Hejsan
Jag ska isolera mitt hus utifrån och undrar isolering till detta.
Huset har en putsad fasad.
Kan man limma upp c-plast eller hur gör man och hur tjock ska den va?
Går det att putsa på om man nätar c-plasten?
Det e väl isolerat i tak så där behövs inget göras.
 
Jag är oxå nyfiken på synpunkter kring detta då jag till våren skall fixa mitt plankhus från -49 som original har 30mm isolering i väggarna.

Jag har planerat att tilläggsisolera med 70mm spontad cellplast i fotmatet 2.4x1.2m för att minimera köldbryggor.
Sen tänkte jag skruva fast spikläkt rakt genom cellplasten och putsen in i plankstommen.
På detta blir det slutligen fasadpanel.

Fördelarna jag ser med cellplast är att det går snabbt att montera, jag slipper vidpapp/duk och det blir minimalt med köldbryggor.
 
P
Jag gick i samma tankar tidigare, men har tänkt om efter att ha läst artiklar linkande denna http://www.byggahus.se/artiklar/nya-hus-som-ruttnar-och-moglar.

Det blir cellplast på grunden och kanske kanske en takkonstruktion med varmvind isolerad med cellplast.

I väggarna blir det mineralull. Har kikat på "västkustskivor" som monteras med plastdistanser.

Fortfarande är jag lite undrande om det inte finns något puts på cellplast-system som trots allt är typgodkänt.
 
  • Gilla
Erik298
  • Laddar…
pärzon skrev:
Jag gick i samma tankar tidigare, men har tänkt om efter att ha läst artiklar linkande denna [länk].

Det blir cellplast på grunden och kanske kanske en takkonstruktion med varmvind isolerad med cellplast.

I väggarna blir det mineralull. Har kikat på "västkustskivor" som monteras med plastdistanser.

Fortfarande är jag lite undrande om det inte finns något puts på cellplast-system som trots allt är typgodkänt.
Jag ska själv isolera källarn och funderar på cellplast med puts men ska då den gamla putsen avlägsnas först och fungerar cellplasten som fuktspärr eller ska en sådan göras inifrån?
 
Gabbe1 skrev:
...
Jag har planerat att tilläggsisolera med 70mm spontad cellplast i fotmatet 2.4x1.2m för att minimera köldbryggor.
Sen tänkte jag skruva fast spikläkt rakt genom cellplasten och putsen in i plankstommen...
Jag isolerade ett hus i Gbg's skärgård så för länge sedan, 1982 var det nog.
80 mm spontad cellplast från Sundolitt, spikreglar på LÅNGA spik in i timmer/plank/regelstommen
och sedan stående panel.

Det blev avsevärt mycket varmare,
troligen för att cellplasen gav ett så bra vindskydd i ett utsatt läge.
Jag var mycket noga med att vindtäta "bakom" cellplasten,
tex i springor uppe och nere i den underliggande gamla träpanelen.

Vill minnas att elförbrukningen (direktelvärme) sjönk från 18000 kWh/år till 11000,
samtidigt som familjen växte från tre till fyra pers :)

Go for it!

//KoW
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Har själv ett hus som en gång var putsat. Nån gång på 70 talet troligen så la man på 30(20+10) mm cellplast och satte en aluminiumplåt på i form av "liggande träpanel".

Har precis slitit bort aluminiumfasaden och adderat 30mm cellplast till. Väggen ser nu ut som följer

12mm gips - 30mm trä - 40mm träullsskiva - 30mm trä - 60mm puts/vassnät - 60 (20+10+30)mm cellplast - 37mm spikläkt och slutligen 22mm stående träpanel

Cellplasten som satt var i nyskick fortfarande, inga konstiga lukter eller synliga fuktskador där jag kollade. Märktes en stor skillnad omgående på inomhusklimatet efter att vi fick på de extra 30mm då vi tidigare upplevt lite kyligt vid temperaturer mellan 0-5 plus inomhus. Nu har vi även tagit bort de gamla fönstren som var kopplat 2 glas med 3glas så nu kan man inte riktigt jämföra före/efter längre.

Titta på thermisols pdf'er på deras hemsida så ser du vad du behöver i form at murkamsspik till spikläkt (körde själv med 200mm modellen) och 150mm trådspik+spikbricka för att fästa cellplasten (på 70 taket satte man det med endast trådspik, inte optimalt). Förborra spikläkten, annars kommer du aldrig få dit murkamspiken ;)

Finns mer info på http://blog.easynut.org

Skälet till mina 60mm cellplast var just för att få fäste ordentligt. 80mm hade varit på gränsen, hittade ingen längre trådspik än 150mm nämligen... Tänk er en grå grund, målad och inte bara grundad panel + en till våning nu på det som gjorts på bilden (är lite jobb kvar).
 
  • IMG_3242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det alltså bra att fästa C-plasten direkt mot den gamla putsen sen läkt+panel?
Eller ska den gamla putsen bort?
 
tiggre skrev:
...Skälet till mina 60mm cellplast var just för att få fäste ordentligt. 80mm hade varit på gränsen, hittade ingen längre trådspik än 150mm nämligen...
Tiggre, du har inte hört NIN?
Nine Inch Nails, häftigt popband på nittitalet.

Tror att jag hade som längst 8 tums (200mm) trådspik för att fästa min 80 mm cellplast.
Lite jobbiga att banka in!

//KoW
 
  • Gilla
antand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.