Hej på er!

Jag är ny här på forumet och även som hobby-takläggare. Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska bära mig åt för att klättra runt på taket utan att ramla ner. Taket som ska läggas är ett plåt-tak.

Tack på förhand!

/Jonas
 
klättersele + rep ska väl funka. Billiga selar och rep finns på tex www.northstar.se
Ska du vara riktigt seriös så köper du en helkroppssele så att du inte ramlar ur om du hamnar upp och ner.
 
Tackar så mycket för dom tipsen. Dom känns lite för seriösa för min smak. Finns det inga budget-varianter (gratis)? Taket är ganska litet och lågt, så kostnaden för selen är ej försvarbart i sammanhanget.

/Jonas
 
knyt ett rep runt halsen. Då riskerar du inte att ramla ner och bli skadad iallafall utan gör det ordentligt på en gång.

Skämt åsido så finns det inget annat sätt att ta ett fall utan att slå sig än att ha en bra klättersele (som tål de stora krafter som det blir fråga om vid ett fall) och ett dynamiskt rep (för att att upp fångrycket vid långa fall). Har du ett lågt tak och kan jobba med sträckt lina hela tiden (så at fallet aldrig blir mer än nån halvmeter om du halkar) så kan du knyta en sele själv av tubband som finns att köpa för 20 kr / metern men det är inget jag rekomenderar egentligen.

Sen kan man fråga sig vad livet och hälsan är värt? Du får en sele och ett rep för 1000 kr.
 
Lilak skrev:
Finns det inga budget-varianter (gratis)?
Biltema har en sele för 298 Kr. (Art.nr 18-104)

18-104_s.jpg
 
Lilak skrev:
Tackar så mycket för dom tipsen. Dom känns lite för seriösa för min smak. Finns det inga budget-varianter (gratis)? Taket är ganska litet och lågt, så kostnaden för selen är ej försvarbart i sammanhanget.

/Jonas  
Vad ligger det på taket nu?
Vad är det under "täckningen"?
Vad är det för taklutning?
Tänker du använda ställning?

Jag änvänder aldrig sele... dumt kanske, men tycker dom är mest ivägen
 
Tack för att ni försöker hjälpa mig att klara livhanken.
Jag har inte tänkt att falla av taket. :) Även om jag skulle göra det så är det så lågt fall att man inte slår sig.
Min frågeställning kanske var lite fel eftersom den tycks ha blivit feltolkad. Vad jag egentligen behöver hjälp med är hur jag ska ordna till det så att jag kan gå runt på ett smidigt sätt, utan att förstöra varken den nya plåten eller plsten som ligger under.

Nu finns det ingen plåt där alls, men det är byggplast utlaggd. Tyvärr ligger bärläkten under plasten, så det finns inget att gå på (säkert fel, men så har det varit i många år och det har inte blivit några skador). Jag vet inte vilken lutning taket har men det är inte särskilt brant. Jag tänker inte använda ställning. Problemet är alltså hur jag ska kunna sitta på taket utan att hålla i mig och utan att glida ner.

Tack för er hjälp!

/Jonas
 
Jag hade iofs läkt att gå på men använde delvis takstege som man hänger över nocken och flyttade med mej den i takt som jag blev klar.
 
Hej!

Jag började byta mitt tak i juli och använde sele så gott som hela tiden. Den sista juli så började jag rulla ut Halotexduken och hann 2 våder innan det började dugga lite. Hade inte satt på mig selen för jag var på den låga delen av taket (typ 2m från backen till takfoten)

När jag kände att det börja regna så fick jag lite bråttom ner och duken vart snorhal. Det hela resulterade i att jag slant med ena foten när jag skulle kliva ut på stegen och satt mig pladask på taket. Jag gled sen sakta ut över kanten och hade kanske inte mer än 1,8m ner till gräsmattan från fötterna räknat.

Man kan tycka att 1,8m är ju ingenting om man är nyss fyllda 30 men ta mig f*n, där låg jag med ett underben som pekade rakt ut åt sidan *>:( *

Så sedan den 1'a augusti har jag haft en ställning på benet, enligt läkarna så kommer jag nästan att bli 100% återställd men att det finns risk för artrit i fotleden som också fick stryk.

Nu i veckan eller nästa så ska dom skruva bort ställningen och så ska jag få ett avtagbart plastgips istället. Ska bli så J*VLA skönt att kunna somna på mage igen *;D

Så härdanefter kommer iaf inte jag att fuska med selen nå mer.

Mvh. Fredda
 
Oj oj oj, Fredda, läskigt det där. Hoppas att du blir helt återställd!!!

Tur att man har sex meter från taket ner till backen, samt över 40 graders lutning, då blir det inga funderingar på ifall man ska strunta i sele och rep.

Däremot var det professionella takläggare på grannhuset förra året. De arbetade i dagar på plåttaket utan säkring. Visserligen har det taket bara sådär 20 graders lutning - men lite läskigt såg det allt ut...
 
Jag la om min takpapp i helgen och plockade fram mina kläterselar för ändamålet. Kändes riktigt skönt särkilt när man är i hörnen och lutar sig ut och spikar osv. Bara att fästa repet nere på marken på motsatt sida av den man jobbar på och korta det till lagom längd. Sen kan man ju använda repet som stöd att hänga i också när man ska göra något långt ut på taket etc
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.