Hej

Har planer på att bygga ut vårat hus med en byggyta på ca 60kvm i 1 1/2 plan alltså ca 100 kvm boendeyta. Nu är min fråga om man ska räkna 10-15´/kvm, gäller även det för övervåningen då min tanke är att det borde bli billigare.

Mvh

Tove
 
Det stämmer att ovanvåningen blir billigare, men även att ju mindre du bygger destu dyrare blir det per kvm. Så 10-15' kvm är nog det minsta jag skulle räknat på.

Dessutom så brukar det oftas bli dyrare än man räknat med när man bygger ut eftersom man måste ta hänsyn till befintlig hus och de problem som finns där. Du kanske inte bara kan gräva ut grunden hur som helst, för just där går el/vatten/avlopsledningar. Så dessa måste alltså flyttas och då blir det en extra kostnad som du kanske inte har tänkt på osv osv...
 
Det går ju att komma undan mycket billigare, beror även på vilken typ av rum det blir i utbyggnaden.

Själv har jag i år byggt ut mitt hus med 75+75m2 i två fulla plan.
Bottenplan är garage/verkstad med två portar, golvvärme, tvättho.
Övre plan har tre sovrum, en klädkammare och ett 10m2 helkaklat badrum.
Till det yttre är det stående träpanel, vridfönster från tanumsfönster och betongpannor på taket.

Slutnotan på detta bygge inklusive bygglov, grund och markarbete hamnar på ca 450K.
Alltså 6K per m2 boyta, och då fick jag 75m2 garage/verkstad på köpet.
Givetvis är allt eget arbete (utom utläggning av cement, lösull och mattläggning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.