Jag har raderat en del inlägg i den här tråden som byggde på missförstånd. Tänk på att diskutera sakligt.
 
Tack för alla trevliga kommentarer!
Gällande bjälklag och uppvärmning:
Jag ville ha tysta mellanbjälklag och tittade på Filigran och olika balksystem, bla från Maxit / Leca. Att platsgjuta var mitt sista alternativ då jag uppfattade denna metod som dyr och komplicerad men vid närmare undersökning visade sig denna metod vara att föredra, i mitt fall.
All ventilation, el och VS ligger i bjälklaget så det finns inget behov av att klä in detta under tak eller i väggar. Bjälklaget kan också utformas betydligt tunnare än de med Leca balkar vilket är en estetisk fördel i detta fall. Golvvärme läggs på överarmeringen och cellplast för infälld belysning (spotlights) monteras direkt på formen. Innertaket reglas, isoleras och kläs med gips. Total tjocklek inklusive undertak och golv av natursten blir ca 300 mm vilket är bra vid dessa spännvidder...
Vi har inga egentliga klimatzoner i huset och håller därmed isoleringen till 45 mm.
Uppvärmning sker genom golvvärme, (värmepump med 900 meter kollektorslang) och värmeåtervinning av frånluft. Som komplement finns också en kakelugn och två öppna spisar, dock primärt avsedda för trivseleldning...
Vidare, jag håller med TheStills om att tvättstugan i boningshuset är relativt liten, dock finns det ytterligare utrymme för detta ändamål...
Mvh,
 
Redigerat:
Häftigt bygge! Jag skulle vilja bygga liknande men klä fasaden med granit och taket med aluzink. Men nu måste jag bygga klart huset jag bor i.

Fortsätt i samma stil, det blir kanon!
 
900 meter kollektorslang :) sånt är härligt. Vore toppen med lite nya bilder om när du får tid, alltid kul att se vad som händer :)
 
Instämmer med föregående talare. :)
 
Underbart bygge! Gott att någon med lite större budget vågar lägga ut sin dröm och dess förverkligande! Själv är jag ruskigt intresserad av just detta bygga då du bygger i leca/maxit som jag själv spenderar ca 2 timmar om dagen att kalkylera på. Tack för att du lägger ut bilder och frågar du mig kan du inte lägga ut för lite bilder!!!

Dave
 
Då var det återigen tid för en liten uppdatering.
Taket börjar komma på plats men jag har inga bilder att lägga upp, ska fixa detta inom kort.
Dock var jag på fönsterfabriken i förra veckan och inspekterade alla de 58 fönster & dörrar jag beställde för fem månader sedan.
Måste säga att dessa blev över förväntan och jag ser verkligen fram emot att få dem installerade.
Skriver snart igen!
Mvh,
 
  • F1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källar fönster 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källar fönster 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov entre utan blyglas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Underbara fönster ... d^_^b

- - Vill HA !! - - *dräggel*
 
En dum fraga kanske, men jag sag pa PDF att det som liknar "huvudbyggnad" ligger vagg i vagg med vad som liknar ett "garage", men taken ar seperata. Jag ar arkitektoniskt intresserad men kan inte dra mig till minnes en enda gang da jag sett en liknande plan nagonstans i varlden gallande ett nybygge. Nu har jag ju inte hela bilden (eller ens en fran ovan ritning) att titta pa, men det skulle vara kul att hora mer om dina resonemang kring utformning, alltid kan man lara sig nagot nytt! Jattekul med ett sadant har bygge forresten, jag tror ingen klagar om du bombarderas oss med en mangd bilder varje dag det hant nagot!
 
Mycket läckra! d^_^b
 
Gillar engagemanget i detaljerna, fina fönster!
 
Hej,
Garaget och huset är friliggande, ska snart lägga upp nya skisser så det blir lättare att se helheten.

Jag blir nog lite för detalj orienterad ibland men det är ju det som är det riktigt roliga... De stora grejorna är ju liksom inget speciellt...
Mvh,
 
Hej,
Finns det någon som vet hur man på bästa vis tätar runt ett rör som går genom en källarvägg (ca 350mm i diameter) , ca 1 meter under mark?
I dag har vi skummat mellan rör och hål, ca 10-20 mm men jag antar att detta bör utföras på ett speciellt sätt för att undvika att fukt och ytvatten tränger igenom och skadar väggen...?
Tacksam för svar!
Mvh,
 
Mikael_L
Hur bred är springan mellan rör-vägg?

Fogskum håller inte speciellt tätt mot fukt, har du 100% rH eller tom fritt vatten utanför (absolut ingen omöjlighet) så diffunderar det in ganska mycket fukt genom fogskummet.
 
Utgår från att det handlar om ett VA-rör. Den frågan tror jag därför får fler svar på detta forums avdelning "Vatten och avlopp".

Men ingår inte detta moment i åtagandet från din VA-entreprenör? Vad säger han?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.