Har tänkt bygga 140kvm 1-plan med golvvärme.
Kommer med tiden, inte direkt från början kanske bygga ett inglasat uterum på kanske 15kvm. Ska inte ha någon 20 gradig värme i detta rum året runt men det vore schysst med lite värme i golvet på vår och höst. Resten av året ska värmen vara av.

Ska jag gjuta husplattan ihop med denna platta för uterummet och ha en separat golvvärme slinga i uterumsplattan?

Är det någon nackdel att ha den som en hel komplett platta och sen vintertid inte ha någon värme på i denna utstickande del som uterummet står på?
 
Hallåj

Du bör ha någon typ av isolering mellan ute och innedelen(enklast tycker jag är att ställa kantelement även där) och ha nivån på "uteplattan" ca 10cm lägre så att vatten inte kan rinna raka vägen in eller att det fryser is på vintern så dörren inte går att öppna.

Om du gjuter in elslingor i plattan är det ju inga problem, bara att tuta å köra när du vill ha värme.....:D
 
isolering mellan plattorna och lägg uteplatsen på egen slinga. på vintern kan du bara skruva av på fördelaren slingan till uteplatsen.

Du måste naturligt ha glykolblandning i vatten på uteplatsen och det blir således hela systemet ifall du kör på samma cirkulationspump.

finns lite skrivet i samma ärende på
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=printpage;topic=14948.0
 
Ska plattan vara 10cm lägre av andra orsaker också?
Jag tänker på att denna platta står utan uterum (tak) i allt från 1-5år. När det regnar skvätter det väl upp vatten emot huset och nederdelen på panelen t.ex. Kanske inte är ett problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.