Hej. Jag bor i ett hus på ca 120 kvm byggt 82 som värms upp med gas, men befintlig gaspanna måste snart bytasut. Huset har mekanisk frånluft och i nuvarande gaspanna finns en värmeväxlare,elektro standard, som värmer tappvattnet, radiatorvattnet värms alltså med gas.
Det finns inga gasvärmepannor med frånluftsvärmepump att få tag i, så alternativen för mig är att antingen fortsätta med gas fast då utan frånluftsåtervinnig eller att byta till en elpanna med frånluftsåtervinning typ IVT 490 eller någon av Nibes modeller.Har fått prisuppgift på ny gaspanna 56600 ink. installation och bortforsling av gammal panna.
Så vad säger ni- behålla gasen utan frånluftsåtervinning eller satsa på elpanna med återvinning?? Någon som har en aning om vad ex. IVT 490 kostar med installation ? Det aktuella huset ligger i Skåne och vi är två vuxna och två barn i familjen.

Blir mycket tacksam om någon orkar svara!
 
C
För en oinvigd; vad kostar det att värma huset med gas?
 
Ca 14000 kr/ år

Mvh /Paulo
 
Hmm, Skåne... Jag hade inte satt i någon elpanna, men varför inte en L/V-värmepump för värmen och behållt gasen till tappvarmvatten och spetsvärmning (om det nu skulle råka bli -20 i Skåne någon gång). Eller är gaspannan helt kass?

Frånluftsåtervinningen kan du ju då installera separat, så du får både billig värme och återvinning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.