Hej!
Har nyligen köpt ett hus och vid besiktningen så visade det sig att ett golv var fuktskadat under ett fönster och att det fortfarande var fukt kvar. Säljaren sa då att detta berodde på ett tidigare läckage vid ett fönster men som var åtgärdat.
Priset prutades p.g.a detta och allt var frid och fröjd.

Idag bröt jag ut det gamla golvet för att byta golvet.
Då upptäcker jag att det fortfarande läcker in från fönstret (tur att det spöregnade idag) vid båda hörnen.

Så nu undrar jag, har jag någon som chans att få detta åtgärdat av säljaren eller är det bara att bita i det sura?

MVH
 
Njaa. Visserligen har säljaren påstått att det är åtgärdat, men om vi antar att han faktiskt vidtagit någon åtgärd för att täta läckan så har han inte ljugit, och troligen helle inte lämnat någon tvärsäker garanti för att felet är åtgärdat.

Det ligger på din undersökningsplikt att kontrollera tätheten, iom. att det finns indikationer på att det läcker eller har läckt. Det gör att du måste göra en fördjupad undersökning (vad det nu exakt innebär).

En säljare kan i princip måla över en fuktskada och hävda att den är åtgärdad, det är inte förbjudet att vara dum och okunnig.
 
Redigerat:
Pratade nyss med min besiktningsman och detta var inte riktigt vad han sa.
Han tyckte absolut att jag ska gå vidare till säljaren med detta och om säljaren säger att det varit en skada men att den är åtgärdad så kan jag förvänta mig att det är riktigt utfört och att det inte ska regna in ca 6månader efter reparationen.
Speciellt inte när det ska ha varit en "fackman" som ufört arbetet
Annat hade varit om de inte sagt att felet var åtgärdat.
 
Absolut ska du kontakta säljaren och påpeka felet och hoppas att han tillmötesgår dig i rimlig utsträckning, men om så ej sker har du nog dessvärre inget att hämta utifrån Hempularens beskrivning.

Lycka till!
 
Har nu pratat med samtliga, och snickaren som gjorde jobbet i våras ska komma i eftermiddag och kolla på det.
 
Hur har det gått? Och kanske mest intressant av allt i sammanhanget, hur reagerade säljaren?
 
Snickaren har varit och kollat på det och konstaterat vart felet ligger. Han säger att "säljaren" snålade när han fixade det och han fick bara byta det som såg dåligt ut och inte leta felet ordentligt. Så han skulle komma tillbaks och riva i det.
Säljaren har inte gnällt ännu. Men jag lovar att återkomma när allt är klart.
 
tror det ligger i säljarens intresse att hålla käft och fixa det om han är medveten om att han har gjort fel. kan ju bli jobbigt om du hittar fler fel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.