Hej på er alla!
Det här är mitt premiärinlägg i detta forum.

Till professionen är jag kemist och jag har en tid studerat ett byggnads/isolermaterial kallad skumbetong som skulle kunna vara ett intressant alternativ till lättbetongen.
Vad jag känner till så finns det endast ett småhus byggt i detta material (villa Nivelius i Nacka - adress okänd).

Känner någon i detta eminenta forum till något fler hus byggt med detta material (ej nödvändigtvis som bärande konstruktionsmaterial) eller har arbetat med det vid anläggningsarbete så vore det roligt att höra om det - som inlägg eller som privat meddelande.

Tack för ett mycket trevligt och intressant forum
 
I korthet så består skumbetong av finkornig betong som man tillsätter ett väldigt stabilt skum (ungefär som raklödder). Mängden skum som man tillsätter bestämmer vilken densitet den färdiga skumbetongen får. Sedan blandar man om i en lämpligt stor blandare så att en homogen smet erhålls varefter man pumpar/häller smeten där man vill ha den. Skumbetong flyter lätt. Tillsätts lämpliga fibrer så slipper man dessutom ytsprickor.
Densiteten på skumbetong kan varieras i mellan 400-1800 kg/m3 och isoleringsförmågan är likvärdig med lättbetong av jämförbar densitet. Skumbetong är också frostsäker.
Det är ett ganska nytt material, ialla fall den fiberarmerade varianten.

 
Vem säljer detta matrial? Skulle vara bra som mellan bjälklag

/Jörgen
 
De stora betongdrakarna säljer det för användning att fylla rörgravar etc. Sedan finns det någon/några mindre aktörer. Sök på Google "skumbetong skumcement porbetong porcement" alternativt " foamed concrete".

Ett annat alternativ, som jag dock personligen håller för att vara sämre, är cellbetong (cellcement) som är betong med XPS tillsatt.
 
Ok!

Tack så mycket!

/Jörgen
 
Att ha skumbetong som bjälklag vete tusan. Kanske går att använda om man har den fiberarmerad, fast jag är tveksam. Den största fördelen med skumcementen är nog dess isolerande förmåga till lågt pris.
Kolla webben och förundras.

Jag vill understryka att jag inte utger mig för att veta något förutom det jag har läst mig till. Råkar bara vara lite intresserad av det.
 
Ett hus i Ekebyholm (Rimbotrakten) har grundats med skumbetong av en eminent norrlänning av äldre årgång. En nära granne studerar fastighetsförvaltning på högskolan. Han har som uppsats skrivit om grannens grundläggning och isolering med skumbetong. Jag tog del av denna uppsats och presentation igår när han övernattade hos oss. Han berättade på ett övertygande sätt om fördelarna med att grunda sitt husbygge med ett material säkrare och isolermässigt lika bra som cellplast. Jag som avskyr hästmyror i fastigheten gillar också ett alternativ till cellplasten som ju hästmyran bygger i. Han berättar också om olika skumblandare då ju recepten ofta skyddas av patent. Så mitt förslag får bli som hans, hör med www.cellexbuildingsystem.com.
 
Jag har fått titta på tillverkningsprocessen av skumbetong och tycker att materialet är jättebra.
Men dess isoleringstal är lång under EPS, så det behövs en yttre skall av EPS om det ska vara välisolerat.
Synd att cellexbuildingsystem.com inte längre är uppe,
hade varit intressant att läsa om andras erfarenheter.
Skumbetong finns i Sverige men det marknadsförs inte för hus bygge!
Varför?
Det skulle bli för billigt!
Tro mig!
 
H
Håller med. De tyska byggmaterialtillverkarna har lekstuga i Sverige. Finns ju ingen konkurrens.
Den statliga byggmaterialtillverkaren Durox som tillkom på 50-talet för att lösa upp dåtidens oligopol lades ned efter moderata påtryckningar. Skillnaden nu är att oligopolet är i utländska händer.

Apropå skumbetong finns det också en metod där man använder magnesium för att få betongen att extrudera. Används utomlands. Anses vara starkare och mer vattentålig än skumbetong. Någon som vet om det finns något sådant i Sverige?
 
Hej på Er! Mitt första inlägg!
Jag har erfarenhet av skumbetong. Äsch det var väl att ta i! Men jag känner till en arkitekt som har arbetat med att bygga hus på det viset. Han har byggt ett hus i Nacka. Han berättade att han bara jobbat utomlands och där byggt med denna teknik länge. Intressant värmesystem i golven som bestod av slipad betong. Golven såg ut som marmor, berättade han. Varmt marmorgolv - skulle vara härligt. Arkitekten finns inte i Sverige numera.
Är det någon som vet om en byggare?
 
är dettta ett matrial för användning av gjutning av friggebodsplatta?
 
Jag fick syn på detta forum och känner väl att jag har lite kunskap att tillföra. Det finns en metod som är viderutvecklad på senare tid av ett företag som heter Aercrete, se www.aercrete.se. De har en mobil utrustning som blandar och pumpar skumbetong direkt på byggarbetsplatsen. Det används skumbetong i flera olika sammananhang. Det vanligaste är nog platta på mark och renovering av gammla torpargrunder där man isolerar och bygger upp ett nytt golv med skumbetong av låg densitet.
 
Så hade skumbetong varit ett bra material att gjuta direkt på jorden för att minimera bygghöjd när man gräver ut en källare?
Tänkte inte ha golvvärme. Behöver man ändå ha dränerande material under?
10cm isodrän ska ju räcka för vanligt källargolv i betong, utan golvvärme dvs. Men kan man minska det och då få ett par centimeter till I takhöjd hade det u inte skadat
 
Är sugen på att så småningom göra min egna skummaskin och göra enligt domegaias koncept fast med bättre formar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.