Jag resonerar gärna kring det hela, alltid lär man sig något, jag kan ju uppfattat det hela fel också.

Jag kan hålla med om att energiförbrukningen känns osannolik låg. Flödet i pumpen har jag ju inte mätt utan tagit ifrån tillverkarens datablad.

Temperaturen på in/ut mätet jag med anliggningstermometer , dom vissar samma temp men onogrannheten i avläsningen kan nog diffa 2-3 tiondelar.

Jag har kollat i hus med golvärme och där är tempdiffen 6-8 grader, men då har man ju betydligt mera fönster. å andra sidan flera människor och spisar osv.

Förmodligen är flödet större än dom där 0.05 l/s. Ett sätt att kontrollera det det vore att att mäta trycket före och efter slingorna och ta det i beräkning när man kollar i flödeschemat för pumpen.

Det är hursomhelst väl isolerat , jag har 19 lysrör a 36 W /st + glimtändare som kanske ligger kring ytterligare 15w /lysrör.

Totalt 969 W, när man har haft tänt där inne i ca någon timme har temperaturen stigit 2-3 grader...

man får öppna ett fönster ibland...

/benny
 
robsarve skrev:
En egen Luft/Luft värmepump för garaget.

Kostar minst i investering, minst i drift och köper du en större modell så värmer det upp garaget relativt snabbt.
Men när jag har en jordvärmepump i huset redan så känns det onödigt?
 
Jo. Men du vill ha nått som värmer upp någorlunda snabbt.

Då är vattenslingor ingjutna i en stor betongklump inte rätt.

En Aerotemper eller liknande och kulvert är ju en lösning, men investeringskostnaden blir inte lägre, bullret högre och du saknar den enkla reglering som kommer med en bra luft/luft.
 
Golvvärme för grundvärmen + en elektrisk aerotemper för meckarvärme skulle jag välja.
Golvvärmen för att slippa kallt golv + att ev (smält)vatten från bilen torkar upp lite fortare.
Elfläkten för att den är snabb och billig i inköp. Jag har en 3kW elbjörn och värmer upp mitt dubbelgarage medans jag kastar i mig maten och byter om! :) och då har jag tyvärr ingen GV ;)
 
Med jordvärme har du ju tillgång till billig värme. naturligt att köra även vattenburet i garaget, eftersom det är nybygge med ny platta så är det väldigt enkelt att även gjuta in rör. radiatoret skall man man ju dra fram slang eller rör till också. sedan sitter dom där dom sitter på väggen för evigt.

En dyr detalj är kulvertröretet dock.
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1575

minst dubbelrör behövs för upvärmning. med 4 rör kan du ha varm/kallt tappvatten där också. bra ifall det hamnar en tvättstuga eller handfat där. priskillnaden är inte så stor och man behöver ju inte koppla in alla anslutningar på en ggn.

En fördel med leda tappvatten i samma rör som vattnet för golvvärmen att risken för frysning inte finns. bra när man kanske inte använder tappvatten i garaget så ofta.

Mekar man med bilar som jag är det väldigt trevligt att kunna tvätta sig både varmt och kallt. Frun uppskattar det det också :)

/Benny
 
Benny_Steen skrev:
Med jordvärme har du ju tillgång till billig värme. naturligt att köra även vattenburet i garaget, eftersom det är nybygge med ny platta så är det väldigt enkelt att även gjuta in rör. radiatoret skall man man ju dra fram slang eller rör till också. sedan sitter dom där dom sitter på väggen för evigt.

En dyr detalj är kulvertröretet dock.
[länk]

minst dubbelrör behövs för upvärmning. med 4 rör kan du ha varm/kallt tappvatten där också. bra ifall det hamnar en tvättstuga eller handfat där. priskillnaden är inte så stor och man behöver ju inte koppla in alla anslutningar på en ggn.

En fördel med leda tappvatten i samma rör som vattnet för golvvärmen att risken för frysning inte finns. bra när man kanske inte använder tappvatten i garaget så ofta.

Mekar man med bilar som jag är det väldigt trevligt att kunna tvätta sig både varmt och kallt. Frun uppskattar det det också :)

/Benny
Det blir kulvert till garaget. Ska ha varmt och kallt tappvatten i förrådet. Sen blir det grundvärme med golvvärme så inget fryser. Sen ett extra element i förrådet att torka blöta kläder på. En elfläkt att fräsa på med de få gångerna på vintern jag behöver snabb värme i garaget.
 
Kulvertrör är som sagts dyr och lite onödigt tycker jag. Jag skulle istället dra 110 mm markavloppsrör (ca 200 kr för 6 m) och isolera detta runt om ordentligt med markisolering. Bör kunna bli bättre än kulvertrörens ganska klena isolering, till en betydligt lägre kostnad och det går att pula i lite av varje bara det tål värmen. Nuförtiden fixar även PEX GV-rör 90 C kontinuerligt, så det går att använda dessa i kulverten även för radiatorkretasen, om man skulle ha en sådan. Kall och varmvatten skall pga legionellarisken förläggas svalt och lämpar sig därför inte att samförläggas med värmen.
 
Om jag byggde nytt garage skulle jag planera för en avfuktare. Jag har en och den gör stor skillnad, bilar och golv torkar upp betydligt snabbare. En intressant aspekt med avfuktare är att de lämnar mer värmeenergi än man stoppar in via elen.

Vattnet i luften har en gång förångats. För att förånga en liter vatten åtgår drygt 0,6 kWh. Om vattnet förångats i garaget under uppvärmingssäsongen, så har samma värme tillförts via uppvärmningen. Om den fuktiga luften ventileras bort så förloras denna energi, men om den istället kondenseras i en avfuktare så stannar den i garaget.
Vid mycket fukt i garaget producerar min avfuktare upp till 7-8 l vatten/dygn, vilket motsvarar ca 190 W. Den lämnar därmed nästan dubbelt så mycket värme som jag tillför via elen. Vår och höst klarar den ensam att stå för uppvärmingen.
 
Benny_Steen
Två diskussioner i en tråd, men det kanske funkar.
Du kan inte fastställa flödet genom pumpen utan att mäta den faktiska tryckstegringen mätt som diffrenstrycket mellan in- och utlopp.
Det statiska övertrycket (beror lite av temp) i värmesystemet är i detta sammanhang ointressant. Även om du lyckas bestämma flödet genom pumpen, så säger detta nästa ingenting om flödet i en enskild slinga, du har ju fler an en. Den enda slutsatsen man med säkerhet kan dra är att flödet i en enskilld slinga inte kan vara högre än det genom pumpen.
Det finns fördelare med flödesmätare integrerade i strypventilen för slingan. De jag har är graderade i liter/min och är nog hyggligt exakta. Om du är intresserad av flödet så kanske det går att byta dina strypningar till motsvarnde med flödesmätare. Jag har ställt in flödet så att vattnet i slingan byts på ca 5 min. Ingen vetenskap bakom detta, jag tyckte det var lagom.
Angående tempfallet så måste detta också fastställas per slinga och med stor noggranhet. Att du bara har 1 C kan bero på att det finns en shunt (kortslutningrör) mellan fördelarens ut och inloppsrör. Denna skall skydda pumpen så att den gatranteras ett minsta genomflöde. I annat fall kan den gå sönder.
Den siffra du nämner, ca 6 C är nog ganska normal.

Angående glimmtändarna så har de till uppgift att tända röret. Sedan röret väl tänt kan man ta bort tändaren. Röret förblir tänt, men kan inte tändas igen utan att sätta tillbaks tändaren. Den effekt som anges på tändarna avser lysröret. Effekten hos själva glimmtändaren är försummbar.
 
Om det bara ska va billigt å funka bra å värma upp rätt fort så köp en webasto på en lastbilskrot. Med pump å styrdon. Samt defroster fläkten. Två batterier kan du nog få på köpet. Åk förbi jula på hem vägen å köp 3 meter silicon slang och isolering till vattnet å en 5a glykol. samt en 20liters jeep dunk. Hem å meka ihop. Tar par timmar. 20 min innan du meka så slå på värmaren. Drar kanske en liter i uppvärmning å nån deciliter i timman.

Har garage på 8X3 meter.

Total kostnad för min garage värme vart ca 3000 + drift.
Meckar en hel del å gör väl av med kanske 60-80 liter om året.

Sen kan du lägga slang på hela uppfarten och grusa över. Slå på värmaren med å vrida om kranen så vattnet cirklar där me. Slipper man skotta snö =)
Men då kostar de ju lite mer i diesel.
 
racko skrev:
Om det bara ska va billigt å funka bra å värma upp rätt fort så köp en webasto på en lastbilskrot. Med pump å styrdon. Samt defroster fläkten. Två batterier kan du nog få på köpet. Åk förbi jula på hem vägen å köp 3 meter silicon slang och isolering till vattnet å en 5a glykol. samt en 20liters jeep dunk. Hem å meka ihop. Tar par timmar. 20 min innan du meka så slå på värmaren. Drar kanske en liter i uppvärmning å nån deciliter i timman.

Har garage på 8X3 meter.

Total kostnad för min garage värme vart ca 3000 + drift.
Meckar en hel del å gör väl av med kanske 60-80 liter om året.

Sen kan du lägga slang på hela uppfarten och grusa över. Slå på värmaren med å vrida om kranen så vattnet cirklar där me. Slipper man skotta snö =)
Men då kostar de ju lite mer i diesel.
Då känns det ju bra mycket enklare med en elektrisk aerotemper för samma pengar...
"Bara att trycka knappen!!" :)
 
kolla in denna länk. ger bra med värme och kostar inte en förmögenhet
www.SolarVenti.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.