Vi bor i ett gammalt hus med tilläggsisolerad vind (minerallullsskivor ditlagda lite huller om buller av förre ägaren). När vi köpte huset påpekade besiktningsmannen att vinden behövde åtgärdas för att inte mögla, men vi tror att vi helt enkelt ger ifrån oss mindre fukt än barnfamiljen som bodde här tidigare och hoppas därför att problemet inte hunnit förvärras, vi har inte direkt sett mögelpåväxt på vinden. Men den känns som en tickande bomb.

Dock känner vi att vi vill sätta i en riktig vindslucka som är tät (just nu blåser det ner från vinden), vilket kommer att sänka temperaturen på vinden.

Vi eldar med pellets, så murstocken är varm, men vi vet inte riktigt hur mycket den värmer.

Vi har fått höra att vi borde sätta in gavelventiler, för ventilationen på vinden är dålig. Nu har jag i och för sig läst att ökad ventilation kan ge ökade fuktproblem, men vår vind kommer aldrig att bli tät, varken nerifrån huset eller utifrån, så de nya rönen om att begränsa ventilationen är kanske inte tillämpbara? De funkar väl bara om man har en väl fungerande ångspärr ner mot huset?

Om man då tänker sig att ökad ventilation och uppvärmning kan vara lösningen för oss, skulle då en Solarventi kunna funka? Den går ju inte på natten och kanske inte alla dagar heller, men vi skulle placera den på södergaveln. Jag har läst positiva rapporter från ouppvärmda sommarstugor, borde inte fuktproblematiken vara lite densamma?

Jag skulle inte ha något emot att förbättra vindsisoleringen ytterligare, men det är kanske bara dumt. Då förvärrar man förstås problemen. Men det tar ju emot något enormt att ta bort isoleringen för att få en varmare vind...

Några erfarenheter?
 
Spontant känns det som en bra idé.
Men är osäker på hur den funkar när det är som störst problem som tex nu när vi har haft 2 soltimmar på en månad. Men klara vinterdagar borde den torka ur ganska bra.

Tänk på att du behöver kunna släppa ut lika mycket luft som den blåser in, för stort övertryck känns inte bra.
 
Något i stil med en ventil i motsatta gaveln? Solarventin skulle hamna på södergaveln och ventilen på norrgaveln, och sedan blåser det nästan alltid från väster och någon gång från öster. Spelar det någon roll?

Frågan är även hur stor den behöver vara (solarventin). Tillverkaren anger hur många kvadratmeter de olika storlekarna funkar till, men vinden är ju betydligt lägre i tak än ett vanligt hus.

Och det där med soltimmarna... jag får nog kolla om den inte går alls när det är mulet... för mulet har det verkligen varit...
 
Ja, en ventil på andra gaveln kan vara bra.
frågan är om det finns någon bra ventil men kallrasskydd?
Tänkte som på en trygghetsvakt att man bara ventilerar när det är gynsamt och går inte din solarventi kännsd et ju inte som att det är gynsamt.
 
Det är ju smart med trygghetsvakten, men jag har ett inre motstånd mot att värma vinden med direktverkade el...

Det finns någon form av styrning av solarventi med termostat, men det är ju luftfuktigheten man är ute efter...
 
Vi har också en "mögelvind" från tidigare ägare. Ändrat levnadssätt har gjort att det inte har vuxit vidare under de senaste 4 säsongerna. Tror att du är helt rätt ute med en dina tankar. Vi har förövrigt den "felande" extra isoleringen fortfarande kvar.

Jag har också svårt att tro att om man eldar med pellets och har en hyffsat tät vind, att du skulle få några nya problem med fukt?

Komihåg att behovet av att sänka fuktigheten på vinden borde vara störst den delen på året som det är mest moln (dvs nu). Någon sa att förra veckan hade vi 2 soltimmar i Stockholm :) Så hur mycket genererar den?
 
Vinden är inte "hyfsat tät". Däremot är den dåligt ventilerad :surprised: Vad jag menar är att vinden inte är tät ner mot huset, varifrån det måste komma en hel del fukt från oss, däremot är den förmodligen för dåligt ventilerad för att fukten ska transporteras bort. Men det är ju väldigt svårt att säga...

Lite vidare läsning på solarventis hemsida visar att den är igång när solen skiner, kanske även vid slöjmoln. De menar att det är under de förhållandena luften är som torrast och därför bör användas för att ventilera. Hur mycket drifttid den får en vanlig vinter går inte att utläsa. De menar själva att när det väl blir soligt går det fort att ventilera ut fukten, men hur ska man kunna veta det?

Ljudnivån uppges till 40 dB när den arbetar för fullt, och jag måste ju undra om ljudet transporterar ner genom väggen man har monterat den i? De jämför det med "en tyst köksfläkt", men jag har inga begrepp om dB-tal.
 
Finns ju även en produkt som ventilerar åt bägge håll plus att den även värmer upp tilluften med återvinning, vet dock inget pris men den heter airstar ialla fall.

Har med så kallade kattvindar som är oisolerat mot yttertak men det finns spån i mellanbjälklaget, huset är under renovering just nu så jag vet inte hur det påverkar vinden än, vi har ju tegel + spåntak under så att det ventileras ju rätt bra + att fönstren är 1 glas, har ingen mögelpåväxt där idag.

Men det kan ju ändras om man vill isolera golvet ex.vis så då lär jag nog se över airstar eventuellt.
 
C
Jag åker snart på dreamhack, och kommer där att köpa det obligatoriska Jolt-flaket. Kombinerat med de 24 tomburkarna jag har kvar från förra året tänkte jag att det skulle kunna bli en bra och lagom luftsolfångare till vår vind enligt följande princip:
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/

Förutom det tänkte jag att man kanske skulle kunna få in en vettig vindslucka, kanske med stege i, och dessutom slänga ner mineralullsskivorna och spruta dit cellulosaisolering (thermoflocs gjord av tidningspappar tillexempel), som har en bättre förmåga (läs: som har förmåga) att absorbera fukt istället för att låta den kondenseras.

Verkar rimligt?
 
Man ska inte glömma att Solarventin blåser in luft med exakt samma fuktighet som utomhus och om denna är högre än inne på vinden så gör man sig nog en otjänst. Är skeptisk till Solarventin i avfuktningssyfte, ffa i krypgrunder men också på kallvind.
 
J
frhe skrev:
Man ska inte glömma att Solarventin blåser in luft med exakt samma fuktighet som utomhus och om denna är högre än inne på vinden så gör man sig nog en otjänst. Är skeptisk till Solarventin i avfuktningssyfte, ffa i krypgrunder men också på kallvind.
Från http://www.solarventi.se/

Fråga: På vilket sätt kan systemet avfukta ? Det finns ju ingen kompressor eller
liknande som man annars ser i vanliga avfuktare.

Svar: Det är riktigt att SolarVenti i sig själv inte avfuktar. Att systemet trots allt har denna egenskap
beror på att SolarVenti förser byggnaden med torr och varm luft vid de tidpunkter som luften
utanför är som torrast och renast. Alltså vid klart väder.
De allra bästa betingelserna infaller faktiskt en kall och klar vinterdag med lite snö på marken.
Just då är utomhusluften som torrast och snön på marken reflekterar solljuset så att det blir
extra fart på fläkten.
 
Stänger man av den hela sommaren + dagar med plusgrader på vintern så kan jag köpa att den kan bidra med lite torr luft, men i stora delar av sverige är jag tveksam till om de fåtal dagar som det är minusgrader och sol under vintern bidrar med särskilt mkt avfuktning. I de delarna där det faktiskt är kallt på vintern så är det oftast inte så många soltimmar...
 
J
frhe skrev:
Stänger man av den hela sommaren + dagar med plusgrader på vintern så kan jag köpa att den kan bidra med lite torr luft, men i stora delar av sverige är jag tveksam till om de fåtal dagar som det är minusgrader och sol under vintern bidrar med särskilt mkt avfuktning. I de delarna där det faktiskt är kallt på vintern så är det oftast inte så många soltimmar...
Helt sant.
 
Så är det kanske. Jag tänkte att den kunde fungera eftersom många är nöjda med den i sitt ouppvärmda fritidshus, men det räcker kanske att den går några dagar på vårkanten innan ägarna kommer dit för att det ska kännas fräscht i stugan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.