Hej,
undrar om någon som vet regler för bostadsarrende.
Min fråga: Vart skickar jag in arrende avtalet efter att vi är överens om innehållet och allt är påskrivet både från mitt håll (Markägare) och arrendatorn. Hittar inget på webben där det står beskrivet, endast jordbruksarrende står omnämnt ?

Bostadsarrendet gäller en tomt som jag vill arrendear ut till en vän som får lov att uppföra ett bostadshus på denna tomt, han kommer att stå för allt ägande av huset samt alla tillkommande kostnader, endast själva markbiten på 3000kvm kommer att ägas utav mig men är villig att arrendera ut på längre tid.
 
Redigerat:
Tack, så om jag uppfattat dig rätt så behövs inte ett arrendeavtal skrivas in på lantmäteriet, är det verkligen så?
Gäller verkligen avtalet ändå , vill bara vara 100% säker ?
 
Avtalet behöver inte skrivas in på lantmäteriet, det gäller ändå.

OBS!!!
Är du verkligen säker på att det är ett bostadsarrende du menar att ni skall skriva? Jag hade skrivit ett nyttjanderättsavtal istället. Detta beroende på att ni har faktiskt ingen bostad som står där som ni skall hyra ut, utan ni skall enbart upplåta mark.

//Anders
 
Det står ett gammal hus samt förråd på tomten men i väldigt dåligt skick så ett nytt hus skall byggas vid sidan om det gamla..men jag skall kolla upp vad skillnaden är och om nyttjanderätt funkar bättre.
Har aldrig varit i kontakt med arrende förut så jag uppskattar verkligen dina synpunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.