Vad jag menar är att din del av kostnaden INTE enbart är dom sista 300 meterna utan du får betala en del av hela anläggningen trafo, grovkabel, mm. Detta betalar du med anslutningsavgiften som baseras på den faktiska kostnad som nätägaren har haft för att få ström till "din" mätare.
 
Som referens:
Jag har lagt ned en 120 meters kabel,
för att jag skall bygga i "fel" ände av tomten, längst från skåpet.

4x50mm2 aluminium + 1x16mm2 koppar kabel skall det vara enligt elverket
för att slippa för stora spänningsfall.
Kostar 83 kr/m + moms.
Detta utöver den vanliga anslutningsavgiften, som normalt innefattar 30 m serviskabel.

//KoW
 
elmont skrev:
Vad jag menar är att din del av kostnaden INTE enbart är dom sista 300 meterna utan du får betala en del av hela anläggningen trafo, grovkabel, mm. Detta betalar du med anslutningsavgiften som baseras på den faktiska kostnad som nätägaren har haft för att få ström till "din" mätare.
När jag ansluter mig är jag redan med andra ord med och delar på kostnaden min granne fick ta första smällen på för några år sedan?

Misstänker att det är stor risk att det blir konstig stämmning mellan oss om jag inte är med och delar på ursprungskostnaden så att säga. Ska kolla med elbolaget idag.
 
Jag misstänker att din granne fått ett ganska subventionerat pris för att elbolaget sett chansen till framtida nyanslutningar (du och ev. andra).
Det innebär att du kanske kommer få en liknande anslutningsavgift som din granne, om sedan elbolaget återbetalar nån summa till din granne återstår att se, det beror ju på hur det är räknat och skrivet.
Det skall inte behöva bli nån konstig stämning mellan dig och grannen, bara mellan grannen och elbolaget. Samt kanske mellan dig och elbolaget.
Men...gissningar...det enklaste är ju att fråga elbolaget, vilket du ju tänker göra idag.
 
bax skrev:
Jag misstänker att din granne fått ett ganska subventionerat pris för att elbolaget sett chansen till framtida nyanslutningar (du och ev. andra).
Det innebär att du kanske kommer få en liknande anslutningsavgift som din granne, om sedan elbolaget återbetalar nån summa till din granne återstår att se, det beror ju på hur det är räknat och skrivet.
Det skall inte behöva bli nån konstig stämning mellan dig och grannen, bara mellan grannen och elbolaget. Samt kanske mellan dig och elbolaget.
Men...gissningar...det enklaste är ju att fråga elbolaget, vilket du ju tänker göra idag.
Nja tror inte de sett någon framtida möjlighet till anslutningar. Det som grannen byggde är 700 ifrån ingenstans. Det enda som är till deras fördel är att han troligtvis kommer bygga ut så han kommer ta kanske 32amp totalt.

Jag pratade med grannen innan jag skickade in mitt bygglov för jag vill vara med på ett vägservitut. Då nämnde han att han bekostat eldragningen och att jag borde vara med och dela om jag vill ansluta mig. Han menade till honom inte till elbolaget. Får se vad svaret på min offert blir. Är jag redan med och betalar så kan jag inte betala ytterligare till honom.
 
Du ska inte betala några pengar till grannen. Om du ska betala en större summa är det till elbolaget och ingen annan. Det är elbolagets anläggning och han har ingen rätt att ta betalt för någon annans anläggning.
Grannen såg en chans att få in lite pengar som plåster på såren för sin höga avgift. Men det är möjligt att även du får betala en saftig avgift och på så vis betalar din del av anläggningen.
 
Redigerat:
Nu kommer det lite fakta.

Har fått en offert nu på 40.000kr för att få el draget 450m från "grannens" station.
När jag betalat så kommer Vattenfall betala tillbaka en del till grannen. Är installationen nyare än 6år (eller 9 skrev aldrig ner det) gjorde man så sa han på Vattenfall.

Frågade hur mycket men det kunde han inte svara på. Kan inte vara många tusenlappar tror jag. Rätt åt grannen :D
 
Då har ni totalt betalt 190 kkr. Skall du ha 16 A och han 32 A, så blir det ca 4 kkr/A vilket skulle ge att han betalar 125 kkr och du 65 kkr. Så, nu har du något att svara grannen om han vill dela 50/50. :)
 
-MH- skrev:
Då har ni totalt betalt 190 kkr. Skall du ha 16 A och han 32 A, så blir det ca 4 kkr/A vilket skulle ge att han betalar 125 kkr och du 65 kkr. Så, nu har du något att svara grannen om han vill dela 50/50. :)
Tack.
Om han nämner att vi ska dela på anslutningen så säger jag självklart. Vattenfall sköter det åt oss prata med de du. Sen kan jag låtsas ha sympati när han inte får tillbaka så många kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.