b_hasse skrev:
Jag tycker att Comfortzone frånluftvärmepumpar borde ha stora möjligheter att klara de nya kraven om man har bra isolering (som larsla verkar ha) och om man reducerar effekten på elpatronen.
Nu har vi svaret. Det kommer versioner med mindre effekt på elpatronen!

http://www.comfortzone.se/bbr.htm

/Hasse
 
Hmm verkar vara elektronisk effektbegränsning av elpatronen!! Snart läge för chiptrimning av frånluftsvärmepumpar för vem kan kolla det?

/Patrik
 
RilleRock
Vad innebär detta i praktiken?
När ja skall byta ut min flvp om 2-4 år så måste jag köpa en Comfortzone eller dylig?
 
Vi har haft en CE 50 sedan 2004 och ligger på ganska exakt 6000Kwh för uppvärmning och varmvatten per år. Huset är på 270 kvadrat, så visst är Comfortzonen bra jämfört med IVT's och Nibes förtäckta elpannor och tror även att de kommer att klara de nya kraven.(trots att jag inte har räknat på det.)
 
Jag har ett hus på 115 kvm plus uthus 30 kvm med källare 40 kvm. De senare har jag underhållsvärmeför det mesta under vintern.

Den totala förbrukningen för värmepumpen Nibe 310P är 5.000 kWh och övrig el nästan lika mycket.

Pumpen drar max 3,7 kW (element kopplade på 3 kW totalt, pump 550 W och fläkt 80W). Jag har gjort en ganska liten investering fått både varmvattenberedning och ventilation i huset (blev mycket bättre klimat).

Hade jag valt en annan pump t ex stora C så hade jag sparat än mer. Jag kan ju för mitt liv inte begripa att detta inte skulle vara möjligt enligt byggnadslagstiftningen. Särskilt om man bor i Mälardalen.

Frånluftvärmepumpar är både kostnadseffektiva och smarta lösningar.
 
Tilläggas är att Boverket inte utmärkt sig för någon större miljömässig tankeverksamhet. Ren el dvs från vatten- och kärnkraft + lite vind skall begränsas medan vedeldare tillåts släppa ut hur mycket som helst av cancerogena ämnen, stoftpartiklar, metangas och inte minst koldioxid.

Det handlar väl inte om rimligheter utan om någon slags underlig politik. I Norge skrattar man åt oss svenskar. (Die dumme Schweden).
 
(Die dumme Schweden).


Är inte det ett tyskt uttryck?
 
R Göran skrev:
Tilläggas är att Boverket inte utmärkt sig för någon större miljömässig tankeverksamhet. Ren el dvs från vatten- och kärnkraft + lite vind skall begränsas medan vedeldare tillåts släppa ut hur mycket som helst av cancerogena ämnen, stoftpartiklar, metangas och inte minst koldioxid.

Det handlar väl inte om rimligheter utan om någon slags underlig politik. I Norge skrattar man åt oss svenskar. (Die dumme Schweden).
Att koldioxidutsläppen från biobränsleeldning räknas bort är inte boverkets påfund. Anledningen till att man inte räknar biobränslets utsläpp är för att det inte är fossilt utan redan ingår i det biologiska kretsloppet.
Att de dumma Norrmännen skrattar beror snarare på deras oljetillgångar förmodligen så skrattar dom på norska också:).

Boverket säger inte att värmepumpslösningar är dåliga men man vill begränsa toppeffekten från bostäder vintertid när elbristen hotar att slå till.
De kallaste dagarna så avtar även vinden och då försvinner även effekten från all vindkraft som nu byggs ut.
Konverteringbidrag och ROT avdragen gör nu att många installerar olika värmepumpslösningar och eftersom frånlufts och uteluftsvärmepumpar fungerar dåligt när det är som kallast ute så ökar toppeffektbehovet i elnätet vilket snart kan leda till elbrist vintertid. Kul för alla med eluppvärmning om vi måste börja med elransonering när vintern biter som hårdast.

/Patrik
 
ja tycker de nya reglerna verkar helt uppåt väggarna konstiga.
jag vet inte om ja läst till mig de exakta siffrorna för vad som är tillåtet ( ser lite andra siffror här) men inte verkar de så smart direkt.
vad jag har har hittat men vet ej exakt om de stämmer men så är det max 55kwh per m2 och år vad som får va i förbrukning i el på värme varmvatten och driftel för cirkpumpar och ventilation.

ett exempel för mig själv skulle bli 200m2 ggr 55kwh = 11000kwh
det kvalar ja in mig på med råge, tror ja ligger på 5000kwh, ca 11000kwh totalt med hushållsel.
har alltså inget passihus utan ett nybyggt stenhus i isoleca med ftx och bergvärme.

men om ja skulle byggt ett passihus så hade ja inte fått haft en bergvärmepump alls, utan max tillförd effekt skulle vara 12w per m2 vilket blir max 2,4 kw.
allså ja får ha direktverkande elpatron som ger och tar 2,4kw men ja får inte ha min bergvärmepump som tar 1,3kw och ger närmare 6kw, knepigt??
allså 2,4kw elpatron och en elräkning på 11000kwh är ok men inte 1,3kw som blir 6kw och elräkning på 4000kw, vilka konstiga gränser de satt?

mvh daniel
 
Abuquir skrev:
(Die dumme Schweden).


Är inte det ett tyskt uttryck?
Jodå men det håller på att bli internationellt!

Jag kan det här med assimilationsprincipen.Tyvärr är det så att det är nu vi behöver minimering av koldioxidutsläppen inte för 20 år sedan. För övrigt så är det mer ungskog som går åt till vedeldning - när man istället borde använda så gamla träd som möjligt, eftersom unga träd har mycket större assimileringsförmåga. Den svenska kalhyggesprincipen är således kontraproduktiv i detta avseende.

Har själv tillgång till billig ved men har tvekat att installera vedpanna, som komplement då jag ämnar bygga ut och värma upp större ytor. Blir kanske en luft-vatten istället med lagomstyrning mot radiatorsystemet.

Men jag medger att det inte är helt enkelt alla gånger.
 
gb79 skrev:
ja tycker de nya reglerna verkar helt uppåt väggarna konstiga.
jag vet inte om ja läst till mig de exakta siffrorna för vad som är tillåtet ( ser lite andra siffror här) men inte verkar de så smart direkt.
vad jag har har hittat men vet ej exakt om de stämmer men så är det max 55kwh per m2 och år vad som får va i förbrukning i el på värme varmvatten och driftel för cirkpumpar och ventilation.

ett exempel för mig själv skulle bli 200m2 ggr 55kwh = 11000kwh
det kvalar ja in mig på med råge, tror ja ligger på 5000kwh, ca 11000kwh totalt med hushållsel.
har alltså inget passihus utan ett nybyggt stenhus i isoleca med ftx och bergvärme.

men om ja skulle byggt ett passihus så hade ja inte fått haft en bergvärmepump alls, utan max tillförd effekt skulle vara 12w per m2 vilket blir max 2,4 kw.
allså ja får ha direktverkande elpatron som ger och tar 2,4kw men ja får inte ha min bergvärmepump som tar 1,3kw och ger närmare 6kw, knepigt??
allså 2,4kw elpatron och en elräkning på 11000kwh är ok men inte 1,3kw som blir 6kw och elräkning på 4000kw, vilka konstiga gränser de satt?

mvh daniel
Daniel du har fått det mesta om bakfoten ang dessa regler.

Passivhus har ingenting men BBR regler att göra!! Krav specen är helt frivillig och meningen är att inget separat uppvärmningssystem installeras.
Passivhusen ligger långt under kraven i BBR.
Passivhus får ha värmepumpar och uppvärmningssystem men värmeeffektbehovet får inte överstiga 12W/m² och den effekten skall gå att tillföra med ventilationen 0,35 l/s luftflöde per m².

/Patrik
 
Pasta skrev:
Daniel du har fått det mesta om bakfoten ang dessa regler.

Passivhus har ingenting men BBR regler att göra!! Krav specen är helt frivillig och meningen är att inget separat uppvärmningssystem installeras.
Passivhusen ligger långt under kraven i BBR.
Passivhus får ha värmepumpar och uppvärmningssystem men värmeeffektbehovet får inte överstiga 12W/m² och den effekten skall gå att tillföra med ventilationen 0,35 l/s luftflöde per m².

/Patrik
ja det var ju konstigt att ja fattat de så fel då, ja är o jobbar me arbeten utanför såna här "passivhus" som byggs nu och där är de väldigt tydliga med att det inte får va någon värmepump där. var ju en snubbe ute som förklarat detta för dem. och som exempel sa han att mitt hus på 200m2 fick inte ha en värmepump på 6kw, var det han med då som hade fel eller? ah ja får försöka läsa mig till lite bättre, du säger värmeeffektbehovet? menar du då allså behovet inte tillförd energi?

klistrar in från en annan tråd ja hitta, var väl lite där ja fatta fel kanske men hur menar dem?

"Energikrav
Energimyndigheten har fastställt en kravspecifikation för begreppet ”passivhus”. De två viktigaste kraven som ska uppfyllas är effektkravet och energikravet.

Effektkravet:
Den avgivna effekten för hela byggnaden för direkt uppvärmning får högst uppgå till 12 W/m2 (i Stockholmsregionen) för ett småhus mindre än 200 m2. För ett hus på 125 m2 betyder det att man får maximalt tillföra en effekt på 1,5 kW för uppvärmning.

Energikravet:
Den totala köpta energin för hela huset, exklusive hushållsel, bör högst uppgå till 55 kWh/m2 (i Stockholmsregionen) för ett småhus mindre än 200 m2. För ett hus på 125 m2 betyder det att energianvändningen för värme, tappvarmvatten och driftel (tex. till fläktar i ventilationssystemet) inte bör uppgå till mer än 6800 kWh/år.

Här är siffrorna som är föreslagna gällande passivhus. Att inte tillföra någonting står det ingenting om någonstans eller har heller inte stått någonstans."
 
Redigerat:
Jag tror att Boverket gör det som regeringen säger att Boverket skall göra. Exempelvis att skärpa kraven för elvärmda hus. Max 55 kWh/m2 år i södra Sverige. Och högst 4,5 kW för att värma ett hus som är högst 130 m2.
Om en värmepump har värmefaktorn = 2 (och fungerar när det är kallt ute) så får man 2 * 4,5 = 9kW att värma huset med. Det räcker till alla nya hus, särskilt som U-värdeskravet skärpts till 0,4 W/m2 K.

Energimyndigheten mfl företag tycker det är kul att lattja lite med egna nivåer som man kan kalla för passivhus eller något annat fint ord som man kan hitta på. Detta kan vem som helst göra och har inget med gällande regler att göra.
 
Redigerat:
R Göran skrev:
Jag kan det här med assimilationsprincipen.Tyvärr är det så att det är nu vi behöver minimering av koldioxidutsläppen inte för 20 år sedan. För övrigt så är det mer ungskog som går åt till vedeldning - när man istället borde använda så gamla träd som möjligt, eftersom unga träd har mycket större assimileringsförmåga. Den svenska kalhyggesprincipen är således kontraproduktiv i detta avseende.
Är inte riktigt med på det resonemanget efter averkning så kommer ungskog som behöver gallras där kommer ved till massaved och biobränsle. Den svenska skogen har genom modernt skogsbruk förtätats och vilket ger högre assimilation.
När man tidigare blädade och i störrre utsträckning använde gamla träd så var skogen betydligt glesare.

Detta blor riktigt OT

För att komma lite närmre ämnet så är storskalig biobränsleanvändning vid kraftvärmeverken bra ur den synvinkeln att kraftvermeverken levererar ca 30% av energin i form av EL, och största produktionen är när det är som kallast. Bra som motpool till alla värmepumpsanläggningar som kräver mycket tillskott just då.

/Patrik
 
Det senare håller jag med dig om. Dessutom har de stoftavskiljare i form av t ex cyklotroner, som gör avgaserna mycket rena samt en noga kontrollerad förbränning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.