Min granne har sitt hus någon meter högre än vårt och på berget. Från ett av hans stuprör rinner vattnet nästan som i en bäck rakt in i vår krypgrund när det regnar. Jag har dränerat, anlagt pumpbrunn och försökt att täta grunden för att hindra vattnet men det enklaste (för mig..) hade varit om grannen ledde bort vattnet direkt från stupröret.
Jag har talat med honom om detta och föreslagit en regnvattentunna eller att han lagt ned rör (han grävde nyligen upp tomten ändå) och lett bort vattnet men han var ej intresserad. Vad ska jag göra? finns det regler??
 
Tyvärr inte nån hjälp för dig men jag FÖRSTÅR inte hur såna människor funkar... varför kan han inte bara hjälpa till när det är så enkla grejer?
 
Prova att prata lite med din kommuns VA-avdelning om problemet, de kan _möjligen_ ålägga honom att ta hand om dagvattnet på hans egen tomt. Men det kan bero lite på kommunens dagvattenpolicy och på vilket av husen som var där först.
 
Kanske läge att skaffa vattenspridare eller gödselspridare :eek:som kastar vatten/gödsel mot hans fasadvägg ....Kan ju säga att den går inte att ställa in i något annat läge tyvärr...hmm vilken typ (grannen)..

Mvh
 
Man får inte leda vatten till annans tomt. Det står i lagen, men, frågan är var. Kan det vara Jordabalken?
 
Tragiskt... Själv är jag så oerhört glad över att jag har så bra kontakt med min granne. Vi hjälper varandra med det mesta.

Har du kollat i juridikdelen av forumet? Någon där kanske vet mer vad lagen säger.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.