. Själv har jag valt element med sådan plåt. Om du är missnöjd med de gamla elementens funktion eller utseende kan det vara idé att byta dem, men vänta dig ingen besparing av el. Om du byter så se till att få elektronisk termostat.

Erik
 
Funck skrev:
Hej där alla proffs & glada hemma fixare !!!
Vi har i våran stuga just nu gammla så kallade torr element och det känns som att dom är ganska dyra i drift så nu tänkte vi sätta in oljefyllda elelement istället men det finns ju en uppsjö att välja mellan vad gäller pris och utförande/utseende.Finns dom med nån slags veckad plåt på baksidan !! har det nån betydelse?? Nån som vet vad det är för skillnad på dessa ???:confused:

Tack på förhand !!!
Om ni inte ständigt har på värmen så rekommenderas inte oljefyllda element.
Förvisso ger dom dock lite "mjukare" värme -men konvektorelement är det som jag fikc rekommenderat till vår stuga iaf -vi har bara underhållsvärme på när vi inte är där...

/K
 
Ett råd: Köp element från LVI.
Hög kvalitet, jättebra termostater.
Och ja, de har "veckad plåt" på baksidan,
blir oftast bara lite ljumma.

Jag såg nyligen att någon stor kedja (Elgiganten? SIBA? Hornbach?)
har börjat sälja LVI, och då borde ju priserna bli bra också.

//KoW
 
...och kör gärna konvektor med inbyggd fläkt, sprider värmen snabbt när du kommer till en kall stuga på fredagkvällen...
 
Direktverkande el=1kwh in=1kwh ut.
Det kvittar om de är torra eller oljefyllda. Torra reagerar snabbare. Oljefyllda blir inte lika heta.
I en stuga hade jag kört med torra. Men framför allt, skulle jag skaffa en luft/luft värmepump.
1kwh in=oftast minst 3kwh ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.