Mitt första inlägg på forumet:

Jag tänkte bygga en liten lågbudget-solvärmeanläggning av begagnade MP-radiatorer. Jag har material så det räcker till ca 8 kvm solfångaryta. Gissningsvis behövs material för 3000-4000 för att bygga klart solfångarna.
Problemet är hur jag ska föra över energin till vår 110 liters varmvattenberedare och ev också till radiatorvattnet som normalt värms av en elkassett. Det finns inte så stora utrymmen att tillgå och så vill jag ju hålla nere investeringskostnaden. :)

Jag resonerar så här: vattnet som åker in i varmvattenberedaren håller mellan 3 och 7 grader. Ju mer man kan förvärma det desto mindre behöver elpatronen gå.
 
Det kan ju bli si och så med förvärmningen de närmsta månaderna :-?
 
Ja du, det plockar till...värmeväxlare mellan solkrets(glykolkrets då du inte vill tappa ner systemet eller?) och tappvatten, styrning och drivpaket på solsidan, cirkpump på vattensidan.

Det sväller... ;)
 
Jag resonerar så här: vattnet som åker in i varmvattenberedaren håller mellan 3 och 7 grader. Ju mer man kan förvärma det desto mindre behöver elpatronen gå.
Det du absolut måste tänka på är att ha två system med växlare, du får/kan inte köra vattnet direkt i MP-radiatorer. Jag tycker du ska satsa på en tekniktank med vv- och solfångarslinga sedan kan du börja experimentera med olika lösningar.
rogge
 
Tack för svaren.
Ja, jag hade tänkt mig en separat krets för solfångarna med glykolvatten, cirkulationspump och en enkel differenstermostat. Därefter, ser jag nu, verkar det börja bli dyrt. Jag förstår att den eleganta men dyra lösningen är en riktig tank med flera kamflänsslingor och elpatron. Då har jag ju ersatt både varmvattenberedaren och elpannan. Alltså en lite större investering som delvis ersätter fortfarande fungerande utrustning.

Jag hade en idé till en primitiv lösning bestående av ett oljefat med två kopparslingor. En uppe som förvärmer till vvb och en nere som lämnar värme från solfångaren. Sedan skulle den vara fylld med vatten som värmebärare/magasin, preparerat för att förhindra korrosion och bakterietillväxt.
Kanske inte så bra driftsäkerhet med den tekniken.. :-/

Tacksam för alla råd och idéer..
 
Jag har haft (och har inte kunnat skaka bort) en ide' om att bygga en ute dusch med vatten uppvärmt av solen. En tank på ca. 100 liter placerad högt och solfångarna placerad en eller två meter under för att få självcirkulation och slippa pump och styrenhet. Systemet dräneras under vintern. Tanken var att systemet ska vara öppet för att kompensera för expansion, men vid använding kan man stänga luftningen och koppla på trädgårdsslangen för att trycksätta systemet. Kallt och varmt vatten går sen via en blandare till duschen. En förutsättning är förmodligen att vattnet hela tiden cirkulerar nerifrån och upp i solfångarna.

Kan bli både billigt och bra.

Matsson
 
amatsson skrev:
Jag har haft (och har inte kunnat skaka bort) en ide' om att bygga en ute dusch med vatten uppvärmt av solen. En tank på ca. 100 liter placerad högt och solfångarna placerad en eller två meter under för att få självcirkulation och slippa pump och styrenhet. Systemet dräneras under vintern. Tanken var att systemet ska vara öppet för att kompensera för expansion, men vid använding kan man stänga luftningen och koppla på trädgårdsslangen för att trycksätta systemet. Kallt och varmt vatten går sen via en blandare till duschen. En förutsättning är förmodligen att vattnet hela tiden cirkulerar nerifrån och upp i solfångarna.

Kan bli både billigt och bra.

Matsson

Skall man köpa "riktiga" solfångare till något sånt så tror jag mer på dehär:
jiajia-small.jpg

Går förmodligen utmärkt att tömma på vintern på något sätt
 
Jag hade tänkt mig något liknande budget system. Skalade prisolrör som slingor i oljefat eller liknande, öppet lock för att slippa expansionskärl. bara en pump som kör genom solfångaren som är diffstyrd. Fönsterglas släpade jag hem från ett bygge där vi slängde de gamla fönstren. Visst sjutton ska det funka? Nästa problem är ju tiden...

Någon som provat får gärna rapportera :)
 
Vad kostar en kinestunna med rör, det kan vara ett intressant alternativ ?

Jag räknar med ca. 1500-2000 för ett hemmabygge på 2 kvadrat, vilket inkluderar 25 meter prisolrör från biltema, tunn aluminium eller koppar plåt eller eventuellt korrigerad takplåt som ytförstorare + en begagnad tank. Resten som ett par gamla fönster, brädbitar, färg och isolering har jag liggandes. Mitt problem just nu är att hitta en lämplig tank som inte är för dyr. Det som jag ser som den största svårigheten är att få god kontakt mellan rör och förstorare. Är inte sugen på att hårdlöda 25 meter rör.

Matsson
 
Den kostar 6250kr

Solfångare med tank - För Sommarvatten

Varmvattenberedare för sommarbruk. Vakuumrören av dimension 58/1800mm är av samma typ som i våra andra solfångare men utan heatpipe. De 24 vakuumrören är direktmonterade i en 200 liters med 50-55 mm PU-skum isolerad tank. Materialet innertank rostfritt stål. 108 kg Nominell effekt ca 1.7 kw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.