Paul-Staffanstorp skrev:
Undrar hur du gör med sprickorna du riskerar få av en tung kyl och frys. :rolleyes:
Eller du struntar i golv därunder med eftersom dessa inte heller flyttas runt. :rolleyes:
(Är väl en bit ifrån trådens urspungstanke, men det handlar ju om kök iallafall..)
Jag har en helsvetsad plastmatta (på golvspån) under hela skåpdelen, inkl kyl,frys,spisar. Så det tänker jag behålla även om jag byter köket i övrigt. Inte får jag några vattenskador heller...;)
 
L-Bror
Vi la nytt golv hela vägen.
En klar fördel då frun helt plötsligt beslutade att vi skulle ha ett kök utan socklar. :D

/Lillebror
 
:D Att de aldrig kan bestämma sig...
I mitt fall är det mesta lite special eftersom det är ett (mer eller mindre) platsbyggt kök, där jag aldrig någonsin har för avsikt att flytta något. Tar man ett standardkök med lösa socklar mm är nog din lösning den enklaste..
 
bigsnucke skrev:
(Är väl en bit ifrån trådens urspungstanke, men det handlar ju om kök iallafall..)
Jag har en helsvetsad plastmatta (på golvspån) under hela skåpdelen, inkl kyl,frys,spisar. Så det tänker jag behålla även om jag byter köket i övrigt. Inte får jag några vattenskador heller...;)
Ok... och hur har du då tänkt dig övergången från laminatgolvet till plastmattan under kyl-frys-spis och diskmaskin på ett snyggt sätt... :rolleyes:
 
Jag har inte tänkt nå´t. Det har varit färdigt länge. Benen/hjulen står på mattan. "sargen" eller vad man ska kalla maskinernas undre fronter för, sitter ut över laminatgolvet.(Båda golven är i samma höjdnivå, något plastgolv är altså inte synligt.) Jag gjorde så här i ett försök att slippa de fula plastbyttorna som diskmaskin/kyl ska stå i. För såna använder väl köksinstallatörer?;)...(Är nog inget som försäkringsbolaget accepterar, men den smällen får jag ta.) Och ja, jag har redan haft vattenskada i köket en gång. Därav mattan.
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
bigsnucke skrev:
Jag har inte tänkt nå´t. Det har varit färdigt länge. Benen/hjulen står på mattan. "sargen" eller vad man ska kalla maskinernas undre fronter för, sitter ut över laminatgolvet.(Båda golven är i samma höjdnivå, något plastgolv är altså inte synligt.) Jag gjorde så här i ett försök att slippa de fula plastbyttorna som diskmaskin/kyl ska stå i. För såna använder väl köksinstallatörer?;)...(Är nog inget som försäkringsbolaget accepterar, men den smällen får jag ta.) Och ja, jag har redan haft vattenskada i köket en gång. Därav mattan.
Så är ju inte fallet...

Det är ju upp till kunden vad h*n vill ha för typ av vattensäkring.

Men visst...
plastbaljorna är vanligast eftersom många kunder helst ska ha allt gratis. ;)

Försäkringsbolagen föredrar nog en helsvetsad matta med uppvik mot väggen bakom, men min fråga kvarstår... hur har du löst övergången...
Ligger de bara mot varandra med öppen skarv mellan de olika golvtyperna eller har du satt en "snygg list" där...:rolleyes:
 
Det är lite olika... Vid kyl/frys/spis en fullist. Men det skiter jag fullständigt i eftersom den inte syns annat än när jag rengör bakom. Diskmaskinens matta går ut över golvet, inte limmat och fortfarande osynligt. Det skiter jag ännu mer i, jag har hittills dragit ut den, hmmm, 1 gång...)
Jag, som simpel finsnickare, har nog inget mer att komma med i den här diskussionen... Han som ville ha hjälp har du ju, som proffs, redan övertygat...;)
 
Någon som kan lugna mig? Min sambo har skurit ur kaklet med gipsskivan och på några ställen blev det små hål i plasten, det är svårt att komma åt och tejpa eftersom gipsskivan kommer direkt där men vi har gjort så gott vi kan och imorgon ska skåpen upp men nu har jag fått kalla fötter för tänk om vi får en massa mögel i väggen nu!!! Okej det är ju inte så att hela vägen är uppskuren men på visa ställen kom han igenom plasten. Vi satte även ny plast som vi tryckte ner mellan gipset och sen tejpade på ovansidan och kanterna. Tror ni detta räcker eller måste vi riva ner allt och plasta om hela väggen? Vi bor i ett hus bygg 92 och väggen vätter ut mot en carport om det har någon betydelse vi har också ovanligt torrt inomhusklimat. Hur hade ni gjort? För den delen fanns det redan några små hål i plasten (runda och vi antar det är något som de har haft fäst där) Men så läser man på vissa ställen att folk inte ens vågar dra elen innanför på såna här hus, elen är redan dragen så och det verkar ju ha fungerat i 15 år i alla fall. Som jag tjatar va? Men jag är livrädd för detta nu och all glädje över det nya köket försvann när det blev hål i plasten!
 
Nikki73 skrev:
Någon som kan lugna mig? Min sambo har skurit ur kaklet med gipsskivan och på några ställen blev det små hål i plasten, det är svårt att komma åt och tejpa eftersom gipsskivan kommer direkt där men vi har gjort så gott vi kan och imorgon ska skåpen upp men nu har jag fått kalla fötter för tänk om vi får en massa mögel i väggen nu!!! Okej det är ju inte så att hela vägen är uppskuren men på visa ställen kom han igenom plasten. Vi satte även ny plast som vi tryckte ner mellan gipset och sen tejpade på ovansidan och kanterna. Tror ni detta räcker eller måste vi riva ner allt och plasta om hela väggen? Vi bor i ett hus bygg 92 och väggen vätter ut mot en carport om det har någon betydelse vi har också ovanligt torrt inomhusklimat. Hur hade ni gjort? För den delen fanns det redan några små hål i plasten (runda och vi antar det är något som de har haft fäst där) Men så läser man på vissa ställen att folk inte ens vågar dra elen innanför på såna här hus, elen är redan dragen så och det verkar ju ha fungerat i 15 år i alla fall. Som jag tjatar va? Men jag är livrädd för detta nu och all glädje över det nya köket försvann när det blev hål i plasten!
Hade det varit ett passivhus eller ett modernt hyperisolerat hus så hade jag försökt lappa det.

Ett hus från -92 känns det inte som om det är så stor fara med - den lilla lilla fukt som kommer igenom lär kunna ta sig ut så småningom om du inte har en massa tilläggsisolering etc ...
Jag skulle försökt lappa det jag kunde, och låtit resten vara

/K
 
klaskarlsson skrev:
Hade det varit ett passivhus eller ett modernt hyperisolerat hus så hade jag försökt lappa det.

Ett hus från -92 känns det inte som om det är så stor fara med - den lilla lilla fukt som kommer igenom lär kunna ta sig ut så småningom om du inte har en massa tilläggsisolering etc ...
Jag skulle försökt lappa det jag kunde, och låtit resten vara



/K


Tack, du lugnade mina nerver tror jag i alla fall! Det finns nog ingen tilläggsisolering utan det är endast det som fanns när huset byggdes. Det fanns redan en del små hål i plasten mycket små dock som inte inneburit någon fara under dessa åren. Vad innebär passivhus?

Tack för hjälpen
 
Nikki73 skrev:
...Vad innebär passivhus?
Passiv hur är de nya husen som man bygger som inte behöver ngt värmesystem utan lampor, köksmaskiner och människor/husdjur värmer upp huset tillräckligt.
detta ställer väldigt höga krav på tjock isolering, och på förmågan att hålla den isoleringen torr, både pga mögelrisk, men också pga isoleringsförmågan.
Så passivhus brukar man behöva provtrycka för att se att dom är täta nog, och det är väldigt noga nära man bygger dom, och att man inte har sönder plasten senare.

Men som sagt - "vanliga" hus är det inte lika noggrant med även om man inte skall ha stora gapande hål och flera kvm utan plast...

/K
 
Sage00, om du ändå har tagit ner befintligt gjps så kan du mycket väl sätta en plywoodkskiva mot stommen och sedan en gips utanpå den. Inte OSB. En plywood på ca 12 mm kan bära åtskilliga kg per skruv som fästs i den. Då är det inte så noga var du sedan skruvar skåp, hyllor mm. Dessutom, om du ska kottla så ska du väl genom plast och in i isolering för att kottlingarna mellan ytterväggens reglar. Det verkar knepigt. Plasten ska ju helst inte perforeras alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.